וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באו בהפתעה: נחילי מדוזות בחופי ישראל. מה אסור לעשות אחרי שנעקצתם

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 8:29

סיפרו לנו שהן מתעכבות השנה, אבל למדוזות טיימינג משלהן. רק בשבועיים הראשונים של יולי טופלו למעלה מ-100 איש ברחבי הארץ שחוו צריבות נרחבות בגופם אחרי רחצה בים. מה לעשות, ובעיקר - מה לגמרי לא, אם גם אתם נתקלתם ביצור המעקצץ. רופאים מסבירים

בווידאו: נחיל מדוזות מול חופי ישראל/צילום: רותם שדה, רט"ג

תחילה נתנו לנו הסברים מלומדים על כך שהמדוזות השנה מתעכבות, אבל המדוזות כנראה לא התעמקו בחומר והגיעו לכאן בשבועיים האחרונים למרות הכל. מדיווחים שהגיעו לידי וואלה! בריאות, למעלה מ-100 איש ביקרו בשבועיים האחרונים במוקדי טיפול שונים לאחר שנצרבו ממדוזות, חלקם עם צריבות באזורים נרחבים בגופם.

"התחזיות והפרסומים הקודמים, שדיברו על כך שלא צפויות השנה הרבה מדוזות בחופי הארץ, התבססו על שנים קודמות בהן לא הגיעו היצורים הימיים האלו בתקופה המקבילה או הגיעו באיחור רב, אבל מצב זה משתנה, ובמהירות", מסביר ד"ר אסף אריאל, המנהל המדעי של עמותת "אקואושן", הפועלת לקידום שמירת הסביבה הימית והחופית בישראל. "גל החום הממושך הנוכחי גורם לטמפרטורת המים בים התיכון לטפס ולפריחת המדוזות בעומק הים. התוצאה היא שהן מגיעות לבסוף לחופים. לאור הופעתן כעת, יש לנקוט משנה זהירות בכניסה למים ולקחת את המדוזות בחשבון גם השנה".

"למדוזה יש בטן (החלק העגול) ומחושים, או רגליות באורכים שונים, שמגע של העור שלנו איתן (ולא עם הבטן) משאיר על העור רעלנים שחודרים למערכת הדם", אומרת ד"ר ענבל קדמן מומחית ברפואת משפחה במכבי, לוואלה! בריאות. "ברוב המקרים העקיצות שלהן יגרמו לכאב ורגישות מקומית, ובמקרים קיצוניים לתגובות רב מערכתיות ואף למוות".

"מרבית סוגי המדוזות הרעילות חיות בחופי אוסטרליה ובאוקיאנוס ההודי", מוסיפה ד"ר קדמן. "בארץ, רובן המוחלט של המדוזות לא מגיעות עם רעלים מסכני חיים ולרוב התגובות מוגבלות לנזקי עור בלבד. במקרים נדירים ביותר ייתכנו תופעות חמורות יותר שעלולות להוביל לסכנת חיים, זאת אם הן לא מטופלות בצורה נכונה ובזמן".

אז מה לעשות אם נעקצתם ממדוזה, ובעיקר - מה לא לעשות - בכדי להקל על הכאב ואי הנוחות. ד"ר קדמן מפרטת:

מה מומלץ לעשות?

"גל החום הממושך הנוכחי גורם לטמפרטורת המים בים התיכון לטפס ולפריחת המדוזות בעומק הים"
  • ראשית, צאו מהמים מיד, כדי לא להיעקץ שוב וכדי לטפל באזור שנפגע בישיבה ובמנוחה.
  • במידה וניתן - שטפו את האזור הנגוע במים חמים- בסביבות 40 מעלות או בטמפרטורה שמורגשת על העור הבריא כחמה אך נסבלת למשך 20 דקות.
  • במידה ואין מים חמים בהישג יד, יש לשטוף את האזור הנגוע במי ים ולנסות להסיר "מחושים" נוספים של המדוזה מהעור.
  • כדאי להסיר כמה שיותר "מחושים" שנשארו על העור הנגוע בעזרת חפץ חד וישר כדוגמת כרטיס אשראי או חפץ דומה אחר, אך הימנעו ממגע ישיר עם העור הפגוע כדי לא להיעקץ.
  • במידה ואין מים חמים ולאחר שטיפה, ניתן להניח קרח ארוז (לא באופן ישיר) על האזור הפגוע אך להשגיח שאינו נמס והופך למים, שכן מים זורמים מחמירים את הכאב.
  • חומץ (חומצה אצטית) הוכח כמקל על הכאב (מבטל את הרעלן) בעקיצות של מדוזות מסוגים מסוימים. מאחר ואנחנו לא יודעים בדרך כלל מהו סוג המדוזה, לא ניתן להמליץ עליו באופן גורף לטיפול. ניתן לשטוף עם חומץ את האזור הנגוע ובמידה ואינו מקל - לשטוף עם מים חמים.
  • משככי כאבים פשוטים כמו אקמול או נורופן יכולים בהחלט להקל על הכאב.
מדוזה על חוף ים. פליקר, אתר רשמי
אזור הבטן אינו מסוכן, הרגליות או המחושים הם אלו שאחראים לעקיצות. מדוזה בחופי ישראל/אתר רשמי, פליקר

ממה נעדיף להימנע כדי שלא נחמיר את המצב?

  • אין לשטוף את האזור הנגוע במי ברז או מים קרים. המים הקרים גורמים להזרמה מהירה ורבה יותר של הרעל לתוך העור.
  • אין לשפשף את העור הנגוע, כדי לא להחדיר את הארס עמוק יותר אל תוך העור.
  • שתן/ אמוניה/ סודה לשתייה או כל חומר אחר זולת חומץ מסוכן ועלול להחמיר את הכאב עד מאוד ולהזיק לכוויה.

"במידה ומתפתחים סימפטומים שאינם מקומיים בלבד, כמו בחילות, חום, הקאות, פריחה, עלייה בלחץ הדם או כל סימפטום אחר חריג שאינו בגדר כאב מקומי סביר של עקיצה, יש לפנות לבדיקה ולקבלת טיפול רפואי", מוסיפה ד"ר קדמן.

ומה אם נעקצתם באזור העיניים?

"אם אתם מרגישים שקיימת תחושת צריבה בעיניים כתוצאה מחשיפה לרירית המדוזה, יש לשטוף את העיניים במים מלוחים מספר פעמים", אומר ד"ר אורי מלר, מומחה לרפואת עיניים מהמרכז הרפואי "עיניים ד"ר לוינגר" ומנתח בכיר בבי"ח שמיר. "שטיפה במים מתוקים עלולה לגרום להתבקעות תאי רירית המדוזה המכילים את הארס הצורב ולגרום להתפשטות הצריבה. שטיפה במי-ים עלולה לצרוב בפני עצמה בשל המליחות, אולם היא מסייעת לסלק את רירית המדוזה. אין לשטוף את העיניים בחומץ, החומץ טוב רק להרגעת עור שנצרב".

"לאחר סילוק רירית המדוזה מהעין, ניתן לשטוף את המלח במים מתוקים ולהרגיע את העין בעזרת מגבת נקייה טבולה במים קרים על גבי העפעפיים כשהעניים עצומות", מוסיף ד"ר מלר. "קירור המקום ירגיע את העיניים הצורבות ויאפשר לתחושת הצריבה לפוג.

"אם צריבת המדוזה פגעה בעור העפעפיים סביב העיניים, אין צורך לחשוש: כמו בכל מקום אחר בעור הגוף, הצריבה אינה מסוכנת והיא תחלוף כעבור זמן. בכל מקרה של הרגשת עקצוץ או גרד, אין לשפשף את העיניים. השפשוף עלול להחמיר את האודם ותחושת הגרד. בכל מקרה של פגיעה בעיניים עצמן או במקרה שהצריבה נמשכת מעבר לסביר, יש לגשת לרופא העיניים או למיון עיניים בבית החולים, על-מנת לקבל טיפול מתאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully