וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתון הזה יכול לאבחן אם הלב שלכם בסכנה. כעת מתברר שהוא לא נמדד נכון

עודכן לאחרונה: 23.8.2023 / 7:57

אנחנו רגילים לסמוך על רופאים או על מכשירים שמודדים לנו חום או לחץ דם, אבל האמת היא שאנחנו כנראה לא צריכים. מחקר חדש הראה כי מדידות של לחץ דם משתנות ללא היכר כאשר נעשות בגדלים שונים של שרוולים - ויש לזה משמעות קלינית רחובה

פרופ' קובי שחם מסביר מהם הסימנים להתקף לב שצריכים להדאיג אתכם ומתי חשוב להגיע במהירות למיון/מערכת וואלה!

ד"ר ג'ורג' בנג'מין היה מופתע מאוד כאשר בדק את המדדים הבריאותיים שלו לפני שעבר ניתוח קטרקט. לחץ הדם שלו, כך נראה, זינק. אבל אחרי שתי בדיקות במכשיר לחץ הדם, הוא מדד את לחץ הדם שלו שוב בבית, הוא חזר לרמות הרבה יותר מקובלות. ההבדל, מסתבר, לא היה קשור לבריאות הלב שלו. כך מדווח אתר CNN.

בבית החולים שרוול לחץ הדם הראשון שלו היה קטן מדי, והוא הוחלף רק לבקשתו. עבור בנג'מין, המנכ"ל של האגודה האמריקנית לבריאות הציבור ו"בחור גדול מימדים", שרוול לחץ דם קטן הפיל באופן דרמטי את קריאות לחץ הדם.

כעת, ניסוי קליני חדש מדגיש עד כמה שרוול לחץ דם בגודל לא מתאים יכול לעוות את קריאות לחץ הדם שנלקחו על ידי מכשירי לחץ דם אוטומטיים. המחקר, שפורסם ביום שני בכתב העת JAMA Internal Medicine, מצא ששימוש בשרוולי לחץ דם סטנדרטיים בגודל רגיל הביא לקריאות "לא מדויקות להפליא" אם מטופל נזקק לאלו בגדלים שונים, במיוחד עבור משתתפים שצריכים שרוולים גדולים יותר.

לחץ דם. ShutterStock
לחץ דם/ShutterStock

מכשירי לחץ דם אוטומטיים משמשים בדרך כלל לאבחון יתר לחץ דם, הגורם המוביל למחלות לב ברחבי העולם. השרוולים העוטפים את זרועו העליונה של אדם, מגיעים בדרך כלל בארבעה גדלים הנעים בין קטן לגדול במיוחד, בהתאם לגודל הזרוע של האדם.

אבל לעתים קרובות, רק שרוולים בגודל רגיל משמשים לבדיקת לחץ הדם של מישהו, למרות שההנחיות הקליניות ממליצות להשתמש בכאלה המתאימים להיקף הזרוע של אדם. לפעמים, אומרים מומחים, הסיבה לכך היא שהחלפת מידות שרוול יכולה להיות לא נוחה עבור ספקי שירותי בריאות: אם מרפאה עמוסה או חסרת צוות, ייתכן שלצוות אין ההכשרה או הזמן למצוא את השרוול המתאים לכל מטופל.

כך או כך, אומרים מומחים, שרוולים המותאמים לכאורה לכולם יכולה להטות את קריאות לחץ הדם, ולהפריע למדדי הליבה שבהם משתמשים הרופאים כדי לנטר ולטפל במצבי לב.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"השלכות קליניות משמעותיות מאוד"

בניסוי שכלל 195 אנשים מבולטימור הותאמו על ידי צוות רפואי מיומן שרוולים בגודל מתאים. לאחר שהורו למשתתפים להסתובב במשך שתי דקות, מדדו החוקרים את לחץ הדם שלהם באמצעות שלושה גדלי שרוול שונים בסדר אקראי: הגודל הרגיל והסטנדרטי; גודל מתאים וגודל שלישי קטן מדי או גדול מדי.

עבור מטופלים שנמדדו עם שרוולים קטנים יותר, מצא המחקר, כי שימוש בגודל שרוול רגיל הביא לקריאות לחץ דם נמוכות באופן עקבי. אנשים שדרשו מידות גדולות או גדולות במיוחד של שרוולים, קיבלו מדידות של לחץ דם גבוה כשהם משתמשים בשרוולים רגילים - עם שגיאות גדולות יותר, בממוצע, מאשר אנשים שנזקקו לשרוולים קטנים יותר.

במילים אחרות, שימוש בגודל שרוול קטן מהמומלץ הוביל למספרי לחץ דם גבוהים באופן מלאכותי, בעוד ששימוש בגודל שרוול גדול יותר הביא לקריאות נמוכות באופן שגוי. השפעות אלו לא השתנו בהתאם ללחץ הדם הקיים של אדם או למצב ההשמנה, על פי הדו"ח.

לדוגמה, אנשים שצריכים להשתמש בשרוול לחץ דם גדול במיוחד קיבלו, בממוצע, קריאת לחץ דם סיסטולי גבוהה מדי ב-13.5% כאשר השתמשו בשרוול שהיה קטן מדי בשתי מידות.

במחקר, לחץ הדם הממוצע עבור מי שהיה צריך שרוול גדול במיוחד היה 125/80: מעט גבוה, אבל לא מאוד מדאיג. עם זאת, כאשר אותם מטופלים השתמשו בשרוול "רגיל", לחץ הדם הממוצע שלהם היה 144/87 - רמה המתאימה יותר ללחץ דם גבוה בשלב השני. "יכולות להיות לזה השלכות קליניות משמעותיות מאוד".

הדמייה של לחץ דם גבוה. Physiology Animations, Giphy
הדמייה של לחץ דם גבוה/Giphy, Physiology Animations

עם זאת, ישנם כמה צעדים חשובים שספקי שירותי בריאות וחולים יכולים לנקוט כדי להבטיח שקריאת לחץ הדם תישאר מדויקת, מסכימים מומחים.

חשוב להבטיח שלמתקנים המסננים לחץ דם יש מגוון רחב של גדלים. אבל מניסיונו של בריידי, גם כאשר למרפאות יש מגוון של שרוולים, ייתכן שהם לא יהיו זמינים: סייעת עשויה להחזיר אותו מארון רפואי מוגן בסיסמה, תוך כדי בדיקה של מטופל בזמן יקר.

חינוך גם למטופלים וגם לספקים יכול לעזור, אמר בריידי. אנשים המבצעים בדיקות לחץ דם - כולל עובדים באירועי בריאות בקהילה, שאולי אין להם הכשרה רפואית - צריכים להיות מאומנים להבין את החשיבות של בחירת שרוול מתאים.

ואם מטופלים קונים מכשירי לחץ דם ביתיים, היא אמרה, הם "צריכים לדעת שחשוב להגיע לגודל השרוול הנכון", אחרי הכל, אם מטופל המשתמש בגודל שרוול קטן מדווח על לחץ דם גבוה לרופאים שלהם, זה עלול להשפיע הטיפול שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully