וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לשנות את החיים שלכם? תתחילו ב-3 הפעולות הבאות

אור יניר

עודכן לאחרונה: 25.8.2023 / 10:43

החיים שלנו, כמו גם תפיסת העולם שלנו, מושפעים מהאופן שבו אנחנו מספרים לעצמנו את הסיפור שלהם. הנרטיב שלהם אצלכם, עכשיו תלוי מה תעשו איתו

איור של גיבור. ShutterStock
איור של גיבור/ShutterStock

אם הייתם יכולים להיות גיבור של כל סיפור שבא לכם, מי הייתם? הארי פוטר? לוק סקייווקר? באטמן? בילבו באגינס? משה רבנו? תכתבו את זה רגע בצד, ונסו לחשוב למה דווקא הוא. אתם אולי לא חושבים שיש לכם הרבה במשותף עם אף אחד מהם, אבל לנסות לדמיין את עצמכם ככאלה ואת החיים שלכם כ"מסע הגיבור" יכול לעזור לכם לחיות חיים משמעותיים יותר, בעיקר בזמן משבר.

במידה רבה, החיים שלנו, כמו גם תפיסת העולם שלנו, מושפעים מהאופן שבו אנחנו מספרים לעצמנו את הסיפור שלהם. מחקרים (למשל המחקר הזה) מראים לנו שבערך באמצע שנות העשרים, לרובנו כבר יש זהות סיפורית מובנית. בשלב הזה כבר הפנמנו סיפור חיים מתפתח, שמסביר איך הפכנו לאדם שאנחנו, ולאיזה כיוונים החיים שלנו עשויים להתפתח בהמשך. האופן שבו אנחנו מבינים את העולם, את עצמנו ואחרים הוא דרך סיפורים, המוח שלנו מחווט ככה במשך אלפי שנים וככה עובדת התקשורת שלנו. אנחנו לא חושבים על כך באופן הזה רוב הזמן, אבל העולם שלנו הוא עולם של נרטיבים, ויש להם כח. המון כח.

לכל סיפור יש גיבור שחווה שינוי מהותי במצב החיים שלו

מחקר שנערך על ידי קבוצת חוקרים מבוסטון קולג' והתפרסם לפני כחצי שנה במגזין Journal of Personality and Social Psychology מצא שלהבניה מחודשת של סיפור החיים שלנו כסיפור של גיבור העובר מסע ישנו מגוון של השפעות חיוביות ומיטיבות. הרעיון של "מסע הגיבור" אינו חדש, והוצע כבר בשנת 1949 על ידי חוקר המיתולוגיה האמריקאי ג'וזף קמפבל. לטענתו של קמפבל, לסיפורי מיתולוגיה רבים (ובהכללה, לסיפורי גיבורים באופן כללי) ישנו מבנה משותף שבו הגיבור עובר כ-17 שלבים.

בכדי לפשט ולקצר את הסיפור, אפשר לחלק אותו לשלושה שלבים עיקריים: 1. יציאה - הגיבור מקבל הזמנה כזו או אחרת לצאת למסע או הרפתקה, ומסרב לה. בסופו של דבר ובעזרת דמות מנטור כזו או אחרת, הוא מקבל עליו את ההתחייבות ויוצא לדרך. תחשבו על בילבו באגינס (ההוביט) שמסרב תחילה לצאת למסע אחרי הטבעת ונדחף לכך על ידי גנדלף. 2. חניכה - הגיבור שלנו יצא למסע שלו, חצה את נקודת האל חזור ועכשיו הוא בעולם הלא מוכר והלא ידוע, בו הוא צריך להתמודד עם אתגרים עליהם לא חשב מעולם. לפעמים הוא לבד ולפעמים יש לו בעלי ברית, אבל בסוף הוא מגיע לאתגר הגדול, זה שמעמת אותו עם עצמו ובו הוא צריך להתגבר על המכשול העיקרי או האויב הגדול, וזוכה בגמול. בילבו הגיבור שלנו זוכה בטבעת, אך לא מבלי שהוא צריך להתמודד עם הכח שלה והמכשולים הרבים בדרך אליה. לאחר שזכה בגמול, הוא מנסה לחזור לעולם שממנו בא, אבל גם הדרך חזרה אינה פשוטה. יצורים מהעולם שמעבר ממשיכים לרדוף אחריו כדי לקחת ממנו את הגמול שזכה בו, או שלפעמים הוא פשוט שיכור מכוח ולא רוצה לחזור. בסופו של דבר, עם עזרה חיצונית או בלי, הוא שב לעולם המוכר והידוע. 3. חזרה - המעבר בין העולמות נחצה שוב, הפעם מעולם ההרפתקה לעולם המוכר והישן.

הגיבור אמנם חוזר לעולם, אבל הוא לא חוזר אותו הדבר. הפעם יש בידיו את הגמול אותו קיבל במהלך המסע שלו - בין אם גמול פיזי ממשי או חכמה שקיבל במהלך המסע - שבו הוא יכול להשתמש. המסע עצמו שינה את הגיבור שלנו והעניק לו ניסיון וחכמת חיים.

המבנה הזה משותף לאינסוף סיפורים פחות או יותר, ביניהם משה רבנו, ישו, בודהה וכנראה כל סיפור הרפתקאות שתהיו מסוגלים לחשוב עליו.

איאן הולם. צילום מסך מתוך "ההוביט", צילום מסך
עובר מכשול, זוכה בגמול ובסוף רוצה לחזור הביתה. בילבו באגינס/צילום מסך, צילום מסך מתוך "ההוביט"

אוקי, יופי, איך עוזרים לכם כל הסיפורים האלה? הרי אלה סיפורים ולא החיים האמיתיים. הרעיון הכללי הוא שלכל סיפור יש גיבור שחווה שינוי מהותי במצב החיים שלו - בסיפורי פנטזיה הוא נשלח לאיזה עולם קסום, ובשפה יומיומית הוא פשוט יוצא (באופן קיצוני) מאזור הנוחות שלו. המצב החדש מחייב את הגיבור להתמודד עם שינויים, קשיים ואתגרים שלא נתקל בהם קודם לכן, לבדו או בעזרתם של אחרים. המסע שלו משנה אותו. עכשיו תנסו לחשוב רגע על סיפור החיים שלכם, כפי שסיפרתם אותו עד היום.

תוצאות המחקר מראות ששינוי של סיפור החיים שלנו באופן כזה שנהיה הגיבורים שלו, שעוברים מסע, הוא בעל השלכות מיטיבות וחיוביות על החיים, ומקושר לרווחה נפשית גבוהה יותר, סיפוק רב יותר מהחיים, תחושת שגשוג והפחתה של דיכאון. ההסבר לכך הוא שהאופן שבו אנחנו מספרים את הסיפור משפיע בצורה עמוקה על תחושת המשמעות שלנו בחיים. לא צריך לחיות חיים הירואיים כדי לתאר את החיים שלנו באופן הזה, רק לחשוב אחרת על החיים.

כך תשנו את האופן שבו אתם מספרים את הסיפור שלכם

1. תתחילו לכתוב יומן - לא, אל תתחילו ב"יומני היקר...". היומן הזה לא צריך להיות תיאורי, אלא רפלקטיבי, כזה שבו אתם שואלים שאלות על הסיפור שלכם ועל החיים שלכם, ומנסים לענות עליהן. במחקר עמדו לשאלה שבע מתוך הנקודות שמרכיבות את מסע הגיבור - גיבור, שינוי (במצב), חקירה/חיפוש, בני ברית, אתגר, שינוי (אישי) ומורשת. אפילו מספר משפטים על כל אחד מהדברים האלה יעזור לכם לחשוב אחרת על הסיפור שלכם. כדי לבנות מחדש את דמות הגיבור שלכם, התחילו למשל בשאלות כמו מה עושה אתכם אתם? נסו לחשוב על הזהות שלכם, על האישיות שלכם ועל ערכים מרכזיים בחיים שלכם. כשאתם עוברים לשינוי (מצב) נסו לשאול את עצמכם איזה שינוי בחיים או חוויה חדשה הובילו לתחילת המסע שלכם להיות מי שאתם היום? עברו לשאול את עצמכם עם אילו אתגרים הייתם צריכים להתמודד בדרך? מי היו בני הברית שתמכו ועזרו לכם?

2. אם היה סרט על החיים שלכם, מי היה משחק/ת אתכם? - כולנו כנראה השתעשענו פעם במחשבה מי ישחק אותנו בסרט (לא?), אבל פעם אחת תנסו לעשות את זה ברצינות, זו דרך מצוינת להכיר טוב יותר את הקול הפנימי שלכם. השאלה הזו מאפשרת לנו מרחק מספיק, אך לא גדול מדי, כדי להסתכל על עצמנו באופן אובייקטיבי ולא סובייקטיבי. כשאתם מנסים לענות על השאלה הזו, הקדישו תשומת לב לדברים שמושכים אתכם במי שישחק או תשחק אתכם: איזה תכונות הם מייצגים שאתם מזדהים איתן? אתם יכולים למשל להעריך את התשוקה שלהם, את האומץ שלהם או את הנחישות שלהם. אותו שחקן או שחקנית יכולים להוות השראה לא בגלל שהם נראים ממש טוב, אלא בגלל שיש בהם משהו שאנחנו מעריכים, מזדהים או רוצים בו. תשומת לב לשאלות האלה יכולה לעזור לכם להתחיל לחשוב על עצמכם כגיבורים של הסרט של עצמכם.

3. צאו להרפתקה, או פשוט נסו משהו חדש - בסיפור קלאסי, הגיבור לא ממש רוצה לצאת להרפתקה בהתחלה. הוא צריך להתגבר על הפחד שלו לפני זה. זוכרים את רוקי? מה הדבר הראשון שהוא עשה כשהציעו לו קרב מול אלוף העולם המכהן אפולו קריד? נכון, הוא אמר לא. הסרט הראשון של רוקי יצא לפני כמעט 50 שנה (מרגישים זקנים?) ובכל זאת הוא על זמני. למה? כי יש בו משהו שמשקף ערכים חברתיים, כי אנחנו אוהבים דמויות שמצד אחד הן אנושיות, ומצד שני עוברות חוויות חדשות ומטלטלות תוך כדי שהן מתגברות על פחדים ובסופו של דבר מתפתחות מתוך האתגר שקיבלו על עצמן. אתם יכולים לשאול את עצמכם "אם אני רוצה חיים משמעותיים יותר, איזה דברים אני יכול לעשות?".

התשובה שלכם יכולה להיות דרמטית כמו למכור את כל מה שיש לכם ולצאת למסע מסביב לעולם, והיא יכולה להיות פשוטה יותר כמו למכור את האוטו ולקנות אופניים במקום זה (או להמר על תחבורה ציבורית, אבל אנחנו בישראל). התשובה שלכם גם לא חייבת להיות הרפתקה מתמשכת - אתם פשוט יכולים להתחיל לנסות לעשות דברים חדשים, קטנים. אתם יכולים גם לעשות משהו שאתם עושים כל יום, רק בדרך אחרת.

הניסיון לספר את סיפור החיים שלכם מחדש, בצורה אחרת, שבה אתם גיבורים שעוברים מסע, הוא בעל השפעה על החיים שלכם ויוכל לעזור לכם להפוך אותם למלאים ומשמעותיים יותר. רעיון הסיפור מחדש באופן אחר הוא בסיס הגישה הנרטיבית לטיפול, והוא פרקטיקה ותיקה ומקובלת בעלת גיבוי מחקרי, ואתם יכולים להתחיל לעשות את זה לבד בבית. רק זיכרו שהיא מצריכה גמישות מחשבתית, קצת דמיון ופתיחות. אף סיפור חיים הוא לא לינארי, גם לא של הגיבורים שלכם. בעלילה תמיד יש טוויסטים והתפתחויות, מכשולים חדשים ודמויות מפתיעות. היו פתוחים לשינויי כיוון, וכשאתם צריכים איזה דחיפה קטנה, נסו לשאול את עצמכם איפה אתם נמצאים בסיפור שלכם.

  • עוד באותו נושא:
  • גיבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully