וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מה שתראו בתמונה הזאת יקבע עד כמה אתם מתוחים?

14.8.2023 / 0:07

ציור מתעתע סחף את הרשת ונטען שהוא בוחן את היציבות הרגשית של האדם שצופה בו. האם התמונה אכן זזה לכם מול העיניים, מה זה אומר עליכם, ומה הקשר לנוירולוג יפני מסתורי ומעצב אוקראיני אלמוני?

האם אתם רואים את התמונה זזה?/tiktok

עוד ציור שמייצר אשליה אופטית הפך ללהיט ברשת, והפעם יש לזה סיבה לכאורה הגיונית: אנשים טוענים שמה שאתה רואה בציור, ממחיש באיזו רמת מתח אתה נמצא בחיים. הציור מלווה בכיתוב והסבר לגבי הקשר בין הוויז'ואל למצב הנפשי: "אם התמונה עומדת, אתה רגוע. אם היא נעה בצורה קלה, אתה קצת מתוח. אם התמונה זזה כמו קרוסלה, אתה מתוח מאוד".

התמונה מסתובבת ברשת כבר מספר שנים, אולם לאחרונה פורסמה בטיקטוק שם צפו בה מעל ל-6.5 מיליון איש. כצפוי, התגובות לציור היו נסערות. גולש אחד כתב "חברה שלי אומרת לי שהציור משתוללל לה מול העיניים ושואלת אותי למה זה זז כל כך מהר. אני לא יודע מה להגיד לה". גולשת אחרת העידה: "הציור הזה מסתובב לי מול העיניים כמו קרוסלה. לא ידעתי שאני כל כך מתוחה".

מה אתם רואים?

ציור שמייצר אשליה אופטית. Yamamoto Hashima, צילום מסך
ציור שמייצר אשליה אופטית/צילום מסך, Yamamoto Hashima

זה זז או לא?

זה זז!
זה לא זז!
12388 משתתפים

ככה זה הופיע בטיקטוק

אז מה באמת הקשר בין התמונה לרמת המתח שלכם? צפו בהסבר המלא

כבר בסיבוב הראשון של התמונה הזו ברשת, אי שם ב-2018, נטען כי התמונה נוצרה על ידי נוירולוג יפני מסתורי, ימאמוטו הישימה - אבל האתר Snopes שבודק את האמיתות של אגדות אורבניות ושמועות שרצות ברשת מצא שאין כזה אדם בכלל.

למעשה התמונה היא בכלל פרי עבודתו של מעצב גרפי אוקראיני, יורי פרפאדיה, שחסר כל השכלה מדעית וצייר אותה ב-2016.

היוצר מסביר

המעצב טען שהתמונה אמנם מבוססת של עבודה של פרופסור לפסיכולוגיה יפני, בשם אקישוהי קיטקה, שהיה מומחה ביצירה של אשליות אופטיות וצייר את הציור המקורי לפני 50 שנה - אך הוא מעולם לא טען שלציור הזה יש איזשהו קשר למתח נפשי, וגם לא לשם ימאמוטו הישימה, אותו "נוירולג מפורסם" - שכאמור כלל לא קיים.

הוא כתב באינסטגרם שלו: "ציירתי את האשליה האופטית הזו ב-Adobe Illustrator ב-26 בספטמבר 2016. כדי ליצור אותה השתמשתי באפקט שמבוסס על העבודה של אקישוהי קיטקה,. זהו קו לבן ושחור על רקע צבעוני, שמניע את מוקד הראייה ויוצר את האשליה שפרטי התמונה נעים. לפסיכותרפיסט היפני ימאמוטו הישימה, אין שום קשר לתמונה הזו. יתרה מכך- יאמאמוטו השימה לא באמת קיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully