וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיית משקה ממותק אחד ביום מעלה ב-85% את הסיכון לסרטן כבד בנשים

עודכן לאחרונה: 21.8.2023 / 8:24

אם היתם צריכים עוד סיבה למה חשוב להפחית שתיית משקאות ממותקים - או להעלות עליהם את המס - הנה התשובה שלכם

למה הקולה במק'דונלדס יותר טעימה?/@StephenPatula

אתם כבר כנראה מודעים לכך ששתייה של משקאות ממותקים קשורה לסיכון מוגבר לסכנות בריאותיות, כולל עלייה במשקל, השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב. אבל מחקר חדש מצא עוד סיבה להפחית במשקאות ממותקים - סרטן הכבד.

המחקר שפורסם באתר של כתב העת JAMA, הראה שצריכה יומית של משקאות כאלה עלולה להעלות משמעותית את הסיכון לסרטן הכבד ולמוות ממחלת כבד כרונית. החוקרים גילו שנשים שצרכו משקה ממותק אחד או יותר מדי יום היו בסיכון גבוה ב-85% לפתח סרטן הכבד.

משקאות ממותקים בסוכר, כוללים משקאות קלים, מיצי פירות ממותקים, משקאות ספורט/אנרגיה ואפילו קפה/תה ממותקים.

מעלה גם את הסיכון לתמותה

המחקר התצפיתי העריך את צריכת המשקאות הממותקים של 100,000 נשים בגיל שלאחר גיל המעבר ברחבי ארה"ב. לאחר מכן בוצע מעקב אחריהן במשך למעלה מ-20 שנה כדי לנתח את השכיחות של סרטן ומוות כתוצאה ממחלות כבד כרוניות כגון פיברוזיס, שחמת או דלקת כבד כרונית.

בין המשתתפים, 207 נשים פיתחו סרטן כבד ו-148 מתו ממחלת כבד כרונית. כ-6.8% מהמשתתפות שתו משקאות ממותקים מדי יום, בעוד 13% שתו משקאות ממותקים באופן מלאכותי. בקרב אלו שצרכו משקה ממותק אחד או יותר בכל יום היה סיכון גבוה ב-85% לסרטן הכבד והסיכון לתמותה ממחלות כבד כרוניות היה גבוה ב-68%.

פחיות משקה. Shutterstock, עיבוד תמונה
פחיות משקה/עיבוד תמונה, Shutterstock

"בנשים לאחר גיל המעבר, בהשוואה לצריכת שלוש מנות או פחות של משקאות ממותקים בחודש, אלו שצרכו משקה ממותק אחד או יותר ביום היו בעלות שכיחות גבוהה יותר של סרטן כבד ומוות ממחלת כבד כרונית", כתבו החוקרים.

המחקר לא העריך את המנגנון המדויק שבו משקאות ממותקים גורמים להשפעות שליליות בכבד, אבל חוקרים מאמינים שזה יכול להיות בגלל שצריכה גבוהה של משקאות ממותקים מעלה את תנגודת הגלוקוז בדם ועמידות לאינסולין - הגורמים הקשורים קשר הדוק לסיכון המוגבר לסרטן הכבד ומחלות כבד.

"למרות שצריכת המשקאות הממותקים בסוכר ירדה בהתמדה בארה"ב משנת 2003 עד 2018, הצריכה הכוללת נותרה גבוהה, עם 65.3% מהמבוגרים הלבנים שדיווחו שצרכו לפחות כמה משקאות ממותקים ביום נתון ב-2017-2018", אמרו עורכי המחקר. "הממצאים שלנו מצביעים על משקאות ממותקים כגורם סיכון פוטנציאלי שניתן לשינוי לסרטן כבד ולתמותה ממחלות כבד כרוניות. אם הממצאים שלנו יאושרו, הפחתת צריכת משקאות ממותקים עשויה לשמש אסטרטגיה לבריאות הציבור להפחתת נטל מחלות הכבד", הם הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully