וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 משפטים שלא מומלץ לומר לבני משפחה מטפלים

רחל לדאני ושלומית שדמון אזרד

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 7:50

מיליון וחצי אנשים בישראל מטפלים באדם קרוב - מבוגר, חולה או מוגבל. הם חווים עומס מאוד גדול בטיפול בבן המשפחה לצד הניסיון לקיים חיים מלאים. איך לעזור במילים טובות? מה לא כדאי להגיד להם ומה דווקא כן?

יד אחוזת בידו של חולה אלצהיימר מבוגר. ShutterStock
אחד מארבעה אנשים הוא בן משפחה מטפל/ShutterStock

אחד מארבעה אנשים הוא בן משפחה מטפל. אנחנו מכירים אותם כמי שמטפלים באב מבוגר, באם חולת אלצהיימר, בבן זוג חולה סרטן או בילד עם מוגבלויות. לצד הטיפול בבן משפחה אהוב הם מנסים לחיות חיים מלאים כהורים, כאנשים עובדים, לומדים, בני זוג. הם מתמודדים עם כאבי לב, פחדים ועצב, לצד שלל מטלות, ביקורים אצל רופאים, בדיקות, תיאומים, נטילת תרופות, והסדרת טפסים ובירוקרטיות.

חברים לעבודה, שכנים, חברים, בני משפחה קרובים ורחוקים, רוצים לעזור במילים טובות ובמעשים טובים. הבעיה היא שהמילים הטובות נחוות על ידי בני המשפחה המטפלים, פעמים רבות, כמנותקות, שיפוטיות, מוגזמות, משתיקות ומחלישות, במקום שיחזקו ויתמכו.

הנה מה להגיד לבני משפחה מטפלים וממה עדיף להימנע:

זוג קשישים בעל ואישה. ShutterStock
הימנעו מהתפעלות יתר ומסופרלטיבים כלליים כמו: "את השראה!"/ShutterStock

1. השתדלו להימנע מאמירות כלליות 'מרגיעות', שעושות את ההיפך, כמו: - "אין לך מה לדאוג", "יהיה בסדר", "תסתכלו על חצי הכוס המלאה". במקום אפשר להגיד: "אני יודעת שזו תקופה קשה", "אני פה בשביל להקשיב ולראות איך אני יכולה לעזור", "תבכי, תוציאי את הכל", "שיהיו ימים שקטים יותר", "שיהיה קל ככל האפשר".

2. הימנעו מאמירות משתיקות, כמו: "אוי. אל תספר לי, אני לא יכול לשמוע". אם אתם לא מסוגלים לשמוע ולדבר על קושי, עדיף לא להתחיל בשיחה.

3. הימנעו מהתפעלות יתר ומסופרלטיבים כלליים כמו: "את השראה!" או "איזה מדהימה". מחמאות ספציפיות לבן המשפחה מחזקות ומעודדות יותר להיעזר ולהיחשף: "אני רואה שהכנת אוכל, כל הכבוד לך מתי הספקת? אני יכולה להכין סיר לילדים. מה הם אוהבים? מתי מתאים לך שאביא"?

4. השתדלו להימנע מעצות והוראות כמו "מה שאת צריכה לעשות זה כך וכך, זה בדיוק מה שאני עשיתי כשהייתי במצבך". במקום אפשר לשאול: "מה את חושבת שצריך לעשות? מה את צריכה שאני אעשה? מה מתאים או לא מתאים לך לעשות עכשיו?". "הנה מה שעזר לנו - רוצה שאבדוק עבורך? אולי זה יעזור גם לך"?

5. לא מומלץ לשתף ש"לשכן שלי מלמעלה קרה אותו דבר והוא במצב קשה עכשיו". הפוקוס אינו עלינו. נסו להיות קשובים באמת לבן המשפחה המטפל - שתפו בקצרה חוויה האישית שלכם באם יש מקום חיובי או מעשיר בכך.

6. הימנעו מביקורות מיותרות כמו "את נראית מותשת, את חייבת לנוח". פעמים רבות בני משפחה מטפלים רוצים ולא מוצאים זמן לנוח, או שהם כה מוטרדים מהמצב שאינם מצליחים לישון. במקום, אפשר להגיד: "איזה ימים אינטנסיביים את עוברת, איזו משימה אני יכולה להוריד ממך"?

7. אם אינכם זמינים לתת עזרה, אל תגידו "אני כאן בשביל כל דבר וכל מה שתצטרכי".

8. אל תניחו שאדם שמתמודד עם משבר רוצה להיות מוקף כל הזמן באנשים. הקפידו לשאול אם זה בסדר לבוא ומתי הזמן המתאים.

רחל לדאני, מנכ"לית עמותת הארגון לבני משפחה מטפלים, Caregivers Israel, הארגון הישראלי לבני משפחה מטפלים, ושלומית שדמון אזרד, מנהלת מערך התמיכה והייעוץ בעמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully