וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב במותן ונפיחות: התסמינים שעלולים להעיד על סרטן בכליה

איריס קול

עודכן לאחרונה: 28.7.2023 / 8:49

סרטני כליה הם יחסית שכיחים והטיפולים בהם מאוד מתקדמים. הבעיה העיקרית היא שהאבחון של הסרטן נעשה ברוב המקרים בשלבים מאוחרים. ד"ר אבי ברי, סגן מנהל המחלקה האורולוגית בבי"ח איכילוב מסביר על התסמינים, גורמי הסיכון וכמובן - הטיפולים

מרפאת מומחים גידולי כליה/מערכת וואלה מרפאת מומחים

על פי הערכות קרוב לאלף בני אדם חולים ומאובחנים בסרטן כליות מדי שנה בישראל. סרטן כליה נחשב לגידול החמישי הנפוץ ביותר בגברים ומספר שבע בקרב נשים. מדובר על גידולים שיכולים להיות מסוכנים אם לא מאובחנים בזמן, והבעיה היא שבמקרים רבים אין להם תסמינים ברורים מקדימים. הזמנו לתכנית מרפאת מומחים את ד"ר אבי ברי, סגן מנהל המחלקה האורולוגית בבי"ח איכילוב שיענה על כל השאלות.

"אין בארץ ובעולם תכנית לאבחון מוקדם של גידולי כליה והם מאובחנים באופן אקראי, כמו למשל אצל מי שסובל מכאבי בטן ועובר הדמיה", מסביר ד"ר ברי. "צריך פה מזל, ולמזל יש שני כיוונים. אצל יותר ממחצית מהאוכלוסייה בישראל מעל גיל 50 מוצאים ממצא בכליה - ציסטה או גידול". לדבריו, גם ציסטה יכולה להיות גידולית או טרום גידולית, וחלק קטן גם גידולים שאינם מסוכנים. ציסטה כלייתית פשוטה ברוב המקרים אצל רוב האנשים אינה מסוכנת. לכל היותר צריך לעשות מעקב פעם בשנה.

מה התסמינים?

ברוב המקרים כאמור התסמינים מגיעים בשלב מתקדם של סרטן כליה. הנה כמה תסמינים אפשריים:

דם בשתן - כל דם בשתן מצריך בירור. זה מתחיל בבדיקות שתן אבל ממשיך בבדיקות נוספות של שלילת גידולים בכליות או במערכת השתן.
כאבי מותן - דומה לכאבים של אבנים בכליות - משהו במותן עם הקרנה לבטן התחתונה. כאב כזה צריך לעבור בירור.
נפיחות בבטן

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

גורמי סיכון

גורמי הסיכון ברוב המקרים הם: מין - גבר, בגילאי ה-50-60, מעשנים ועם עודף משקל ויתר לחץ דם. נדיר בגידולי כליה שיש תסמונות משפחתיות.

סי טי כליות. ShutterStock
בדיקות הדמייה מסייעות בגילוי הסרטן/ShutterStock

איך מאבחנים?

"בדרך כלל גידול מופיע בכליה אחת", אומר ד"ר ברי. "כשמוצאים גידול כלייתי אנחנו יודעים לפי מספר בדיקות הדמיה לאפיין אותו. הבדיקות האלה הן אולטרסאונד, CT, או MRI. בחלק קטן מהמקרים גם נעזרים בביופסיה. בשלב הבא אנחנו מסתכלים על תמונה רחבה הכוללת מחלות רקע, גיל, מצב רפואי - כי לא תמיד לגידול יש אותה משמעות לחולה".

טיפולים בסרטן כלייתי

הטיפול מתחלק לכמה אספקטים - ברגע שאובחן גידול כלייתי הוא יכול לכלול מעקב שגרתי של בדיקות הדמיה אחד לחצי שנה-שנה.

"הגידול הופך להיות מסוכן הרבה פעמים בהתאם לגידול (עד 2.5-3 סמ), מיקום הגידול, מאפיינים של הגידול, אם הגבולות שלו מטושטשים, אם יש בו נמק למשל - כל אלה יכולים להעיד על האגרסיביות של הגידול", מסביר ד"ר ברי.

הטיפול הפעיל היום מתחלק לכמה סוגים: "בהתחלה אם זה גידול יחסית קטן ומקומי יש טיפולים שמכוונים לגידול. מה שנקרא "טיפול הרסני", שכולל הכנסת מחט דרך המותן או לפרסקופיה לאיזור הגידול ובעזרתה הכנסה של אנרגיית חום או קור, אנרגיה עם גלי קול - מה שגורם להרס של הגידול.

הטיפול הזה לא תמיד אפשרי, אבל למי שהוא אפשרי זה טיפול בהרדמה מלאה עם החלמה לא מורכבת. הסיכוי להחלמה או ריפוי מלא בעקבות הטיפול הוא 70-80. בחלק מהמקרים צריך טיפולים נוספים. טיפול אחר הוא הוצאה של הגידול ובמקרים אחרים אף הוצאה של הכליה - מה שפותר את הבעיה.

במקרה של גידולי כליה מפושטים, טיפולים כימותרפיים לא עוזרים. ויש שימוש בטיפולים אימונותרפיים וביולוגיים שמאריכים את החיים בשנים ארוכות. הטיפול הביולוגי בעצם מאפשר לתאים של הגוף לתקוף את הגידול. זה טיפול לא פשוט. הוא גורם לסוג של דלקת כרונית, מעין שפעת, ממושכת בגוף. זה טיפול שמצריך מעקב מאוד צמוד ואשפוז יומי".

ד"ר ברי מסכם: "כל שנה יש לנו עליה של 2 אחוז של תחלואה במחלה, אבל אנחנו יודעים היום לטפל בה בשלב מוקדם, אנחנו יודעים להוציא גידולים מהכליה באמצעות רובוטים, לצרוב גידולים בכליה, ואף להוציא גידולים שיוצאים מהכליה ועולה עד הלב, וזה יכול להביא לריפוי מלא. גם בחולים עם מחלה גרורתית - יש לנו מענה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully