וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התמוטטות ג'יימס: "כל ספורטאי מקצועי חייב בדיקת אקו לב, חבל שבארץ חוסכים"

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 18:39

דום לב בגיל צעיר אינו שכיח, אבל קורה לא פעם אצל ספורטאים מקצועיים. למה דווקא הם סובלים מהתסמונת, איך זה שבישראל בוחרים שלא לבצע להם בדיקת אקו לב, שעשויה לחזות דום לב והאם בכלל אפשר להחלים מזה? הקרדיולוג פרופ' יהודה אדלר מסביר

ברוני ג'יימס, הבן של לברון. Ronald Martinez, GettyImages
סיכוי גדול שלא יוכל לחזור למגרש. ברוני ג'יימס/GettyImages, Ronald Martinez

הידיעה הזו עשתה רעש, לא רק בארצות הברית: ברוני ג'יימס בן ה-18, בנו של לברון ג'יימס האגדי, שמשחק בקבוצת UFC מליגת המכללות, התמוטט אמש על המגרש, אחרי שלקה בדום לב. לא רק בגלל הקשר לאביו היכה האירוע את העולם בתדהמה, ג'יימס ג'וניור נחשב לאחד משחקני הכדורסל המסקרנים ביותר, והיה ברור לכולם שהוא עומד להיבחר בדראפט ה-NBA בסיבוב הראשון, ואולי אפילו לשחק לצד אביו, מהכדורסלנים הגדולים בהיסטוריה, שמשחק בלייקרס בלוס אנג'לס.

איך זה שאתלט צעיר בן 18, ללא מחלות רקע ידועות, מתמוטט לפתע מדום לב? הקרדיולוג פרופ' יהודה אדלר מסביר:

"מידי שנה, לפחות פעם או פעמיים, אנחנו נתקלים במקרי דום לב של ספורטאים מקצווענים, או אפילו ילד בתיכון שהתמוטט. הסיבה לכך היא עיבוי שריר הלב (קרדיומיופתיה), דבר שגורם להפרעת בקצב הלב, מה שעלול להוביל לדום לב. הסיבה לזה יכולה להיות מולדת או גנטית, אבל יכולה לקרות גם בעקבות פעילות ספורטיבית מוגזמת".

בקרב האוכלוסייה הכללית, שיעור התמותה בעקבות דום לב הוא בין 0.5-2% ל-100,000 איש. כשמדובר בצעירים (גילאי 12-25), רק כ-40% מהם ישרדו אירוע של דום לב ויוותרו בחיים.

"אנחנו רואים יותר ויותר ספורטאים שלוקים בדום לב - מכריסטיאן אריקסן, רק בן 29, שמת על המגרש והוחזר לחיים ביורו שנערך לפני 3 שנים ועד מני לוי, ממכבי תל אביב, שבגיל 21 התמוטט מדום לב ונמצא עד היום, כבר 21 שנה, במצב של צמח"

מהו בעצם דום לב?
"ראשית, הלב הוא כמו סוללה שעובדת בקצב של 60-90 פעימות בדקה, 60 פעם בשעה, 24 שעות ביממה, 12 חודשים בשנה, עד גיל 80-90 בממוצע. אני לא מכיר מכשיר שיכול לעבוד באופן תקין לחלוטין במשך שנים כה רבות. לכן בעיות בלב שכיחות.

"דום לב קורה כתוצאה מתקלה חשמלית בלב, ויכול לנבוע כתוצאה ממספר גורמים עיקריים. אנחנו מחלקים את זה לדום לב בגילאים 35 ומעלה ודום לב מתחת לגיל 35. כשמדובר באדם מבוגר מ-35, הסיבה לרוב תהיה טרשת עורקים, שתגרום להתקף לב ודום לב בגלל בעיה חשמלית בלב.

"בצעירים מ-35, לרוב מדובר במחלות של שריר הלב, שיכולות להיות נרכשות או מולדות, וגם יכולות לקרות בגלל בעיות במערכת הלב החשמלית. אנחנו רואים יותר ויותר ספורטאים שלוקים בדום לב - מכריסטיאן אריקסן, רק בן 29, שמת על המגרש והוחזר לחיים ביורו שנערך לפני 3 שנים ועד מני לוי, ששיחק במכבי תל אביב, ובגיל 21, במהלך משחק ליגה נגד בית"ר ירושלים באצטדיון טדי התמוטט מדום לב ונמצא עד היום, כבר 21 שנה, במצב של צמח.

"קרדיומיופתיה היא כאמור אחת הסיבות השכיחות לדום לב בספורטאים ולא רק, סובלים ממנה גם אנשים רגילים שמבצעים פעילות גופנית בדפקים גבוהים לאורך זמן. זה גורם להתעבות של שריר הלב, מה שיכול לגרום להפרעות קצב. אבל שלא נתבלבל, פעילות גופנית היא דבר מאוד בריא, רק צריך לדעת לא להגזים"

מאמן הפועל באר שבע אליניב ברדה. ברני ארדוב
אחרי שהתמוטט ועבר החייאה, הוזהר שלא לשחק יותר, וחזר למגרש בתור מאמן. אליניב ברדה/ברני ארדוב
"היה לי מקרה של שחקן כדורגל זר שהובא לישראל ובא להיבדק אצלי כתנאי לכניסה לאחת מקבוצות ליגת העל. בבדיקת אקו לב ראיתי שהלב שלו חולה לגמרי, כנראה בגלל וירוס שתקף את שריר הלב. אסרתי עליו לשחק. בסוף לקחו אותו לרופא מהשטחים שאישר אותו"

מה הטיפול הנכון במקרי דום לב?
"בדיוק מה שככל הנראה הציל את חייו של ברוני ג'יימס - מכות חשמל בעזרת דפיברילטור שהיה במקום, ולמעשה מציל חיים של מאות אלפי אנשים מדי שנה. הדפיברילטור מחזיר את הקצב ללב ומאפשר ללב להסתנכרן מחדש".

צצו לא מעט קולות ברשת שטענו שזה בגלל חיסוני הקורונה, יש לזה תמיכה מחקרית?
"אני יכול לומר לך שקיים אכן ויכוח בעניין. משרד הבריאות טוען שאין קשר, אבל אחרים אומרים שאולי כן. יכול מאוד להיות שהעלייה המקרי דום לב, אם יש כזו בכלל, היא בגלל הווירוס עצמו ולאו דווקא מהחיסון. קשה מאוד להוכיח את זה, אבל בימים אלו מנסים לבדוק שני דברים - אם היתה בכלל עלייה, ואם כן - האם היא נגרמה מהווירוס, מהחיסון או אולי משניהם".

איך מטופל אדם שלקה בדום לב?
"בעזרת שיקום עם חזרה איטית לפעילות מתונה, תחת בקרה של דופק, בדיקות אק"ג ורופא צמוד. יש כאלו שלא יוכלו לחזור לפעילות ספורטיבית. אני בספק אם ברוני ג'יימס יוכל בכלל להמשיך לשחק".

ספורטאים מקשיבים בכלל לעצות כמו להפסיק לשחק? זו הפרנסה שלהם
"מי שרוצה לחיות מקשיב, אחרים פחות. אריקסן המשיך לשחק אבל היה צריך לחתום מראש על כך שכל דבר שיקרה לו על המגרש הוא באחריותו בלבד. כשנאמר לאליניב ברדה, אחרי שהתמוטט על המגרש לפני 5 שנים ונזקק להחייאה באמצעות דפיברילטור, שעדיף שלא ישחק, הוא פרש והמשיך כמאמן. אבל היה לי מקרה של שחקן כדורגל זר שהובא לישראל ובא להיבדק אצלי כתנאי לכניסה לאחת מקבוצות ליגת העל. בבדיקת אקו לב ראיתי שהלב שלו חולה לגמרי, כנראה בגלל וירוס שתקף את שריר הלב. אסרתי עליו לשחק. בסופו של דבר לקחו אותו לרופא מהשטחים שאישר אותו".

אפשר להחלים לגמרי מדום לב?
"קיים סיכוי להחלמה חלקית בלבד, כלומר לקיטון בעובי שריר הלב, אבל אין החלמה מוחלטת ממצב זה".

מה העצה שלך לספורטאים ובכלל לאנשים שמתאמנים באופן קבוע?
"כיום ספורטאים מקצוענים בישראל מחויבים רק למבחן מאמץ, בדיקת אק"ג ובדיקת רופא. כל ספורטאי מקצועני חייב לבצע במסגרת הבדיקות גם בדיקת אקו לב, כדי לשלול מחלה בשריר הלב. הבדיקה הזו יכולה בהחלט לנבא סיטואציה של דום לב, אבל היא כנראה יקרה מדי עבור התאחדויות הספורט, וחבל. זה יכול לעלות בחיי אדם, ויש לצערי מספיק הוכחות בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully