וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מה שציפיתם: הדרך המפתיעה לגדל ילדים מסוגלים ומוצלחים יותר

עודכן לאחרונה: 18.8.2023 / 8:17

חוקרים מבריטניה ניסו להבין איך הציונים במקצועות שפה ומתמטיקה קשורים להיבטים שונים בבריאות הנפש של בני נוער ומצאו קשר הדוק בינם לבין תכונה אחת שאולי לא שמעתם עליה מעולם, אבל היא אחת התכונות החשובות ביותר לגידול ילדים עצמאיים וחזקים מנטלית

הורים שתלטנים. ShutterStock
הורים שתלטנים/ShutterStock

איך מגדלים ילדים שיהיו גם חכמים, גם רגישים וגם מסוגלים להתמודד עם אתגרים מסוגים שונים? אם תשאלו את השאלה הזאת בחדר מלא בהורים, כנראה תשמעו כל כך הרבה דעות, אולי אפילו תזכו לייצר ויכוח קולני

על השאלה הזאת, שמטבע הדברים מעסיקה והעסיקה הורים רבים לאורך ההיסטוריה, גם טובי החוקרים ניסו להשיב בדרכים שונות ויצירתיות. אז נכון, אף מחקר בודד לא באמת מספק תשובה חד משמעית שאי אפשר לחלוק עליה, אבל היכרות עם מחקרים כאלו בהחלט יכולה לעזור לנו לקבל קריאת כיוון מדויקת יותר.

הפעם נספר לכם על מחקר שהתמקד דווקא בציונים של נערות ונערים בבית הספר, אבל בפועל מעיד הרבה יותר על הדרך לטפח תחושת מסוגלות וביטחון עצמי אצל ילדיכם. המחקר פורסם בכתב העת School Psychology Review ונערך בבריטניה, בהובלתה של הפסיכולוגית טניה קלארק מאוניברסיטת קיימברידג'. לטובת המחקר, המומחים בחנו נתונים שנאספו על יותר מ-600 מתבגרים בני 14 עד 15 בשבעה בתי ספר באנגליה.

אז אם גם אתם הורים לילדים בעצמכם, לפני שנספר לכם על מסקנות המחקר, אנחנו מציעים שתיקחו רגע כדי לחשוב - איך אתם חושבים שהכי נכון לעזור לנערים בגיל הזה, בייחוד אם הם מתקשים בלימודים? האם הדבר הכי חשוב הוא לספק להם חיזוקים חיוביים ותמיכה, או שכדאי דווקא לאתגר אותם כדי לגרום להם להשתפר ולהמשיך לנסות?

הקשר המפתיע בין מתמטיקה ושפה לבין החוסן המנטלי

בשאלונים שמילאו בני הנוער במסגרת המחקר, קלארק וצוותה ביקשו לבדוק בין היתר כמה הם מרגישים בטוחים בעצמם, כמה הם מכירים את החוזקות שלהם וכמה הם מרגישים שיש להם מטרה ברורה בחיים. אחר כך, המומחים עברו על הציונים שלהם במקצועות שונים - כאשר שניים מהם עניינו אותם במיוחד. בראיון שסיפקה ל-NPR, סיפרה קלרארק כי "המטרה של השאלות האלו הייתה לבחון אילו היבטים בבריאות הנפשית של הנערים קשורים לציונים גבוהים במתמטיקה ובאנגלית. והממצאים שלנו הראו שהיבט אחד בבריאות הנפשית בלט יותר מהאחרים בהקשר הזה - אודימוניה".

אודימוניה, נסביר, היא מילה שמקורה ביוונית ופירושה הפשוט הוא "שגשוג אנושי". אולם קלראק הסבירה כי בהקשר שהיא מתייחסת אליו, המשמעות היא עמוקה הרבה יותר. "אודימוניה היא היכולת להבין איך מציאת מטרה בחיים מרגישה בחוויה האישית שלי ולא בזו של אנשים אחרים, תוך הבנה איך לייצר הזדמנויות שמאפשרות לרתום את החוזקות והכישורים שלי לטובת הצלחה בחיים".

במילים אחרות, מסקנות המחקר הראו שהצלחה במתמטיקה ובשיעורי שפה היא מדד די מהימן לקיום התכונה החיונית הזאת אצל בני נוער, אשר יכולה לנבא במידה רבה הצלחה בחיים ובגרות רגשית. ובעוד ששני המקצועות כאמור מנבאים זאת, כשמדברים על מתמטיקה, הקשר גבוה יותר. מהמחקר עולה כי בקרב נערים שהשיגו ציונים גבוהים במתמטיקה, דירוג התכונה הזו היה גבוה בכ-50 אחוזים מהממוצע. וגם הנערים דיווחו בעצמם כי יש להם תחושת ערך עצמי גבוהה, משמעות, סיפוק ומסוגלות.
עכשיו חשוב גם לסייג ולהסביר כי למחקר הזה יש כמה מגבלות שכדאי להתעכב עליהן. קודם כל, מדובר במחקר קטן יחסית, שמראה קשר סטטיסטי ולא קשר של סיבה ותוצאה. לכן, אפשר לתהות - האם חיזוק תחושת הערך העצמי של ילדים יעזור להם להשתפר בשפה ובמתמטיקה? האם שיפור הציונים הוא זה שישפר על הביטחון העצמי? האם גם וגם או לא זה ולא זה?

ולצד כל השאלות האלו, נדגיש מהצד השני כי המחקר הזה מצטרף לשורה של ממצאים נוספים שמראים איך טיפוח ביטחון עצמי, תחושת מטרה ומסוגלות יכול להניע ילדים לשפר את חייהם בהיבטים שונים. דיוויד ייגר, פסיכולוג מאוניברסיטת טקסס, הוביל בעצמו מחקרים דומים ואף הביע באותו לראיון לרשת NPR תסכול מכך שגם אחרי שנים של מחקרים שפורסמו והוצגו לרשויות, עדיין לדבריו אנשי החינוך וקובעי המדיניות מתעלמים מהממצאים ומהפוטנציאל שלהם להשפעה חיובית על ילדים ובני נוער.
"הגיע הזמן שבתי הספר ישימו דגש רב יותר על פיתוח אודימוניה אצל ילדים ובני נוער. זהו נושא שמבעבע בספרות המדעית אבל משום מה זוכה להתעלמות גורפת מצד אנשי חינוך".

תלמידים צעירים לומדים עם לפטופ בתוך כיתה. ShutterStock
חשוב לדעת לחבר את הלימודים לתחומי העניין של הילדים, למטרות האישיות ולחוזקות שלהם/ShutterStock

אל תצפו שיעשו כי "ככה אמרתם"

קלארק הדגישה בראיון כי "חשוב שמורים, מנהלים וגם הורים יעזרו למתבגרים לייצר יותר קשרים בין הלימודים לעולם האמיתי - שיבינו מהי המשמעות של הלימודים בשבילם, איך הם משפיעים עליהם ואיך הם יכולים לתרום להצלחה שלהם בהמשך. חשוב גם לדעת לחבר את הלימודים לתחומי העניין שלהם, למטרות האישיות, לחוזקות שלהם ולמה שבאמת חשוב להם".

ולכם ההורים, החוקרים מציעים לא לוותר לילדים שלכם, אבל גם לא ללחוץ, להאשים או להעניש, אלא למצוא את דרך המלך שעוברת בדיוק באמצע. כן, אנחנו מבינים שזו עוד אחת מהעצות האלו שקל לתת ומאוד קשה לבצע, אבל באופן ספציפי יותר, נסו לנהוג בילדיכם גם ברגישות וגם בנחישות, תסבירו להם למה הלימודים חשובים להם ולא רק כי "ככה אמרתם", תחשבו ביחד איתם מה אפשר לעשות כדי להשתפר ותזכירו שהתמודדות עם אתגרים בתקופה הזאת, בסביבה בטוחה, תהפוך את האתגרים בבגרות לפשוטים הרבה יותר.

נכון, גידול ילדים הוא לא תמיד עבודה פשוטה. בדרך הזאת, כדאי לזכור שהתפקיד שלכם הוא לא רק שיהיה להם קל, כיף ונוח. התפקיד הזה דורש מכם גם להציב גבולות, לאתגר ולהתוות להם את הדרך, גם אם הם לא תמיד מבינים את זה בהווה. זה לא דבר שחייבים לעשות ב"קשיחות", אפשר גם לנהל זאת ברגישות ובאמפתיה, אבל באופן כללי, כדאי להימנע מלגדל ילדים שמקבלים את מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים, תמיד וללא תנאים או הגבלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully