וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיבות בריאותיות: המחקרים שמראים כמה הגוף שלכם ממש זקוק לחופשה

עודכן לאחרונה: 25.8.2023 / 10:08

אין לכם כסף לחופשה? לא יכולים לקחת פסק זמן מהעבודה? באופן די אבסורדי, אולי דווקא היציאה לנופש היא בדיוק מה שאתם צריכים כדי לשפר את המצב הכלכלי וגם את בריאות הגוף והנפש. לא מאמינים? זה מה שיש למדע לומר בנושא

פארק מים בפולופונס, יוון/צילום: זיו ריינשטיין

עכשיו כשאוגוסט כבר כמעט מאחורינו והחגים מתקרבים בצעדי ענק, אולי גם אתם מגלגלים בראש את רעיון החופשה של לפני החורף. אז נכון, אתם בטח לא זקוקים לשכנועים נוספים כדי לצאת לחופשה - וכנראה שאם עדיין לא החלטתם, השיקולים הם בעיקר כלכליים, אבל אולי דווקא בגלל זה, כדאי להבין איך היציאה לחופשה משפיעה באמת עליכם - בדרכים שהכרתם וגם בכאלה שכנראה יפתיעו אתכם.

בהקשר הזה, לפני שנעסוק בהשפעות הבריאותיות שלשמן התכנסנו, בואו נדבר על כסף ואושר. במחקר שנערך ב-2015 ופורסם בכתב העת Advances in Experimental Social Psychology, ניסו המומחים להבין איך הדברים שאנחנו "מבזבזים" עליהם משפיעים על רמות האושר שלנו.

המסקנה העיקרית מהמחקר ההוא הייתה שאנשים שהשקיעו יותר בחוויות, כלומר חופשות, מסעדות, בילויים והופעות, היו מאושרים הרבה יותר ממי שהשקיעו בדברים חומריים. במחקר ההוא אגב, האנשים המאושרים ביותר היו אלו שהשקיעו גם בנשות ואנשי מקצוע שעזרו להקל על העומס שלהם, אם במשק הבית, בטיפול בילדים או במשימות אחרות.

אבל איך ועד כמה הנופש הנכסף באמת משפיע על הבריאות? ובכן, במסגרת מחקר חדש שפורסם מוקדם יותר השנה, חוקרים גילו כי אנשים שיצאו לחופשות נהנו משיפור בשני מדדים מרכזיים - איכות השינה ורמת הכושר הגופני. לדברי החוקרים, בקרב מי שיצאו לחופשה של פחות משלושה ימים, ההשפעות האלו היו מתונות יותר, אך אצל מי שיצאו לחופשות ארוכות, הן בדרך כלל הורגשו במשך כמה שבועות אחרי החזרה לשגרה.

מלון אולימפיה אואזיס אנד אקווה פארק בפלופונז. זיו ריינשטיין
מלון אולימפיה אואזיס אנד אקווה פארק בפלופונז/זיו ריינשטיין

פחות שחיקה וסטרס - אבל גם ההיפך אפשרי

עם כל הכבוד לשינה ולכושר (ויש המון כבוד), רובנו יוצאים לנופש קודם כל כדי לשחרר מתחים, להפחית סטרס ובעיקר "לכבות את המוח" ולהפסיק לחשוב על העבודה ומטלות לכמה ימים. ובכן, גם במובן הזה, מחקרים מראים כי חופשות בדרך כלל מאפשרות לעשות את כל אלו ביעילות - אבל לא רק.
במחקר שנערך ב-2011 בקרב מורים ומורות ופורסם בכתב העת Journal of Organizational Behavior הראו החוקרים כי אנשי חינוך שלקחו חופשות, הראו יותר מעורבות בעבודה וסבלו פחות משחיקה בחזרה לבתי הספר. עם זאת, גם כאן הדגישו כי מדובר בהשפעה זמנית שנמשכה בממוצע כחודש בלבד.

מחקרים אחרים מצאו כי חופשות מסייעות להפחית את לחץ הדם, להפחית הורמוני סטרס בגוף ואפילו לשפר את העיכול אצל אנשים מסוימים. בנוסף, הנופש עשוי לתרום להגברת היצירתיות, לשיפור היכולות הקוגניטיביות ולהגברת המוטיבציה בעבודה. עם זאת, כל אלו הם שוב, השפעות זמניות שלא צפויות להישאר יותר מדי.

אז עד כאן, אם הצלחנו לבאס אתכם, זה המקום להגיד שיש הרבה מה לעשות כדי להאריך את ההשפעות החיוביות של החופשה על הבריאות. אחת הדרכים הקלות לעשות זאת, היא תרגול מדיטציה, כפי שעולה ממחקר שפורסם ב-2021 בכתב העת PLoS One. ממסקנות המחקר הזה עולה כי מי שתרגלו מדיטציה בזמן החופשה ואחריה, הצליחו להאריך את האפקט החיובי של הנופש וליהנות מיותר שלווה, רוגע, מוטיבציה, ריכוז ויצירתיות - גם בשבועות שלאחר החזרה לעבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

גם יעד החופשה יכול להשפיע על הבריאות

אז הבנו שחופשה יכולה לעשות טוב לבריאות- אבל האם בהקשר הזה יש חשיבות ליעד שאתם בוחרים לבקר בו? ובכן, בשאלת המיקום, חוקרים מסוימים (ומעטים) ניסו למצוא את היעד האידאלי לחופשה בריאה ומיטיבה. אולם למרבה הצער, המחקרים שהצלחנו לאתר בנושא נערכו על אוכלוסייה שהיא מאוד רחוקה מאיתנו הישראלים במובנים רבים.

אחת המסקנות המעניינות בנושא הזה מגיעה ממחקר פיני, שבחן השפעות החופשה על הבריאות של כ-130 תושבי המדינה. מסקנות המחקר הראו כי לאנשים ממדינות צפון אירופה הקרות, כדאי לצאת לחופשה באזורים טרופיים כדי לשפר את הבריאות (תיראו מופתעים). על אותו היגיון, ניתן לשער כי אנחנו בישראל, שהעברנו תקופה מכובדת בסביבה חמה במיוחד (ולחה באזורים מסוימים), אולי נפיק תועלת רבה יותר מתכנון חופשה ביעדים קרירים או לפחות נעימים ויבשים יותר.

ישנם פסיכולוגים שמאמינים כי אחד ההיבטים המשמעותיים שהופך חופשות למרעננות ומיטיבות, הוא אלמנט ההפתעה שהן מייצרות. הן שוברות שגרה, מוציאות אותנו מאזור הנוחות ומאפשרות לחוות מציאות אחרת, חדשה ומרגשת. לכן, כדי שהחופשה באמת תספק לכם את הניתוק המיוחל, כדאי לבחור ביעד ששונה מאוד בהוויה שלו מהסביבה הביתית והמוכרת שלכם.

וכמה ימים יהפכו את החופשה לבריאה ומועילה? ובכן, בדיון הזה דעות המומחים חלוקות. מחקרים שונים הגיעו למסקנות שונות, כאשר חלקם הדגישו שחופשה חייבת להיות ארוכה יותר מעשרה ימים כדי להשפיע על הבריאות, בעוד שאחרים טענו שגם חופשות של בין 7 ל-10 ימים יוצרות את אותה ההשפעה. עם זאת, כפי שהסברנו קודם, רוב המומחים לא מאמינים שחופשה שקצרה משלושה ימים יכולה לייצר את אותו האפקט החיובי והמרגיע.

ואם כבר החלטתם להשקיע כסף ולצאת לחופשה - קחו עוד כמה עצות מאיתנו. קודם כל, תשאירו את הלפטופ בארץ, תודיעו לכולם שאתם לא זמינים בכלל בזמן הזה וגם תאפשרו לעצמם להתנתק מהטלפון ומהטלוויזיה אם אפשר. וכשאתם חוזרים, כדי לשמר את ההשפעות המרגיעות והמיטיבות של החופשה, נסו לחזור בהדרגה לעבודה, לא מיד ובכל הכוח. תנו לעצמכם שבוע של הסתגלות, שבו תעלו לאט ובהדרגה את רמת העומס והקושי - ונסו גם לבצע פעילות גופנית, מדיטציה או כל פעילות אחרת שתעזור לכם לפרוק מתחים, להירגע ולהתחבר לעצמכם ולגוף שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully