וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם שננשך על ידי חתול רחוב נדבק בזיהום שאינו ידוע למדע

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 7:41

זה קורה לא מעט, אבל רובנו לא יודעים את הסיכונים האפשריים. מקרה מיוחד שקרה בבריטניה חושף את הסכנה שעלולה להיות בנשיכה קטנה של חתול רחוב

חתול רחוב. ShutterStock
חתול רחוב/ShutterStock

הנה מקרה שמראה שנשיכת חתול קטנה ברחוב יכולה להיות הרבה יותר מסוכנת ממה שאתם חושבים. גבר בן 48 מבריטניה שננשך על ידי חתול רחוב נדבק בסופו של דבר במין של חיידק שמדענים לא ראו מעולם. התגובה החיסונית שלו למיקרואורגניזם הזר הייתה קיצונית. שמונה שעות בלבד לאחר שננשך, ידיו של האיש התנפחו עד כדי כך שהוא פינה את עצמו למיון. פצעי הדקירה שלו נוקו והוא קיבל זריקת טטנוס לפני שנשלח לדרכו עם אנטיביוטיקה. המקרה פורסם ב-Emerging Infectious Diseases.

יום לאחר מכן, הוא חזר לבית החולים. אצבעות ידו השמאלית התנפחו וכאבו והרופאים נאלצו להסיר בניתוח את הרקמה הפגועה סביב פצעיו. כמו כן, ניתנו לו שלושה סוגי אנטיביוטיקה שונים לווריד והוא נשלח הביתה עם אנטיביוטיקה דרך הפה. הפעם, למרבה המזל, הטיפול עבד והוא החלים לחלוטין.

אולם, בבית החולים, הרופאים היו עסוקים בניסיון להבין מה קרה. כאשר הם ניתחו את המיקרואורגניזמים המצויים בדגימות מפצעיו, הם מצאו אורגניזם דמוי סטרפטוקוקוס בלתי מזוהה.

גבר ננשך על ידי חתול רחוב. Emerging Infectious Diseases,, אתר רשמי
גבר ננשך על ידי חתול רחוב/אתר רשמי, Emerging Infectious Diseases,

סטרפטוקוקוס הוא סוג של חיידקים גרם חיוביים המקושרים לדלקת קרום המוח, דלקת גרון, דלקת ריאות חיידקית ועין ורודה, בנוסף למחלות רבות אחרות. אבל כאשר החוקרים רצפו חלק מהגנום של החיידק הזה, הוא לא התאים לאף אחד מהזנים שרשומים. זה היה חיידק חדש שמדענים מעולם לא תיעדו רשמית. כפי שמתברר, החיידק שייך לסוג אחר של חיידקים גרם חיוביים בשם Globicatella. ריצוף גנומי מלא של החיידק מצביע על כך שהוא שונה מזנים קשורים אחרים בכ-20%, מה שמצביע על "מין נבדל שלא תואר בעבר".

למרבה המזל, הזן החדש שהתגלה בבריטניה הגיב היטב לפחות לאנטיביוטיקה מסוימת, אבל הסיפור הקטן הזה צריך להרים דגל אדום. "דוח זה מדגיש את תפקידם של חתולים כמאגרים של מיני חיידקים שטרם התגלו בעלי פוטנציאל פתוגני אנושי", כותבים מחברי המקרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מה כדאי לעשות אם ננשכת על ידי כלב או חתול?

  • אם הפצע מדמם יש להפעיל עליו לחץ ישיר עם מטלית נקייה או תחבושת יבשה עד שהדימום מפסיק.
  • מומלץ לשטוף את אזור הנשיכה במים ובסבון מוקדם ככל האפשר. השטיפה הראשונית חשובה על מנת להסיר כמה שיותר חיידקים שמקורם ברוק של החיה הנושכת. בהמשך ניתן להשלים את הפעולה במצעות חומר חיטוי, כגון מי חמצן או תמיסת יוד.
  • ברגע שהפצע יבש, אפשר למרוח אותו במשחה אנטיביוטית (כמו משחת עיניים) ולחבוש אותו.
  • לאחר נשיכה מומלץ לפנות לבדיקה ולטיפול רפואי, במיוחד כאשר מדובר בנשיכה באזור הפנים, הצוואר או בזרועות. בנוסף חשוב להיבדק לאחר פצעי נשיכה גדולים או עמוקים. בניגוד לפציעות אחרות, כאשר מדובר בפצע נשיכה ההעדפה היא להימנע מתפירה של הפצע כחלק מהטיפול הראשוני, פרט לחתכים באזור הפנים והצוואר.

אם מדובר בבעל חיים מבויית חשוב לוודא מול הבעלים כי הוא מחוסן לכלבת. אם מדובר בחיית רחוב צריך לפנות לאחר השלמת הטיפול הרפואי ולברר מול לשכת הבריאות המחוזית האם צריך לתת חיסון לכלבת או לא. אם פניתם למיון בשעות שבהן לשכת הבריאות סגורה, יש לפנות אליה למחרת היום כדי לקבל את המידע.

במידת הצורך, צריך לקבל גם חיסון נגד טטנוס. באופן כללי יש לקבל חיסון אחת ל-10 שנים. לאחר נשיכה עמוקה לרוב מומלץ לחדש את החיסון בתוך יממה מזמן הנשיכה, אם המנה האחרונה ניתנה לפני מעל 5 שנים.

בימים שלאחר הנשיכה מומלץ לשים לב לסימנים של זיהום בפצע. הסימנים כוללים חום מקומי סביב לפצע, נפיחות, אודם של העור, כאב, ומוגלה שיוצאת מהפצע או משוליו. במקרים כאלה צריך לפנות לרופא לקבלת מרשם לטיפול אנטיביוטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully