וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 אלפים צעדים ביום? ממש לא: כמה צעדים ביום יפחיתו סיכון למוות מכל סיבה שהיא?

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 8:02

במשך שנים אמרו לנו ש-10 אלפים צעדים ביום הם המפתח לבריאות טובה. אלא שמחקר חדש, הגדול ביותר שנעשה בתחום, שסקר 17 מחקרים קודמים בנושא, מגלה שמדובר בהרבה פחות צעדים

אישה רצה או צועדת. ShutterStock
תלכו, אבל ממש לא חייבים 10 אלפים צעדים ביום/ShutterStock

הרעיון שאורח חיים בישיבה קשור לבריאות ירודה יותר מבוסס כעת היטב עם שלל מחקרים, ובכל זאת, עד כה, לא היה ברור מהו מספר הצעדים האופטימלי אליו אנשים צריכים לשאוף, או אם יש גבול עליון שמעבר לו יש רווחים בריאותיים נוספים.

כדי לבדוק לעומק את הנושא, חוקרים בראשותו של מאסייה בנאך, פרופסור לקרדיולוגיה באוניברסיטה הרפואית בלודז' בפולין, הסתמכו על נתונים מ-17 מחקרים קודמים שכללו 226,889 אנשים, שעקבו אחריהם במשך שבע שנים בממוצע כדי להעריך את ההשפעות הבריאותיות השונות ביחס למספר הצעדים שהלכו.

המחקר, שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מצא שהליכה של לפחות 3,967 צעדים ביום החלה להפחית את הסיכון למוות מכל סיבה שהיא, בעוד ש-2,337 צעדים ביום הפחיתו את הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם.

בנוסף, כל עלייה של 1,000 צעדים ביום הייתה קשורה להפחתה של 15% בסיכון למוות מכל סיבה שהיא, בעוד שעלייה של 500 צעדים ביום הייתה קשורה לירידה של 7% במוות ממחלות לב וכלי דם.

אפילו פחות מ-4,000 צעדים ביום יעשו את העבודה

"בעולם שבו יש לנו יותר ויותר תרופות מתקדמות להתמקד במצבים ספציפיים כמו מחלות לב וכלי דם, אני מאמין שאנחנו צריכים תמיד להדגיש ששינויים באורח החיים, כולל דיאטה ופעילות גופנית, עשויים להיות יעילים לפחות באותה מידה - או אפילו יותר"

"המחקר שלנו מאשר שככל שאתה הולך יותר, כך ייטב. מצאנו שזה תופס לגבי גברים ונשים כאחד, ללא קשר לגיל, ובלי קשר לזה אם אתה חי באזור קר, טרופי אם בכל מקום עם אקלים משתנה", אמר בנאך.
"בנוסף, הניתוח שלנו מצביע על כך שנדרשים רק 4,000 צעדים ביום כדי להפחית משמעותית מקרי מוות מכל סיבה שהיא, ואפילו פחות כדי להפחית מקרי מוות ממחלות לב וכלי דם".

עבור קבוצות גיל צעירות יותר, השיפור החד ביותר בבריאות נראה אצל אנשים שעושים בין 7,000 ל-13,000 צעדים יומיים, בעוד שבגילאי 60 ומעלה הוא היה בין 6,000 ל-10,000 צעדים.

הצוות גם העריך את ההשפעה של הליכה של עד 20,000 צעדים ביום - שווי ערך להליכה של 14-16 קילומטרים עבור אדם ממוצע - ומצא שהיתרונות הבריאותיים המשיכו לגדול.

"לא ראינו שום השפעה פוחתת או רמת סיכון עבור אף אחת מהקבוצות שנחקרו", אמר הצוות. עם זאת, הם הזהירו כי הנתונים עבור אלו שמשלימים 20,000 צעדים ביום נותרו מוגבלים, והיה צורך במחקרים נוספים.

בנאך הוסיף ואמר: "בעולם שבו יש לנו יותר ויותר תרופות מתקדמות להתמקד במצבים ספציפיים כמו מחלות לב וכלי דם, אני מאמין שאנחנו צריכים תמיד להדגיש ששינויים באורח החיים, כולל דיאטה ופעילות גופנית, עשויים להיות יעילים לפחות באותה מידה - או אפילו אף יותר. ראינו שינויים מהותיים בהפחתת סיכון קרדיווסקולרי והארכת חיים.

"אנחנו עדיין זקוקים למחקרים טובים כדי לחקור אם היתרונות הללו עשויים להתקיים עבור סוגים אינטנסיביים של מאמץ, כמו ריצת מרתון ואתגרי איש ברזל, ובאוכלוסיות שונות בגילאים שונים, ועם בעיות בריאותיות שונות. עם זאת, נראה שכמו בטיפולים תרופתיים, עלינו תמיד לחשוב על התאמה אישית של שינויים באורח החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully