וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כמו שחשבתם: איך אמא שלכם משפיעה על האינטליגנציה שלכם?

תמיכה אימהית חשובה לכולם, אבל היא מן הסתם חשובה הרבה יותר לתינוקות ולילדים צעירים. אז עד כמה בדיוק התמיכה הזאת משפיעה על המוח המתפתח, איך כל זה קשור למנת המשכל של האם ובאיזה גיל כבר אין לזה יותר חשיבות? הנה כמה תשובות שאולי יפתיעו אתכם

אמא צעירה מקריאה ספר לתינוק. ShutterStock
ואיך אימהות משפיעות על היכולות הקוגניטיביות של ילדיהן?/ShutterStock

אם לא הבנתם עד היום כמה אמא שלכם תרמה להתפתחות שלכם והפכה אתכם למי שאתם היום - הנה עוד מחקר שיעזור לכם להבין את עוצמת ההשפעה שלה עליכם. את המחקר הזה חשוב לכולנו להכיר וזה חשוב עוד יותר אם אתם הורים צעירים, או מתכננים להביא ילדים בקרוב - כי זה יכול לעזור מאוד בגידול ילדים אינטליגנטיים יותר.

המחקר פורסם באחרונה בכתב העת Intelligence ובחן כמה ואיך אימהות משפיעות על היכולות הקוגניטיביות של ילדיהן. זאת לאחר שמחקרים קודמים כבר הראו באופן לא מפתיע כי לתמיכה אימהית יש השפעה משמעותית על היכולות החשובות האלו בגיל צעיר. במחקר הנוכחי ביקשו להבין, בעזרת סדרת ניסויים ובדיקות מעמיקות, איך בדיוק באה לידי ביטוי ההשפעה הזאת והאם היא תלויה גם בגורמים גנטיים או במשתנים אחרים שלא נלקחו בחשבון בעבר.

איך המחקר עבד?

כדי לעשות את זה, המומחים בחנו נתונים שנאספו בין השנים 1996 עד 2010 על יותר מ-1,075 ילדים. בין היתר, בם בחנו את מידת התמיכה שאימהות העניקו לילדיהן באמצעות משחק פסיכולוגי, בגיל 14 חודשים, 24 חודשים ו-36 חודשים. בניסויים האלו, האימהות שיחקו עם הילדים בזמן שתועדו בווידאו, תוך שהחוקרים דירגו את הביצועים שלהן על פי שלושה קריטריונים - רגישות, גירוי קוגניטיבי וחיזוקים חיוביים.

בהמשך, העריכו את היכולות הקוגניטיביות של הילדות והילדים באמצעות מבחנים של אוצר מילים, הבנת הנשמע והנקרא וכן מבחני התפתחות פסיכולוגיים. המבחנים האלו נערכו בגילים שונים, מ-14 חודשים עד 10 שנים, ונועדו לספק הערכה של רמת האינטליגנציה הכללית בקרב הילדים.

השפעה עוצמתית - אבל מוגבלת בזמן

באופן לא מפתיע, החוקרים מצאו כי ילדים שהאימהות שלהן תמכו בהן יותר נהנו בממוצע מיכולות קוגניטיביות מפותחות יותר בהשוואה לשאר בני גילם. והנתון המעניין באמת הוא שגם אימהות עם מנת משכל נמוכה באופן יחסי, הצליחו להשפיע במידה ניכרת על האינטליגנציה של ילדיהן כאשר הן סיפקו להם תמיכה מתאימה.

ד"ר קרטיס דונקל, מומחה לפסיכולוגיה התפתחותית ומי שהוביל את המחקר הנוכחי, הדגיש כי "תמיכה אימהית משפיעה יותר על האינטליגנציה הכללית בשלב מוקדם של החיים", אך גם סייג והוסיף כי "מחקרים קודמים מצביעים בבירור על כך שההשפעה הזאת נוטה להתפוגג בבגרות". כלומר, אצל אנשים מבוגרים, ההבדלים ברמות האינטליגנציה מיוחסים בעיקר לגורמים גנטיים ולא להשפעות סביבתיות. או כפי שסיכם זאת ד"ר דונקל: "למרות שתמיכה אימהית חשובה מאוד לילדים, בטווח הארוך זה לא באמת משנה כמה האימהות שלכם תמכו בכם".

בנוסף גילו החוקרים כי ילדים פעילים יותר, שמתעניינים ומגיבים יותר לאימהות שלהם, נוטים לקבל יותר עידוד מהאימהות וכך גם משיגים ציונים גבוהים יותר במבחנים הקוגניטיביים.

עם זאת, ד"ר דונקל הדגיש כי המחקר הנוכחי עקב כאמור אחרי ילדים עד גיל 10, ולכן המסקנות שלו עדיין חלקיות ומוגבלות. "מה לדוגמה היה קורה אם היינו מוצאים קשר בין תמיכה אימהית לאינטליגנציה גבוהה גם בבגרות המוקדמת? כאמור, מחקרים מראים שההשפעה הזאת נוטה להיעלם בשלב כזה או אחר, אבל אותנו מעניין לדעת מתי בדיוק זה קורה ולמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אמא וילד יוצאים מהבית בבוקר. ShutterStock
תמיכה אימהית משפיעה יותר על האינטליגנציה הכללית בשלב מוקדם של החיים/ShutterStock

לא רק אינטליגנציה: המסקנה העיקרית שכדאי להפנים

אז למה חשוב שנעסוק במחקר שלכאורה לא מציג מסקנות דרמטיות ומרחיקות לכת? ובכן, קודם כל כדאי שכולנו נבין עד כמה להורים, ובייחוד לאימהות, יש השפעה על ההתפתחות הילדים בשנים הראשונות לחייהם, אבל לא רק.

נכון, הורים צעירים מתמודדים עם המון אתגרים, שכוללים מחסור חמור בשינה, תמרון בין בית לעבודה ומעט מאוד זמן להשקיע בעצמם ובצרכים שלהם. ועם כל זה, כדאי לחשוב איך לעשות את המאמץ הנוסף הזה בשביל הילדים, אשר יכול כאמור יכול לייצר השפעה דרמטית על ההתפתחות שלהם בשנים הקריטיות האלו ולמנוע מהם לצבור פערים בגן ובבית הספר.

בנוסף, דונקל הזכיר כי למרות המחקרים שמראים כי ההשפעה הזאת מתפוגגת בבגרות, לתפיסתו זה לא בהכרח נכון בכל המקרים, וגם לא מאוד רלוונטי. "יש לדוגמה מחקר שמצביע על כך שההשפעה החיובית הזאת נמשכת גם בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים. אלו תקופות שבהן גם שיפור קל בתפקודים הקוגניטיביים יכול להשפיע מאוד על ההצלחה בבית הספר, הקבלה לאוניברסיטה ותכנון הקריירה".

ובלי קשר, בעוד שתמיכה אימהית כנראה לא תשפיע אל האינטליגנציה שלכם בגיל 40, היא חשובה לכל אדם מהרבה סיבות אחרות וברורות שלא צריך להיות חכמים גדולים כדי להבין אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully