וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: כשהחרדה מגיעה דווקא לקראת החופשה או במהלכה

ד"ר אורן טנא

22.8.2023 / 15:09

נסיעה לחוף קסום אי-שם נשמעת לרבים כמו מתכון לשלווה נכספת; זה אולי מפתיע, אבל לרבים אחרים, היא דווקא מבוא לאי שקט ולמתח; לקראת סוף החופש הגדול והחגים הקרבים, מסביר הפסיכיאטר ד"ר אורן טנא על התופעה ועל דרכים שניתם להתגבר עליה

אילוסטרציה חופשה. ShutterStock
גם מול הנוף הזה החרדה יכולה להגיע/ShutterStock

חשבתם שבדיוטי פרי בדרך לחופשה מקבלים פטור גם מחרדה? הייתם בטוחים שחוף ים מבודד, מסעדה פריסאית או נופש "הכול כלול" מבשרים שלווה נפשית? אולי אתם צודקים, אבל בהחלט סביר גם שאתם טועים, ובגדול. לאנשים עם רקע של הפרעות חרדה, אבל לא רק להם - גם לאנשים שאוהבים שגרה ומתקשים להסתגל לשינויים, חופשה עלולה לגרום דווקא להחמרה של תסמינים חרדתיים.

בחופשה בימינו יש פרדוקס - מצד אחד ניתוק מהטריטוריה המוכרת, מהטלוויזיה, מהמחשב הביתי, ממנהגי הבית ותזונת הבית. מצד שני - הניתוק לא שלם, כי אנחנו כל הזמן מתעדכנים ומעודכנים מרחוק. התוצאה היא חוויה של אובדן שליטה וחוסר ודאות - ואלה כמובן מרכיבים מצוינים במתכון לחרדה. שלא לדבר על זה שחופשה לרוב מאפשרת לנו לשהות עם משפחתנו ועם עצמנו נטו, בלי הרבה הפוגות והסחות דעת. גם זה עלול להיות מאתגר, למרות ההילה הרומנטית שקשורה בצילומי אינסטגרם מושלמים.

הנה חמישה דברים שאולי לא ידעתם על חרדת חופשות

• טרדה או חשש לקראת נסיעה - בוודאי למקום לא מוכר או כזה הדורש התארגנות מרובה - היא טבעית, ואפילו רצויה. היא תעזור לכם להתארגן טוב יותר, ולהיערך באורח מיטבי. אבל חרדה מופרזת עלולה לפגום משמעותית באיכות החופשה, ולהעיב גם על האדם הסובל, וגם על סביבתו הקרובה.

• האנשים הקלאסיים שקשה להם בחופשה הם לא רק אלה שבאים עם חרדה מהבית. וורקוהליקים שמחוברים לעבודה 24/7, אנשים שחיים את הסלולרי בכל עת, או כאלה שאוהבים כל הזמן להיות בתנועה - לעתים מתקשים מאוד כשהם מגיעים לנופש חסר מעש. אבל בתכל'ס - כל אחד ואחת מאתנו יכולים לעתים ליפול למלכודת החרדה, דווקא בחופשה.

• אין הבדל משמעותי בין תסמינים של חרדת חופשות לתסמיני חרדה "רגילים". בשני המצבים ייתכנו תסמינים התקפיים של פחד גדול מלווה בסימפטומים גופניים (דוגמת דפיקות לב או קוצר נשימה), או מועקה מתמשכת ודאגנות מופרזת. הדאגות עלולות להיות קשורות לחופשה, אבל לעתים בכלל לא - לדוגמה דאגה למדינה שהשארתם מאחור, למצבכם הכלכלי או לקשיים בעבודה - שפתאום יש המון זמן לחשוב עליהם. במקרים חמורים, קיימת הימנעות מוחלטת מיציאה לחופשה.

• חרדה מפני חופשה עלולה להופיע עם טריגר מובחן - דוגמת פחד מטיסה, אך לעתים גם ללא גורם ברור - ודווקא באמצע החופשה.

• סיפורי זוועות שאירעו לאנשים בחופשה, שהופכים להיות ויראליים, ושאנו נחשפים אליהם בקלות בסרטים או במדיה חברתית - בהחלט תורמים לחרדת חופשות. גם הנסיעה בשלהי מגפת הקורונה, לא מוסיפה לשלווה של רבים.

נוסעים בטיסה. ShutterStock
ממש לא רק פחד מטיסות/ShutterStock

חמישה טיפים - כיצד להתמודד עם חרדת חופשות

• תכננו את חופשתכם, זה ממש טוב - אבל תכננו גם שיהיו שינויים. קבלו מראש שאין חופשה בה הכול מסתדר בדיוק לפי התוכנית. ככל שתהיו גמישים יותר, יהיה לכם קל יותר להתמודד כאשר משהו לא צפוי יקרה.

• הצטיידו בביטוח נסיעות טוב - זה מרגיע לדעת שאם חלילה קורה משהו, אתם מכוסים.

• זכרו לשים דברים בפרופורציה - אפילו אם עבדו עליכם וניצלו אתכם והפסדתם כמה דולרים, זכרו שבסוף זו עשויה להיות חוויה לספר לנכדים, יותר מאשר אירוע מבאס באמת.

• אם אתם נוטלים תרופות נגד דיכאון וחרדה, תמשיכו ליטול אותן בחופשה ללא שינוי (זכרו שהחרדה לא יוצאת לחופש). אל תהססו גם להביא אתכם הסחות דעת רצויות - משחקי מחשב או קופסה, ספרי קריאה או כל מה שאתם אוהבים לעשות בשעות הפנאי.

• הרשו לעצמכם ניתוק אמיתי. היום אנחנו לוקחים אתנו את העבודה והמדינה לכל מקום. עזבו חדשות, עזבו מייל - לפחות לשעות מוגדרות מדי יום. אל תשוו את החופשה שלכם לחופשות האינסטגרם המושלמות של חבריכם. זכרו שתמונות לא תמיד מספרות את כל האמת. ולבסוף ואל תשכחו גם, שבימים אלה, כל מקום בעולם הוא בסך הכול במרחק נסיעה של כמה שעות מהבית.

ומילה אחרונה - אם אתם מרגישים שהחרדה יוצאת משליטה, ושאתם זקוקים לעזרה - אל תהססו לפנות לאיש מקצוע. חבל להישאר עם חרדה לבד.

ד"ר אורן טנא הוא מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון מנטליקס לרפואת הנפש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully