וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להתנהג (ואיך לא) עם ילד סנדוויץ'

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 8:46

כל תינוק חדש מביא איתו הרבה שמחה והתרגשות, לצד לא מעט חששות, במיוחד כאשר יש כבר עוד ילדים וצריך גם לג'נגל בין כולם וגם לצרף עוד מישהו חדש לחבורה הקיימת

אבא ואמא עם שלושה ילדים. ShutterStock
חשוב מאוד לראות את השינוי הגדול גם מנקודת המבט של ילד או ילדת הסנדוויץ'/ShutterStock

לכל ילד יש מיקום ותפקיד במשפחה. כשנולד התינוק השלישי, נוצר תפקיד חדש במבנה המשפחתי. האח או האחות השניים - הופכים להיות ילדי אמצע. וכך נולד לנו גם ילד או ילדת סנדוויץ', ואם גם אתם ילדי סנדוויץ', אתם בוודאי יודעים שלא תמיד הרגשתם כמו ממרח שוקולד.

אז איך אפשר לעבור את השינוי זה בקלות יחסית? נגה הילה מותנה - מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית מסבירה לכם:

עד עכשיו התינוקת שלך הייתה "האחות הקטנה", זו שקיבלה הרבה תשומת לב, היא הייתה "הבייבי" של כולם.

אל מול האח הגדול שלה, היא נראתה כל כך "מיניאטורית" ופתאום - היא כבר לא. היא כבר לא הכי קטנה, לא הכי חמודה והיא מרגישה את זה. היא מרגישה שהתפקיד שלה - נלקח ממנה. יש עכשיו כוכב חדש שמקבל את רוב החיוכים, ששומרים ומשגיחים עליו יותר, שיש הרבה התעסקות סביבו. הקנאה מתחילה להתפתח, ההתנהגות המרדנית מתעוררת והציפיות שלך כהורה - גם משתנות. פתאום היא נראית כבר גדולה לעומת התינוק החדש ובאופן מודע או לא מודע - יש ציפייה ממנה להתנהג בבגרות. לפעמים היא רק בת 3 - אבל עדיין מצפים ממנה כי היא כבר "גדולה".

והיא, היא מרגישה שהיא עדיין קטנה. וכדי להסביר לנו את זה שנבין אותה ממש טוב- היא תדבר כמו תינוקת ואפילו תחזור לפספס שוב, להתעורר בלילה ולרצות אותנו יותר. וכל זה כדי שנזכור שגם היא צריכה אותנו. כמובן שלא מדובר בהתנהגות מודעת בהכרח, אלא בצורך לבטא רגשות לא מתומללים באמצעות התנהגות שלרוב אינה מקובלת.

גם עבור ההורים זה שינוי לא פשוט. לפעמים יש תחושה של פרידה מתקופה מסוימת. תקופה שבה היינו רק אבא, אמא ושני ילדים, תקופה שהאח או האחות הקטנים- היו במרכז ונראו לנו כל כך קטנים ביחס לבכור ועכשיו- כבר לא. עכשיו יש בייבי חדש שמקבל הרבה תשומת לב והלב עובר תהליך התרחבות בהתהוות.

חשוב מאוד לראות את השינוי הגדול גם מנקודת המבט של ילד או ילדת הסנדוויץ'. להבין שנוצרו עכשיו מיקום ותפקיד חדשים ושהם צריכים זמן לעכל ולהסתגל. ייתכן מאוד ותגיע התנהגות רגרסיבית שתדרוש תשומת לב מצד אחד ומהצד השני- גם תבקש בהתנהגות תחושה של יציבות וביטחון, כי בכל זאת, להפוך פתאום לאחות גדולה אחרי שהיא הייתה עד כה האחות הקטנה- זה לא דבר של מה בכך. יש תקופת הסתגלות לא מוגבלת בזמן, עד שילד הסנדוויץ' ימצא את מקומו וירגיש בו בטוח.

אבא עם שלושה ילדים במטבח. ShutterStock
גם עבור ההורים זה שינוי לא פשוט/ShutterStock

אז מה אנחנו כהורים יכולים לעשות כדי להקל ולסייע בתהליך ההסתגלות?

1. ההבנה הבסיסית היא שנדרשת הסתגלות למצב החדש עבור כל המשפחה, עבורנו כהורים, עבור האח או האחות הבכורים וגם עבור ילד הסנדוויץ'.
2. מומלץ לעשות שיחה מקדימה מותאמת גיל לשני הילדים לפני הגעתו של התינוק החדש, על השינויים שיהיו ומה כן ניתן לשמר- ממש לקבוע דברים קונקרטיים שיהיה ניתן לעמוד בהם שקשורים למקום ולזמן המשותף שלכם עם ילדכם. אם לא עשיתם זאת קודם לכן, אפשר לעשות זאת כמובן גם לאחר הלידה.
3. לשתף, לערב ולהעניק תפקידים שיעצימו את ילד הסנדוויץ' (כמובן גם את הבכור).
4. לעזור לילד הסנדוויץ' למצוא את מקומו בתוך המבנה החדש שנוצר, כדי שהוא לא ירגיש שהוא קטן מדי בשביל לעשות את מה שהאח הבכור עושה, אבל גדול מדי כדי לקבל את מה שהתינוק החדש מקבל. במילים אחרות, למצוא מה כן ייחודי רק עבור ילד הסנדוויץ' שלכם.
5. ייתכן ותהיה קנאה, זה טבעי. חשוב לתת לה מקום, לדבר אותה, לתת לה שם ולגיטימציה בכך שנאמר משפטים אמפתיים, כמו: "זה ממש בסדר להרגיש קנאה" ולאחר מכן להוביל לפריבילגיות שיש להם כאחים בוגרים באופן יחסי לתינוק. כשנתמקד ברווח ולא בהפסד, נהיה בתודעת שפע, נוכל לראות מה יש, מה מרוויחים מהמצב זה יקהה במקצת את תחושת הקנאה - מבלי לבטל אותה.

מדובר בשינוי משמעותי עבור כל המשפחה. יש זמן הסתגלות שצריך להפנים בכדי להתרגל לתינוק הנוסף. גם אנחנו כהורים פתאום מבינים שהיחס בין מספר הילדים לבין ההורים משתנה, שנדרשת יותר לוגיסטיקה, שצריכה להיות התארגנות מחודשת בתוך הבית, היערכות כלכלית שונה, התמודדות עם העייפות, איזון בין בית-עבודה, זוגיות שצריך לתקשר בתוכה - יש כל כך הרבה דברים מסביב שיש עלינו כהורים ולכן חשוב להיות בחמלה עצמית כאשר יש קושי או קונפליקט- זה טבעי לגמרי בתהליכי ההסתגלות. חשוב שנזכור ושניכנס לפרופורציות- בסך הכל, עם כל האתגרים- יש פה שמחה גדולה, המשפחה מתרחבת וכך גם הלב ואתם תראו שעם הזמן כולם יתרגלו למצב החדש והוא יהפוך להיות שגרתי וטבעי לכולם. עד שיגיע הילד הרביעי...

הכותבת: נגה הילה מותנה - מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית לילדים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אמא עצבנית עם שלושה ילדים קטנים. ShutterStock
ההבנה הבסיסית היא שנדרשת הסתגלות למצב החדש/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully