וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: תרופה לדיכאון אחרי לידה אושרה, והיא פועלת מהר

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 10:15

התרופה שניתנה עד כה רק בעירוי דרך הווריד, תאפשר כעת לנשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה, עזרה הרבה יותר פשוטה ומהירה שמתחילה להשפיע תוך כמה ימים

אישה עצובה בהריון. Motortion Films, ShutterStock
אישה עצובה בהריון/ShutterStock, Motortion Films

מאות אלפי נשים סובלות מדיכאון אחרי לידה מדי שנה, ובעוד שהמצב החמור שמופיע לאחר הלידה חולף לרוב תוך שבועות, אצל נשים אחרות הוא עלול להימתח במשך חודשים, אפילו שנים, ולגרום לתחושות קשות שעלולות להפוך למצבים מסוכנים.

כעת, בפעם הראשונה, מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר כדור שתוכנן במיוחד עבור דיכאון לאחר לידה - תרופה שעד כה ניתנה רק על ידי עירוי. גלולת ה-Zuranolone תימכר תחת שם המותג Zurzuvae, המיוצר על ידי Sage Therapeutics, לפי פרסום של ה-FDA.

"דיכאון לאחר לידה הוא מצב חמור ועלול לסכן חיים בו נשים חוות עצב, אשמה, חוסר ערך - אפילו, במקרים חמורים, מחשבות על פגיעה בעצמן או בילד שלהן. ומכיוון שדיכאון לאחר לידה יכול לשבש את הקשר בין האם לתינוק, יכולות להיות לכך השלכות גם על ההתפתחות הפיזית והרגשית של הילד", אמרה ד"ר טיפאני ר. פרצ'יון, מנהלת החטיבה לפסיכיאטריה במרכז להערכת ומחקר תרופות של ה-FDA. "גישה לתרופה דרך הפה תהיה אופציה מועילה עבור רבות מהנשים הללו המתמודדות עם רגשות קיצוניים, ולפעמים מסכני חיים."

פועלת מהר ונלקחת לזמן מוגבל

הגלולה החדשה בולטת מתרופות נוגדות דיכאון אחרות בכמה דרכים. ראשית, בניסויים קליניים היא הראתה כפועלת במהירות, וההשפעה נצפתה אצל חלק מהמטופלות תוך שלושה ימים בלבד, במקום השבועיים הטיפוסיים או יותר שלוקחים תרופות נוגדות דיכאון אחרות. שנית, היא נלקחה רק פעם ביום במשך שבועיים, לא במשך חודשים. מומחים גם מקווים שמטופלות שלא ששות לקחת תרופות נוגדות דיכאון עדיין ינסו את התרופה הזו, שכן היא מיועדת במיוחד לנשים עם דיכאון לאחר לידה.

במחקרים על Zurzuvae, Sage Therapeutics נמצא כי 1 מתוך 7 נשים אמריקניות תסבול מדיכאון אחרי לידה. עוד נמצא כי נשים שנטלו את הגלולה דיווחו על פחות סימני דיכאון במשך ארבעה עד שישה שבועות, בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו, וכי רבות מהנבדקות חשו את השפעת התרופה בתוך שלושה ימים.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של נטילת Zurzuvae יכולות לכלול נמנום, סחרחורת, שלשולים, עייפות, הצטננות ודלקת בדרכי השתן. לא פורסם מחיר עבור הכדור החדש, שצפוי להיות זמין לאחר בדיקת חובה של 90 יום על ידי מינהל אכיפת הסמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully