וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונה של האם בהריון שומרת על הילדים, אבל גם על הנכדים

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 9:29

מחקר חדש גילה כי אכילה של מזונות מסויימים המכילים תרכובת מיוחדת יכולים להגן על המוח של דורות שלמים. אז מה כדאי לאכול כדי להשיג את היתרון המדהים הזה?

סלט פירות בהריון. ShutterStock
סלט פירות בהריון/ShutterStock

זה ידוע שמה שאמא אוכלת במהלך ההריון יכול להשפיע על בריאות והתפתחות הצאצאים שלה. אבל האם התזונה של האישה במהלך ההריון משפיעה על בריאות המוח לאורך הדורות? מחקר שפורסם בכתב העת Nature Cell Biology אומר שאכילת תפוחים ועשבי תיבול יכולה להגן על בריאות המוח של ילדיה, אבל גם של נכדיה.

חוקרים ממכון גילוי הביורפואה של מונש באוסטרליה ניתחו את תפקודם של אקסונים במוח - סיבי עצב, המהווים שלוחה ארוכה של תא העצב, מקלים על התקשורת החיונית לתפקוד המוח.

"תקלה שהופכת את האקסונים לשבירים עלולה להוביל לחוסר תפקוד מוחי ולניוון עצבי. שאלנו האם מוצרים טבעיים שנמצאים בתזונה יכולים לייצב את האקסונים הללו ולמנוע שבירה", אמר פרופסור רוג'ר פוקוק, מחבר בכיר של המחקר.

עשבי תיבול. ShutterStock
עשבי תיבול/ShutterStock

פוקוק וצוותו השתמשו בתולעים עגולות כמודל גנטי בשל הדמיון הגנטי שלהן לבני אדם ומצאו שמולקולה מסוימת, הנקראת חומצה אורסולית, יכולה למנוע את פירוק האקסונים. חומצה אורסולית קיימת בתפוחים ובעשבי תיבול כגון בזיליקום, רוזמרין, טימין, אורגנו ומרווה.

"זיהינו מולקולה שנמצאת בתפוחים ובצמחי מרפא שמפחיתה את שבריריות האקסונים. איך? מצאנו שחומצה אורסולית גורמת להידלקות של גן שיוצר סוג מסוים של שומן. השומן הספציפי הזה גם מנע את שבריריות האקסונים עם הגיל של בעלי חיים על ידי שיפור תעבורת האקסונים ולכן הבריאות הכללית שלו", אמר פרופ' פוקוק.

סוג של שומן שמונע את שבריריות האקסון - ספינגוליפיד - עובר מהמעי של האם לביציות ברחם כדי להגן על בריאות המוח של הדור הבא, הוא הוסיף.

"זו הפעם הראשונה שהוכח כי שומנים/שומן עוברים בתורשה. יתרה מכך, האכלת האם בספינגוליפיד מגינה על האקסונים של שני דורות שלאחר מכן. המשמעות היא שתזונה של האם יכולה להשפיע לא רק על המוח של צאצאיה אלא על הדורות הבאים. העבודה שלנו תומכת בתזונה בריאה במהלך ההריון להתפתחות ובריאות מוחית מיטבית", אמר פוקוק.

התוצאות אומנם מבטיחות, אך החוקרים אומרים כי יש לאשר אותן בבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully