וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת חיסוני הסתיו: בחירת היד שתקבלו בה חיסון משפיעה על יעילותו

עודכן לאחרונה: 23.8.2023 / 7:27

זה נראה טריוויאלי, אולי אפילו בנאלי, אבל מתברר שלמקום הזריקה של החיסון יש השפעה על כמות הנוגדים נגד הקורונה. הנה מה שמצא מחקר חדש

בסתיו הקרוב, רבים מאיתנו נלך לקבל את חיסוני הבוסטר של הקורונה שהותאמו לזנים החדשים של הנגיף. מחקר חדש טוען שאולי תרצו לבחור בקפידה את הזרוע שהחיסון נכנס אליה. המחקר שפורסם החודש בכתב העת eBioMedicine מצא כי התגובה החיסונית עשויה להיות חזקה יותר אם הבוסטר נכנס באותה זרוע כמו חיסון הקורונה האחרונה שעשיתם.

"השאלה נראית כל כך בנאלית, כל כך טריוויאלית שאיש לפני כן לא חשב לשאול אותה", אמרה אחת מעורכות המחקר, מרטינה ססטר, ביולוגית וראש המחלקה של המכון לרפואת זיהומים בבית החולים האוניברסיטאי סארלנד בגרמניה, בהודעה לעיתונות.

חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון. ראובן קסטרו
חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון/ראובן קסטרו

החוקרים השתמשו בנתונים של 303 אנשים שקיבלו את חיסון ה-mRNA וכן זריקת בוסטר כחלק מקמפיין החיסונים של גרמניה. שבועיים לאחר הבוסטר, מספר תאי ה-T היה גבוה יותר באופן משמעותי באלה שקיבלו את שתי הזריקות באותה זרוע, על פי המחקר.

התאים האלה, שתוקפים ומשמידים את התאים האחרים שהם מכוונים אליהם, היו נוכחים ב-67% מהמקרים של אותו זרוע ורק 43% אצל אנשים שקיבלו את הזריקות שלהם בזרועות שונות. "זה בהחלט מרתק כי זה נושא שטרם נחקר בבירור", אמר ד"ר וויליאם שפנר, מומחה בחטיבה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי של אוניברסיטת ונדרבילט בנאשוויל ולשעבר המנהל הרפואי של הקרן הלאומית למחלות זיהומיות ללא מטרות רווח. שפנר לא היה מעורב במחקר. "אני לא זוכר עוד מחקר דומה לזה עם חיסונים אחרים", אמר.

למה זה קורה?

הגיוני מדוע מיקום ההזרקה יעשה את ההבדל, הוסיף שפנר. "התאים המספקים את התגובה החיסונית נמצאים בבלוטות הלימפה המקומיות", אמר. בלוטות הלימפה נמצאות על פני הגוף במקומות כולל הצוואר, החזה, הבטן ובתי השחי. אם תאי החיסון באותן בלוטות לימפה מומרצים מחדש באותו מקום, יש תגובה אימונולוגית גדולה יותר, נכתב במחקר.

למרות שהמחקר הראה תגובה חיסונית גדולה יותר, החוקרים לא יכולים לומר בוודאות שקבלת הבוסטר באותה זרוע מביאה להגנה טובה יותר או מתמשכת יותר, אמר שפנר. "לא נדע את זה אלא אם כן נעשה מחקר קליני גדול בהרבה עם מעקב אחר זיהומים ממשיים", הוסיף.

תאי החיסון חשובים להשמדה מהירה של הנגיף, אך נוגדנים חשובים גם כדי למנוע נזק נוסף, נאמר במחקר. והחוקרים לא מצאו מספר גדול יותר של נוגדנים. עם זאת, הנוגדנים באנשים עם הבוסטר באותה זרוע היו טובים יותר בקשירה לחלבוני הספייק הנגיפים, כך הראה המחקר. חלבוני ספייק הם אלה האחראים לחדירת נגיף הקורונה לתאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully