וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: מה חשוב לאכול בזמן שאתם מאושפזים - ועל מה תאלצו לוותר

לודה נבו

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 16:54

הקלישאות על האוכל המוצע בבתי חולים מוכרות לכולנו. אלא שלמזון בזמן אשפוז תפקיד חשוב בהחלמה. מה חשוב לאכול ועל מה כדאי לוותר בזמן אשפוז - בבית החולים או בבית. הדיעטנית הקלינית לודה נבו מסבירה

מטופל אוכל ממגש אוכל של בית חולים. ShutterStock
אוכלים בבית החולים. יש לזה אלמנט של ריפוי/ShutterStock

הקפדה על תזונה נכונה היא חלק מהותי בטיפול בחולים ובתהליך ההחלמה. מחקרים מדעיים שכללו התערבות תזונתית בחולים מאושפזים, הוכיחו כי תזונה נכונה ושמירה על סטאטוס תזונתי תקין בזמן אשפוז תורמים להחלמה מהירה יותר, הפחתת סיבוכים וקיצור משך האשפוז.

תזונה נכונה מספקת לגוף רכיבים תזונתיים חיוניים, ויטמינים ומינרלים הדרושים לשיקום תאי הגוף, התחדשות רקמות וריפוי כללי. כאשר אדם עובר ניתוח או מתמודד עם מחלה, הגוף נמצא במצב המכונה עקה מטבולית, שבו הצרכים התזונתיים עולים והגוף זקוק לאספקה מספקת של אנרגיה, חלבון, ויטמינים ומינרלים לצורך התאוששות מיטבית, שמירה על מסת השריר וחיזוק מערכת החיסון.

מהם האתגרים התזונתיים עבור החולה המאושפז?

חולים מאושפזים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתת תזונה עקב ירידה בתיאבון וצרכים תזונתיים מוגברים, בייחוד כאשר מדובר בחולים קשישים. ממחקרים עולה שמצב של תת תזונה בקרב מאושפזים עלול לעכב את ההחלמה, להאריך ימי אשפוז, להגביר את הסיכון לסיבוכים ולהעלות את שיעורי התמותה.

בנוסף, אשפוז ממושך, במיוחד בבית החולים, יכול להוביל לירידה במסת השריר עקב ירידה ברמת הפעילות הגופנית, ירידה בצריכה התזונתית ואפילו תת תזונה. צריכה מספקת של חלבון וקלוריות שמותאמת למצב הרפואי והתזונתי של המאושפז היא קריטית לצורך שימור מסת שריר ומניעת ירידה תפקודית.

מצבים רפואיים מסוימים דורשים שינויים תזונתיים ספציפיים כדי למנוע סיבוכים. לדוגמה, במקרים של חולי סוכרת, שנוטים ליותר אשפוזים בשל התדרדרות המחלה, בזמן אשפוז, בין אם בבית החולים או בבית, חשוב לשמר רמות סוכר תקינות בדם ע"י שינויים תזונתיים ולעיתים שינוי תרופתי, לפי החלטת הצוות המטפל. דוגמא נוספת היא מטופלים אחרי שברים וניתוחים של החלפות מפרק ירך שזקוקים לתוספת חלבון סידן וויטמין די לצורך התאוששות מהירה וחזרה לתפקוד מיטבי.

לצד האתגר הפיזי, אשפוז יכול להיות אירוע מלחיץ רגשית. תזונה מאוזנת תורמת לא פחות לבריאות הנפשית, תוך שמירה על רמות האנרגיה ומצב הרוח, הפחתת עייפות, ושיפור היכולת להתמודד עם מתח ומחלות.

טופו. ShutterStock
טופו בכל צורה. בשביל החלבון האיכותי/ShutterStock

על מה חשוב להקפיד בתזונה בעת אשפוז

"חלבונים נמצאים במוצרי חלב וגבינות, ביצים, בשר, עוף, דגים, טופו סויה וקטניות. חשוב להכניס מזונות אלו לתפריט היומי על בסיס קבוע בכל ארוחה. אם נמנעים ממוצרי חלב ניתן לשלב חלבונים מהצומח כמו יוגורטים או חלב על בסיס סויה, מוצרי טופו סויה, טונה, ביצים וכדומה"

דבר ראשון חשוב לבדוק האם קיימות הגבלות תזונתיות שנובעות כתוצאה מהמחלה הבסיסית או מחלות הרקע. לדוגמא תפריט מופחת פחמימות אצל חולים סוכרתיים לא מאוזנים, או תפריט מופחת מלח אצל חולים עם לחץ דם גבוה. כמובן שאת ההמלצות האישיות הרופא / הדיאטן המטפלים קובעים ובתכנון התפריט חשוב לקחת בחשבון את נושא ההגבלות אם קיימות.

בנוסף חשוב לדאוג לצריכת תזונתית מספקת של אנרגיה (קלוריות) וחלבון. צריכה לא מספקת של חלבון תוביל לירידה במסת השריר מה שיתבטא בסופו של דבר לירידה בתפקוד הבסיסי וקושי בביצוע פעולות כגון הליכה, קימה מהכיסא או המיטה וחולשה כללית.

חלבונים נמצאים במוצרי חלב וגבינות, ביצים, בשר, עוף, דגים, טופו סויה וקטניות. חשוב להכניס מזונות אלו לתפריט היומי על בסיס קבוע בכל ארוחה. אם נמנעים ממוצרי חלב ניתן לשלב חלבונים מהצומח כמו יוגורטים או חלב על בסיס סויה, מוצרי טופו סויה, טונה, ביצים וכדומה.

לצד חשיבות צריכת החלבון חשוב לדאוג שתהיה צריכה תזונתית מספקת של אנרגיה (קלוריות). מחלות, חום, ניתוחים ושברים מוגברים יכולים לעלות את הדרישה של הגוף לאנרגיה. תת צריכה קלורית תוביל לתהליך של ירידה במשקל שיהיה מלווה בירידה גם במסת השריר. אם חווים ירידה בתאבון ובכמויות חשוב לדאוג לארוחות קטנות ומועשרות יותר לדוגמא לשלב מזונות מקבוצת השומנים כגון, שמן זית, טחינה, אגוזים, זיתים, ממרחים על בסיס אגוזים או חמאת בוטנים על מנת לעלות את הערך התזונתי של המנה. להציע ארוחות קטנות ותכופות יותר במהלך היום לדוגמא קרקרים עם טחינה או גבינה, סנדוויצ'ים בדגש על רכיב חלבוני כמו גבינות/ טונה/ סרדינים/ ממרחים על בסיס סויה. לדאוג שיהיו נשנושים בריאים ליד כמו אגוזים ופירות

דרך נוספת להעשיר את התפריט היומי היא על ידי הכנת שייקים שיהיו מורכבים מפירות, לשלב חלבון כמו יוגורט חלב סויה עשיר ותוספת של מנת שומן כמו טחינה/ אבוקדו/ שקדייה. שייק כזה יכול להוות תחליף לארוחה או השלמה קלורית וחלבונית לתפריט היומי.

ירידת תיאבון בעת אשפוז - מה עושים?

במידה והמטופל חווה ירידה בתאבון מה שבד"כ מתרחש בזמן אשפוז אם בבית חולים או בבית, חשוב לדאוג לארוחות קטנות יותר שפזורות לאורך היום. יש להנגיש את האוכל בצורה אסטטית לדוגמא על ידי שימוש בכלי הגשה יפים יותר ולשים דגש על ההעדפות והרצונות של המטופל - להציע את המזונות או המאכלים שאותם המועדפים עליו - דבר שלעיתים קשה לעשות באשפוז בבית חולים כיוון שהתפריט הוא קבוע. דווקא באשפוז הביתי יותר קל להנגיש את הארוחות עם המאכלים האהובים ובזמנים גמישים יותר.

במידה ויש קושי באכילה ניתן ביעוץ רופא או דיאטן להיעזר במזון ייעודי. מזון ייעודי הוא תכשיר שעשיר בקלוריות וחלבון ומיועד לאנשים הזקוקים להשלמה תזונתית או להזנה בלעדית.

שייק פירות עם נקטרינה. ShutterStock
יכול להוות תחליף לארוחה. שייק פירות עשיר/ShutterStock

האם אוכל ביתי עדיף על אוכל קנוי?

" אדם שהגיע לשיקום בעקבות ירידה תפקודית עם תסמיני מערכת עיכול לאחר שעשו לו את כל הבדיקות בבית חולים ולא מצאו ממצאים. אחרי שהגיעה אליו דיאטנית ליעוץ תזונתי ובנתה לו תפריט שמורכב על אוכל ביתי נטול לקטוז הוא התאושש ותוך מספר ימים חזר לעצמו וסיים את תהליך השי

חשוב לוודא שהאוכל המוצע מזין ומכיל רכיבים שיתרמו להחלמה. לרוב אוכל ביתי יכיל כמויות נמוכות משמעותית של מלח סוכר וחומרים שהם פחות בריאים כגון שמנים לא בריאים וחומרים משמרים למיניהם. אוכל קנוי וג'אנק פוד לרוב יכילו כמויות גבוהות יותר של סוכרים מלחים שמנים מעובדים וחומרים שלא יתרמו למצב הבריאותי. גם בהזמנת אוכל מבחוץ חשוב שיהיה עם רמת עיבוד מינימלית ופחות ג'אנק פוד והקפדה על מנות חלבוניות.

כשמדובר על פחמימות, חשוב לתת העדפה לפחמימות בריאות יותר: קטניות, דגנים מלאים ולחם מקמח מלא. צריך לשים לב לאספקה של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים באמצעות פירות, ירקות ודגנים מלאים. כך שגם אם מזמינים אוכל מבחוץ לבית המאושפז, או קונים בקניון הצמוד לבית החולים, חשוב לשים לב לשילוב של מנת חלבון וסלט, ולהימנע ממאכלים מעובדים.

במקרה של אשפוז בבית, אם המטופל מתקשה להכין ארוחות לעצמו, כיצד ניתן לדאוג לתזונה נכונה ובריאה עבורו?
בן המשפחה המטפל יכול להכין מראש סנדוויצ'ים למשך היום או להכין צלחות מוכנות שהמטופל יצטרך רק לקחת. הרבה מהמטופלים מאבדים את התאבון בזמן האשפוז לכן חשוב מאוד להקפיד על אכילה מסודרת. לכן, סנדוויצ'ים שמהווים ארוחות קטנות הם פתרון מעולה למשך היום.

לדוגמא, היה לנו מקרה של מטופל שהיה בשיקום בית לאחר ניתוח מפרק ירך שחווה ירידה במשקל. לפני הניתוח אותו מטופל היה אדם עצמאי, הלך לקניות לבד, הכין לעצמו את האוכל, ולאחר הניתוח לא הייתה לו האפשרות להתהלך באופן עצמאי או להכין לעצמו אוכל. לכן, הצענו לו ולבני המשפחה תפריט שמבוסס על ארוחות קלות להכנה כמו סנדוויצ'ים בשילוב יוגורטים, סלטים, פירות ואגוזים שיתאימו למצבו.

דוגמא נוספת היא אדם שהגיע לשיקום בעקבות ירידה תפקודית עם תסמיני מערכת עיכול לאחר שעשו לו את כל הבדיקות בבית חולים ולא מצאו ממצאים. אחרי שהגיעה אליו דיאטנית ליעוץ תזונתי ובנתה לו תפריט שמורכב על אוכל ביתי נטול לקטוז הוא התאושש ותוך מספר ימים חזר לעצמו וסיים את תהליך השיקום מוקדם יותר בעקבות שיפור במצבו וחזרה למצב התפקודי טרם האשפוז.

לסיכום, חשוב לומר ולזכור שתזונה היא אחד מהדברים הכי בסיסיים שיש בכל הליך טיפולי או התמודדות שלנו, בדיוק כמו שחשוב לקחת תרופה מסוימת במינון מסוים, או לעשות בדיקה מסוימת. ככה חשוב וחיוני להקפיד על תזונה בהתאם להנחיות שאנחנו מקבלים מהצוות המקצועי.
לודה נבו היא הדיאטנית הראשית של צבר רפואה, מערך אשפוז בבית.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית, ותזונאית ראשית של צבר רפואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully