וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשמש מודל או ללמוד מאחרים? היתרונות בלהיות הכי צעירים או בוגרים בגן

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 7:50

דואגים מכך שהילד שלכם הוא הכי קטן או הכי גדול בגן? הניחו לחששות, יכול להיות שהוא דווקא מרוויח מכל העניין

אישה עם פעוטות בגן. ShutterStock
הבוגרים נמצאים, לרוב, צעד אחד לפני השאר/ShutterStock

הורים רבים מוטרדים מכך שהילד שלהם הוא הכי צעיר בגן, או דווקא הכי בוגר (בגיל). ילידי החורף, לרוב אלה שנולדו בחודשי ינואר-פברואר, ישובצו לגנים בהם הם יהיו הכי גדולים, בעוד ילדי סוף השנה, שנולדו בחודשי נובמבר-דצמבר, יהיו הקטנים ביותר.

הורים לילדים הצעירים ביותר חוששים שאלו לא ידביקו את הפער או יזדקקו למענה אחר ורגיש יותר שאולי לא יקבלו כאשר רוב הילדים האחרים גדולים מהם. לעומתם, ההורים של הבוגרים דואגים מכך שאלה עלולים להשתעמם, לא להיות מאותגרים מספיק כאשר רוב חבריהם בגן קטנים מהם וכתוצאה מכך - לבטא את תסכולם בהתנהגות שלילית.

ברוב המקרים לא תוכלו, כהורים, לעשות יותר מדי, שכן העברת ילדים בין מסגרות לא תמיד מתאפשרת בגילאי הגן הקטנים. הבוגרים לא יוכלו בדרך כלל "לקפוץ" שנה קדימה, והצעירים אולי יוכלו להישאר עוד שנה בגן, אך זה יקרה בשלב מאוחר, לפני העלייה המתכוננת לכיתה א'.

בשל העובדה שזהו, לרוב, מצב נתון, חשוב שתכירו את היתרונות שיש לכל קבוצת ילדים, הצעירים ביותר והבוגרים ביותר, כדי שתוכלו להניח את הדאגות בצד ולנצל את מה שהילדים שלכם מרוויחים מהמצב.

גננת וילדים בגן ילדים. ShutterStock
הורים לילדים הצעירים ביותר חוששים שאלו לא ידביקו את הפער או יזדקקו למענה אחר/ShutterStock

היתרונות בלהיות הכי צעיר בגן

הורים לילידי נובמבר-דצמבר? הנה מה שהילדים שלכם ירוויחו מהיותם הצעירים ביותר בגן:

מתבגרים מהר יותר

נכון שאין מה לדחוק בילדים להתבגר בקצב מהיר ויש לאפשר להם להיות ילדים, אבל יכול להיות שיש כמה הרגלים שתשמחו שהם ייפטרו מהם מוקדם יותר: המוצץ, החיתול, השמיכי, הבקבוק. הילדים הצעירים ביותר בגן יראו את הבוגרים כשהם כבר ללא חיתולים, בקבוקים וכו' וירצו להיות כמוהם. זוהי ההזדמנות שלכם לקפוץ על ההזדמנות ולעודד אותם "להיות גדולים" ואולי הפרידות האלה יהיו קלות יותר בזכות שיתוף הפעולה הצפוי.

העשרת השפה

הילדים הצעירים ביותר ישמעו את הבוגרים מדברים סביבם, כשרובים באופן טבעי ידברו באופן רהוט וברור יותר מהם, ובכך יעשירו את שפתם של הקטנים. גם הצוות, שבמקביל ישתמש בשפה עשירה יותר כדי לתקשר עם שלל ילדי הגן והפעילויות שייעשו בגן יאתגרו את הצעירים וישפרו את השפה שלהם ואת התקשורת שלהם עם הסביבה.

חיקוי התנהגות

לאכול עם כפית ולא בידיים, לקנח את האף לבד, לריב עם חברים וגם להשלים - כל כך הרבה התנהגויות יוכלו הצעירים ביותר ללמוד מהבוגרים ש"שוחים יותר בחומר". לפתע תראו שהילד שלכם סיגל לעצמו התנהגות בוגרת ועצמאית יותר ביחס לגילו הודות לסביבה הבוגרת שמקיפה אותו יומיום בגן.

היתרונות בלהיות הכי בוגר בגן

הורים לילידי ינואר-פברואר? הנה מה שהילדים שלכם ירוויחו מהיותם הגדולים ביותר בגן:

מהווים מודל לחיקוי עבור הצעירים

דמיינו עיניים נוצצות מביטות לעבר הילד שלכם. הילדים צמאים ללמוד ממנו, מעריצים אותו ורוצים להיות כמוהו. הילדים הבוגרים זוכים להזדמנות להיות מנטורים, מושא הערצה ויכולת להנהיג את הצעירים מהם - ללא ספק רווח עצום עם השפעות חיוביות על ההתפתחות והנפש.

בשלות רגשית ופיזית ומוכנות לשלב הבא

הבוגרים נמצאים, לרוב, צעד אחד לפני השאר. מה שהצעירים לומדים עכשיו - הם כבר שכחו. יש להם הן בשלות פיזית והן בשלות רגשית והם יצליחו להתמודד טוב יותר עם אתגרי הגן. כתוצאה מכך, הם יגיעו מוכנים תמיד לשלב הבא - למעבר בין גנים לאורך השנים, ליכולת המנטלית לייצר חברויות משמעותיות או להתמיד בחוגים אחרי הצהריים ובעתיד הרחוק - לכניסה לבית הספר.

הגננת נעזרת בהם ומעצימה אותם

הבוגרים יכולים בקלות להפוך ליד ימינה של הגננת. היא תיעזר בבשלות ובבגרות שלהם כדי להסביר לצעירים דברים, או שהם יוכלו לסייע לה בהתנהלות היומיומית של הגן. בדרך זו היא תמנע מהם להשתעמם, וחשוב יותר - תעצים אותם ותעודד התנהגות חיובית.

אם אתם עדיין מוצאים את עצמכם מודאגים מכך שהילד שלכם, שהוא הכי צעיר בגן, לא יקבל את המענה לו הוא זקוק, דברו עם הצוות ודאגו שכל הצרכים שלו יקבלו מענה ושתהיה כלפיו תשומת לב מקסימלית. אם אתם דווקא דואגים שהילד הגדול שלכם ישתעמם ב"גן של קטנים" עדכנו את הצוות בחששותיכם ויתכן ויימצאו לו תפקידים או פעילויות שיתאימו לו ויאתגרו אותו מספיק.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ילד בגן ילדים. ShutterStock
לפתע תראו שהילד שלכם סיגל לעצמו התנהגות בוגרת ועצמאית יותר ביחס לגילו/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully