וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלימים שעות שינה בסופ"ש? כך זה מתנקם בבריאות שלכם

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 9:10

מי לא מכבה את השעון המעורר שלו בסוף השבוע, וממשיך לישון עוד קצת? מחקר חדש מצא שחריגה משעות השינה הקבועות, תשפיע במידה רבה על הבריאות שלכם

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

הבדלים קטנים בהרגלי השינה בין ימי עבודה למנוחה עלולים להוביל לשינויים לא בריאים בחיידקים במעיים שלנו, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון.

שיבושים כבדים בשינה, במיוחד אצל אלו שעובדים במשמרות, ידועים כבעלי השפעה שלילית על הבריאות. שמירה על זמני שינה וזמני ערות עקביים ואכילה בריאה עשויים לעזור להפחית את הסיכון שלנו למחלות שונות.

המחקר שנערך על כמעט 1,000 מבוגרים מצא שאפילו תוספת של שעה וחצי לשעות השינה, עשויה להשפיע על סוגי החיידקים המצויים במעי האנושי. למה זה רלוונטי? משום שחשוב מאוד להחזיק מגוון רחב של מינים שונים של חיידקים במערכת העיכול. חלקם טובים יותר מאחרים, אך קבלת התערובת הנכונה היא המפתח למניעת מחלות רבות.

גבר ישן בעירום. ShutterStock
רק אל תישן יותר מדי/ShutterStock

"שינוי בשעות הערות והשינה (ג'טלג חברתי) יכול לעודד מיני מיקרוביוטה שיש להם קשרים שליליים לבריאות שלך", אמרה קייט ברמינגהם, מחברת המחקר ומדענית תזונה בכירה בחברת מדעי הבריאות Zoe שחוקרת את הקשר בין תזונה וגורמים אחרים לבין חיידקי המעי.

ללכת לישון ולהתעורר בזמנים שונים במהלך השבוע, בהשוואה לסוף השבוע משפיע על אוכלוסיות גדולות, טוענים החוקרים, וזה נפוץ ביותר בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים, ואז מתמעט ככל שאנו מתבגרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אוכלים יותר פחמימות

"שינה באיכות ירודה משפיעה על הבחירות התזונתיות - ואנשים משתוקקים לאוכל שמן יותר ועתיר בפחמימות וממתקים"

המשתתפים במחק, שפורסם בכתב העת European Journal of Nutrition, עברו ניתוח של השינה שלהם, נאספו מהם בדיקות דם בנוסף לדגימות צואה והם נתבקשו לתעד את כל מה שאכלו בשאלון מזון. אלה ששעות השינה שלהם לא היו סדירות (16%) היו בסבירות גבוהה יותר לאכול תזונה עתירה במאכלים הכוללים תפוחי אדמה, חטיפים וצ'יפס, משקאות ממותקים, ופחות פירות ואגוזים. מחקרים קודמים הראו שאנשים אלה אכלו פחות סיבים תזונתיים מאשר אלו עם זמני שינה עקביים יותר. מחקרים אחרים מצאו שמצב זה קשור גם לעלייה במשקל, מחלות ועייפות נפשית.

"שינה באיכות ירודה משפיעה על הבחירות התזונתיות - ואנשים משתוקקים לאוכל שמן יותר ועתיר בפחמימות וממתקים", אומרת ד"ר ברמינגהם. תזונה לא בריאה יכולה אז להשפיע על רמות של חיידקים ספציפיים במעיים. החוקרים מצאו ששלושה מתוך ששת מיני המיקרוביוטה שהיו בשפע יותר בקבוצה של אלה שלא ישנו בזמנים מסודרים היו קשורים לאיכות תזונה ירודה, להשמנה ולרמות גבוהות יותר של דלקת וסיכון לשבץ מוחי.

בינתיים, העצה של המומחים היא לשמור על עקביות במהלך השבוע. "שמירה על דפוסי שינה קבועים, הכוללים ללכת לישון באותו זמן ולהתעורר באותה שעה, היא התנהגות אורח חיים הניתנת להתאמה בקלות שכולנו יכולים לעשות, ועשויה להשפיע על הבריאות לטובה באמצעות מיקרוביום המעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully