וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחץ דם גבוה ועד אלצהיימר: כך כלבים תורמים לבריאות שלנו

ד"ר דיויד רוזנבלט

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 10:15

מעבר לתרומה נכבדה לכושר שלנו ולמצב הרוח, מחקרים הוכיחו שכלבים תורמים רבות לבריאות של בעליהם. מלחץ דם גבוה ועד פוסט טראומה ודמנציה - לכבוד יום הכלב הבינלאומי שחל השבוע, אלו התועלות הבריאותיות שמגיעות ביחד עם חברו הטוב ביותר של האדם

גל רויטשטיין מייסד עמותת צליל מית"ר עם כלב טיפולי/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

השבוע מצוין יום הכלב הבינלאומי. על פי נתונים משרד החקלאות, בישראל רשומים מעל לחצי מיליון כלבים, כשבשנת 2022 נרשמו בישראל 63,028 כלבים חדשים. גזע הכלבים הפופולארי ביותר הוא הגזע המעורב, כשמבין הכלבים הגזעיים, הגזע הפופולארי ביותר הוא השיצו. למקום השני הגיע הפומרניאן ובמקום השלישי - גזע הרועה הגרמני.

לא משנה מה הגזע שלהם, ידוע כי כלבים הם חברים הכי טובים שלנו, אך מעבר לכך מחקרים רבים מראים כי גידול כלב עשוי למנוע מחלות, לשפר את בריאות הלב וכלי הדם, לעשות טוב לנפש ואפילו להציל חיים. כמה מהדרכים שכלב, כל כלב, יכול לעזור לבריאות שלכם:

משפר את הכושר הגופני וחיזוק העצמות
אם יש לכם כלב יכול להיות שאתם בכושר טוב יותר מאנשים אחרים. הטיולים עם הכלב בחוץ גורמים לכם לזוז, להניע את הדם ולשפר את הסיבולת לב ריאה שלכם בהנחה שאתם עושים הליכה ולא יושבים על הספסל הקרוב. בנוסף, טיולים עם הכלב מחזקים את השרירים, העצמות והמפרקים, הוא מאפשר גם לבלות קצת בחוץ, לנשום אוויר צח ולספוג ויטמין D מהשמש. *אם אתם סובלם מאוסטאופורוזיס, הטיולים מצוינים עבורכם, רק תקפידו שהכלב לא ימשוך אתכם, אלא ילך רגוע ולא יסכן אתכם בנפילה.

מעלה את מצב הרוח
צריך רק כמה דקות עם הכלב שלכם וכבר תרגישו פחות בלחץ והרבה יותר רגועים. רמת הקורטיזול (הורמון שאחראי על הסטרס שלנו בגוף) יורדת, ולעומת זאת רמת הסרוטונין- אותו חומר שגורם לנו להרגיש טוב, עולה. אם הכלבים אוהבים אותנו - בהנחה שטוב להם אצלנו - הם אף מסוגלים להקשיב לנו, דבר שעוזר להרגיע אותנו. כמו גם, כשאנחנו מלטפים אותם או משחקים איתם.

מסייע בבריאות הלב ומועיל לחץ הדם
אנשים שמגדלים בעלי חיים נהנים מלב בריא יותר. במחקר של איגוד הלב האמריקאי (American Heart Association) נמצא כי בעלי כלבים נמצאים ברמת סיכון נמוכה יותר למחלות לב, כולל לחץ דם נמוך יותר וכולסטרול ואף הם עוזרים לאלה שכבר יש להם בעיות לב-ריאה. במחקר שהם פרסמו בו בחנו 240 זוגות, מתוכם למחצית היו בעלי חיות מחמד, נמצא כי אלו עם חיות מחמד חוו קצב לב ולחץ דם נמוכים משמעותית בזמן מנוחה, הם גם חוו עליות קטנות משמעותית בקצב הלב ובלחץ הדם בתגובה למצב לחץ, והתאוששות מהירה יותר של פרמטרים אלו לקו הבסיס לאחר הפסקת הלחץ. התגובה ללחץ הייתה הנמוכה ביותר וההתאוששות המהירה ביותר בזוגות שנבדקו כאשר חיית המחמד שלהם היה נוכח. מחקר אוסטרלי של 5,741 משתתפים, מצא כי לבעלי כלבים היה לחץ דם נמוך באופן מובהק בהשוואה אנשים שאינם בעלי כלבים, למרות היותם בעלי מדד מסת הגוף (BMI) ופרופילים סוציו-אקונומיים דומים.

כלב מוציא את הראש מחלון רכב. Jaromir Chalabala, ShutterStock
אינסוף חמידות. וגם לא מעט סיבות בריאותיות/ShutterStock, Jaromir Chalabala
"הכלבים שעוזרים לחולי דמנציה מספקים להם מגוון של שירותים מורכבים. בד"כ מדובר בכלבי רועים מסוג קולי, שמאומנים לזהות מצבי מצוקה, להחזיר את החולה למקום מבטחים ולדאוג לו. הכלבים נושאים עליהם מערכת ניווט, ובאמצעות רטט מחזירים את החולה לביתו ואף יודעים ללחוץ על

תורם לאיכות חיים טובה יותר
זה מוכח כי כלבי טיפול המבקרים אנשים מבוגרים מסייעים להם להחלים ומשפרים את מצב הרוח שלהם באופן משמעותי. יש כלבי טיפול שלומדים להבין רשימה לא קצרה של "אותות/ פקודות" שמאפשרת להם להבין מה שאדם אשר עבר אירוע מוחי מנסה להגיד. זה כמובן גורם להרגשה טובה כשמישהו מבין אותם. בנוסף, אנשים כאלה שמלטפים את הכלב מחזקים את יכולת התנועה ומחזקים את הידיים.

מסייע במקרי פוסט-טראומה
אנשים שנרדפים על ידי טראומות מלחימה, תקיפה או אסונות טבע הם פגיעים במיוחד לבעיות נפשיות שנקראות הפרעות פוסט-טראומטיות. תמצית הטיפול בפוסט-טראומה עם כלבים מתמקד בלתת את התחשוה של 'אתה לא לבד', אדם שנכנס להתקף יודע שיש מישהו שעוזר לו להתמודד. הכלבים עוברים אימונים מיוחדים בהם מלמדים אותם לזהות איך אותו אדם מגיב במצב של חרדה, כשהמטרה היא לא לתת לאדם להגיע למקום שבו החרדה כבר לא מאפשרת לו לתפקד. הכלבים פיזית מונעים את הסיטואציה. באמצעות ליקוק ביד, או שיניחו ראש או יוציאו אותם החוצה.

מסייע לחולי דמנציה ואלצהיימר
במדינות רבות, ולאחרונה גם בישראל, החלו לאמן כלבים לסיוע לחולים הסובלים מדמנציה ומאלצהיימר ולבעלי מוגבלויות שונות. לעומת כלבי נחייה, המסייעים לעיוור לזהות מכשולים וסיטואציות מסוכנות, הכלבים שעוזרים לחולי דמנציה מספקים להם מגוון של שירותים מורכבים. בד"כ מדובר בכלבי רועים מסוג קולי, שמאומנים לזהות מצבי מצוקה, להחזיר את החולה למקום מבטחים ולדאוג לו. הכלבים נושאים עליהם מערכת ניווט, ובאמצעות רטט מחזירים את החולה לביתו ואף יודעים ללחוץ על כפתור מצוקה במצב מסכן חיים.

אם עד עכשיו התלבטתם אם לאמץ כלב או לא, מקווה שהסיבות האלו שכנעו אתכם, ואם אתם כבר בעלי כלבים, תודו להם ותפנקו אותם, בעיקר השבוע.

הכותב, ד"ר דיויד רוזנבלט, הינו וטרינר חברת ביופט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully