וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש תרגילי כושר שיכולים להשפיע על צמיחת השיער?

עודכן לאחרונה: 23.8.2023 / 7:48

בריאות השיער תלויה בגורמים רבים, שעל חלקם, תאמינו או לא, אנחנו יכולים לשלוט ולהשפיע לטובה. אז איך כל זה קשור לפעילות גופנית? מהם התרגילים שיכולים להשפיע על השיער ואילו אימונים דווקא עלולים לגרום נזק?

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

כשמדברים על אובדן שיער - חשוב להבחין בין שני מצבים שונים - התקרחות, אשר מופיעה בעיקר אצל גברים ונחשבת בלתי הפיכה, או נשירת שיער שנפוצה יותר אצל נשים (אבל גם אצל גברים) ומושפעת מגורמים רבים, כמו שינויים הורמונליים, לחץ נפשי, תזונה ומחלות שונות.

ההבדל בין השניים הוא האזורים שסובלים מאובדן השיער. בעוד שהתקרחות מתחילה בצידי המצח ובמרכז הקרקפת, נשירת שיער יכולה לקרות בכל האזורים. לנשים ולגברים שסובלים מנשירת שיער, חשוב קודם כל להיוועץ עם גורם רפואי כדי להבין מהם הגורמים האפשריים לתופעה - וגם להתאים מעטפת של טיפולים רפואיים ומשלימים שיכולים לבלום את הנשירה ואף לתרום לצמיחה מחודשת. ואחרי שעושים את כל זה, אולי תופתעו לגלות שגם פעילות גופנית יכולה להשפיע מאוד על בריאות השיער והצמיחה שלו - לטוב ולרע.

אז איך פעילות גופנית משפיעה על השיער?

פעילות גופנית, בדגש על פעילות אירובית, ידועה כגורם שמשפר את זרימת הדם לכל התאים והרקמות בגוף. זה חשוב גם לבריאות השיער, מכיוון שהזרימה המוגברת עשויה לתרום בין היתר לשיפור הזרימה לקרקפת ולפתיחת נקבוביות בקרקפת. אותו האפקט יכול גם להעשיר את זקיקי השיער ביותר חומרים מזינים הדרושים לצמיחה ולתחזוקה שלהם. אותה ההשפעה אגב, קיימת גם בטיפולים כמו דיקור סיני וכן טיפול בחמצן מועשר ("תאי לחץ").

בנוסף, מחקרים מראים כי פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, כימיקלים שעוזרים להירגע ולהפחית מתחים. זוהי עוד דרך שבה ההתעמלות עשויה לשלוט בנשירת השיער ואף לבלום אותה במקרים מסוימים.

עם זאת, חשוב להבין כי פעילות גופנית עלולה גם לייצר כאמור השפעה הפוכה - בייחוד אם מדובר בפעילות אינטנסיבית מדי. פעילות כזאת עלולה דווקא להוביל לנשירת שיער זמנית, בגל שהיא משבשת את מחזור צמיחת השיער הטבעי ויכולה גם להזיק לזקיקי השיער העדינים. זה נכון במיוחד אם הפעילות גורמת לכם להזיע המון, ואפילו יותר אם אתם מוותרים על מקלחת בסוף האימון.

זאת מכיוון שהזיעה שלנו היא כידוע מלוחה מאוד - והצטברות המלחים על הקרקפת באופן קבוע עלולה לפגוע בבריאות השיער לאורך זמן. לכן, בייחוד בחודשי הקיץ החמים, חשוב להקפיד אפילו יותר על ניקוי יסודי של אזור הקרקפת, בטח אחרי פעילות גופנית מאומצת.

האימונים שטובים לבריאות השיער - ואלו שפחות

מחקר ותיק שנערך עוד בשנת 2001 מצא קשר בין זרימת דם מוגברת בקרקפת לבין שיער עבה וחזק יותר. מאז, נערכו מחקרים נוספים שהציעו כי פעילות גופנית אירובית כמו רכיבה על אופניים, ריצה קלה, הליכה מהירה ושחייה - יכולות להגביר את ייצור תאי הדם האדומים, לשפר את זרימת הדם ובכך להשפיע על מגוון תהליכים חיוניים בגוף.

בנוסף, אימונים אלו משפיעים על עוד גורם מעניין שחשוב להפנות אליו את הזרקור - הורמון הלחץ "קורטיזול". זהו הורמון שמופרש במצבי סטרס ועלול להשפיע גם על נשירת השיער לאורך זמן. מחקר שפורסם ב-2015 בכתב העת PLOS One מצא כי אימוני כושר אירוביים יכולים להפחית ב-42 אחוזים בממוצע את רמות הקורטיזול אצל המתאמנים ביום האימון ובשיעורים נמוכים יותר גם בימים שאחריו.
מנגד, כפי שכבר הבנו, פעילות מאומצת מדי עלולה לייצר השפעה הפוכה - בייחוד אם היא כוללת אימוני כוח מאתגרים. באופן כללי, מומחים מדגישים כי הרמת משקולות עלולה להגביר נשירת שיער, בעיקר בקרב גברים. לכן, אם רוצים להתאים תוכנית אימונים שתחזק את השיער, אולי מוטב להתמקד יותר באימונים אירוביים ופחות בבניית מסת שריר.

וגם אחרי האימון, אם אתם זוכרים את הטיפ שלנו על המקלחת - הנה עוד כוכבית שאסור לשכוח. אחרי ריצה ארוכה או אימון אינטנסיבי שגרם לכם להזיע המון - כדאי לקפוץ למקלחת קרירה, ולא להשתמש במים חמים מדי. זאת מכיוון שהבדל קיצוני בטמפרטורה עלול "להפשיט" את הקרקפת משמנים חיוניים שמצויים בה באופן טבעי ותורמים לבריאותה ולצמיחת השיער. ואם אתם בכל זאת לא מסוגלים לוותר על מקלחת חמה אחרי האימון, כדאי שתדעו שזה עלול לגרום ליובש, דלקות בקרקפת ונשירת שיער מוגברת.

ומה שהכי טוב בהמלצות שנתנו לכם כאן זה שגם אם הן ישפיעו על השיער וגם אם לא - הן בהכרח יובילו לשיפור כללי בבריאות ובאיכות החיים בהיבטים נוספים. באופן כללי, אם כולנו נקפיד על פעילות גופנית באופן קבוע, נמצא דרכים להפיג מתחים וסטרס, לא נעמיס על עצמנו יותר מדי ונאמץ תפריט בריא ומאוזן יותר - כל אלו בוודאות יובילו לשיפור עמוק וארוך טווח בבריאות הגוף והנפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully