וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרנד הבריאותי אולי עוזר לחלק מהאנשים, אבל עבור אחרים הוא מסוכן

יפעת אביקסיס

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 9:00

עירוי ויטמינים הפך לשכיח יותר אצל סלבריטאים רבים בארץ ובעולם, וחלק מהמאמינים בו טוענים כי הוא מעלה את רמות האנרגיה. אבל האם זה באמת המצב או שיש שיטות טובות יותר להכניס ויטמינים לגוף? הנטורופתית, יפעת אביקסיס מסבירה

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

תמונה אחת שצולמה בסוף חודש יולי החם של השחקן דביר בנדק כשהוא מחובר לעירוי גרמה לרבים להרים גבה. חלק חשבו אולי הוא התייבש, אבל האמת היא שהוא בדיוק עבר עירוי ויטמינים - טרנד בריאותי חדש שכובש סלבריטאים רבים בעולם, ועכשיו הגיע לארץ.

ביקשנו לבדוק האם עירוי של ויטמינים ייתן לנו מענה מהיר ויעיל יותר מלקיחת ויטמינים ומינרליים באופן סדיר?

דביר בנדק בעירוי וויטמינים. אור גפן,
דביר בנדק בעירוי וויטמינים/אור גפן

מה כולל הטיפול?

טיפול בוויטמין IV, שנקרא גם טיפול במיקרו-נוטריינטים תוך ורידי, נותן מינון גבוה של מינרלים וויטמינים ישירות לזרם הדם. בעוד שהגוף בדרך כלל סופג חומרים מזינים לאט, הטיפול בעירוי מאפשר לגוף לספוג במהירות את החומרים המזינים שבעירוי במינונים גבוהים בהרבה.

כשאנו לוקחים תוספים שונים, כמו ויטמינים או מינרלים, הם עוברים דרך מערכת העיכול ונספגים בגוף לאחר שעברו את כל שרשרת העיכול. לכל אדם מערכת עיכול שונה כך שאנשים שונים שייקחו אותה כמות של ויטמין יקבלו ספיגה שונה של אותו ויטמין בגוף.

לנטילת תרופות או ויטמינים בעירוי יש יתרון של ספיגה טובה יותר בגוף, כאשר אספקת החומרים המזינים מגיעים על ידי העירוי ישירות לתאים ולרקמות. אך לרוב, עירויים של תרופות או תוספים ניתנים לאנשים עם בעיות ספיגה קשות או בעיות כרוניות בעיכול כמו שלשולים והקאות מרובות, שמקשות על ספיגת התרופה או התוסף בגוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

האם יש לטיפול ערך לטווח הארוך יותר מאורח חיים בריא?

כמו בכל טרנד, מומלץ שלא להיסחף עם הזרם. כנטורופתית אני מאמינה שהגוף, בעזרת תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת יודע לייצר את כל מה שהוא צריך, ותוספים וויטמינים יש לקחת כאשר יש מחסור או כאשר ישנה בעיה בריאותית.

ישנם ויטמינים שמסוכנים כאשר הם בעודף, זאת מפני שהם מסיסי שומן ואינם מתפנים מהגוף בקלות במצבי עודף, בניגוד לוויטמינים מסיסי מים. עירויים כאלה עלולים להביא לרעילות ועודף אצל המטופל, ולכן יש צורך בבדיקות מעבדה לפני טיפול שכזה.

מלבד זאת, ישנם מצבים רפואיים שונים ותרופות שהמטופל לוקח, כך שמתן עירוי ויטמינים יכול להוביל לחריגה מהצריכה היומית המומלצת. במקרה של עודף, הכליות יצטרכו לעבוד שעות נוספות כדי להוציא את הוויטמינים והמינרלים המיותרים מהגוף.

בנוסף, מינון גבוה של ויטמין C עלול לגרום לייצור אוקסלטים להגביר את הסיכון לפתח אבנים בכליות ואנשים עם מחלת כליות צריכים להיות זהירים במיוחד. לעומת זאת, אנשים עם רמות נמוכות של מגנזיום או אשלגן נוטים לפתח קצב לב חריג, במיוחד מטיפולים המכילים מגנזיום או אשלגן.

עירויי הוויטמינים משווקים כיום כ"מעלי אנרגיה" אך אין עדיין מספיק מחקרים שמוכיחים את יעילותם לשיפור אנרגיה או ביצועים אתלטיים לטווח הרחוק .ואם המטרה של העירוי היא לטפל בחוסרים של וויטמינים מסויימים, אז מבלי לאבחן ולבדוק לעומק ממה נובע החוסר הטיפול גם הוא לא יהיה יעיל לאורך זמן.

עירוי נוזלים. ShutterStock
עירוי נוזלים/ShutterStock

דר ג'ון מאיירס, ממציא השיטה השתמש בפורמולה של עירוי כבר בשנות ה-70. פורמולה זו כללה ויטמינים ומינרלים לטיפול במגוון רחב של מצבים קליניים כמו פיברומיאלגיה, התכווצויות שרירים חריפות, מגרנות, עייפות, דלקות בדרכי הנשימה ועוד. במחקר שנעשה לאחרונה על חולי פיברומיאלגיה לא נמצאה הטבה יותר מאשר באלו שקיבלו פלצבו.

למרבה הצער, לא התפרסמו עוד הרבה מחקרים בנושא מאז ממצאיו של דר' מאיירס, אך עם זאת, טיפול בוויטמין IV בשיתוף פעולה עם כימותרפיה נמצא מועיל לחולי סרטן. למרות שהמחקר לא מצא הוכחה לכך שהוא מרפא סרטן, הטיפול כנראה הפחית עייפות והעלה את מצב רוחם של החולים. זוהי דוגמה לכך שיכולה להיות הטבה בתחושה הכללית שבמקרה זה חשובה ביותר ועשויה לסייע בהמשך חוסנו של המטופל. וכמו בכל עניין רפואי, זה יכול להתאים לחלק מן האנשים ולמצבים מסוימים.

מדף בצורת כוורת מלא בוויטמינים ותרופות. ShutterStock
מדף בצורת כוורת מלא בוויטמינים ותרופות/ShutterStock

מה כן כדאי לעשות על מנת שהגוף יספוג את מה שהוא צריך מהמזון?

התזונה שלנו וכוח העיכול שלנו משפיעים באופן ישיר על הוויטמינים והמינרלים בגופנו. הרגלי אכילה לא נכונים כמו אכילה מהירה, לעיסה לא מספקת, שתיית מים מרובים במהלך האכילה שמשפיעה על כמות אנזימי העיכול הם חלק בלתי נפרד מספיגה לא מספקת של ויטמינים ומינרליים שאנו אמורים לקבל מהמזון.

שיפור ספיגת המזון במעי כרוך באופטימיזציה של יכולת מערכת העיכול לפרק ולספוג חומרים מזינים מהמזונות שאנו צורכים. הנה כמה טיפים חשובים:

1. לעיסה נכונה של המזון מפרקת אותו לחלקיקים קטנים יותר, מה שמקל על אנזימי העיכול לפעול.
2. אכילה איטית ובתשומת לב. תנו כבוד לאוכל ולזמן הארוחה.
3. שמירה על בריאות המעיים על ידי אכילת מאכלים מותססים כמו ירקות כבושים, יוגורט, קימצ'י.
צריכת סיבים מדגנים מלאים, פירות, ירקות וקטניות.
4. הקפידו על שתיית מים מספקת.
5. הוספת שומנים בריאים לתפריט כמו אגוזים וזרעים טבעיים.
6. אכילת מזונות עשירים באנזימים כמו אננס המכיל ברומלין ופפאיה המכילה פפאין.
7. הפחיתו מתח כרוני שיכול גם הוא להשפיע על העיכול. מרגישים שאתם בסטרס? שלבו טכניקות הרפיה מידי יום כמו נשימה עמוקה, מדיטציה או יוגה כדי לתמוך במערכת עיכול בריאה יותר.
8. בשלו נכון. גם לשיטת הבישול יש משמעות וקשר לכמות הויטמינים שנקבל מהמזון, בישול יתר עלול להוביל לאובדן רכיבים תזונתיים. העדיפו אידוי, הקפצה או צליה.
9. איכלו ארוחות קטנות של מזונות טבעיים. אכילת ארוחות גדולות עלולה להציף את מערכת העיכול. איכלו ארוחות קטנות על מנת שהגוף יצליח לעכל את המזון.בכל מקרה, הפחיתו מזונות מעובדים שקשים יותר לעיכול. הגבירו תזונה טבעית.

במידה ואתם חושדים שיש לכם אי סבילות למזון מסוים, התיעצו עם איש מקצוע בתחום הבריאות על מנת לבדוק זאת. מזונות כאלה יפריעו לספיגה תקינה של שאר המזונות אותם אתם צורכים.
פעילות גופנית סדירה גם שומרת על בריאות המעיים וחשובה כתמיכה למערכת העיכול ולחילוף חומרים בריא.

עדיין חושבים שיש לכם חוסרים? מרגישים עייפים? סובלים מבעיות רפואיות? לכו לייעוץ והתאימו את התזונה והתוספים בדיוק לכם. מה שטוב לגוף של אדם אחר, לא בהכרח, מתאים לכם.

יפעת אביקסיס היא נטורופתית ומרצה לאורח חיים בריא

  • עוד באותו נושא:
  • ויטמינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully