וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפים בפנים: מה כדאי לדעת כשבוחרים רופא שיניים לילדים?

מוגש מטעם zap doctors

16.11.2023 / 6:03

הידעתם? רק רופא שיניים מומחה לילדים יכול לטפל בהם בעזרת טשטוש. ד"ר ג'יזלה ברנשטיין אייזמן, רופאת שיניים מומחית לילדים, עם כל הטיפים החשובים לבחירת רופא שיניים לקטנטנים

ילד קטן אצל רופא שיניים. ShutterStock
הדבר הראשון שצריך להביא בחשבון בבחירת רופא שיניים לילדים הוא מומחיות/ShutterStock

לרופאי שיניים מומחים לילדים יש ידע ומיומנויות מתחומים שונים. הם יודעים איך להפוך את חוויית הטיפול לחיובית, כיצד להקל על חרדה ואיך לבנות אמון עם מטופלים צעירים. מעבר לכך, בתום שש שנות לימודי רפואת שיניים הם עוברים התמחות מיוחדת של כ-3.5 שנים נוספות הממוקדת בטיפולי שיניים לילדים ולאחר מכן ניגשים למבחני משרד הבריאות.

ד"ר ג'יזלה ברנשטיין אייזמן, רופאת שיניים מומחית לילדים ונוער, העומדת בראש מרפאת מומחים מובילה, מסבירה מה כדאי להביא בחשבון בבואכם לבחור רופא או רופאת שיניים לילדים ומתי להגיע לביקור ראשון אצל רופא שיניים. אלו הן העצות שלה להורים:

ביחרו רופא שיניים מומחה לילדים ונוער

הדבר הראשון שצריך להביא בחשבון בבחירת רופא שיניים לילדים הוא מומחיות, מסבירה ד"ר ברנשטיין אייזמן. לדבריה, יש רופאי שיניים שמטפלים בילדים אף שלא עברו התמחות. קיימת התמחות ספציפית ברפואת שיניים לילדים שמכשירה רופאים לטפל בתינוקות, ילדים ובני נוער עם מחלות אופייניות ומצבים מורכבים. למשל, עששת, פגמים התפתחותיים באמייל, מחלות חניכיים, סדר בקיעת שיניים לא תקין, פגמים התפתחותיים שמתרחשים עקב בעיות בלידה ומחלות בשנה הראשונה של הילד.

כמו כן, רופאי שיניים מומחים לילדים מטפלים בחבלות בשיניים ובפגמים בעקבות חבלה ומעניקים טיפול מניעתי והדרכה להורים ולילדים איך לשמור על פה ושיניים בריאות. בנוסף, רופאי שיניים מומחים לילדים מאבחנים לפעמים גם מחלות ויראליות ומחלות סיסטמיות, שמתבטאות באופן אוראלי, בחלל הפה.

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה - לא כאפשרות ראשונה

"יש כמה אפשרויות טיפוליות ברפואת שיניים לילדים וטכניקות שונות להרגעה למטופלים מתחת לגיל שלוש שנים שנמצאים בשלב פרה-קואופרטיבי, כלומר ללא יכולת לשתף פעולה באופן מלא, וכן עבור ילדים בין גיל שלוש לשש שנים, שיש להם כבר יכולת לשיתוף פעולה אם ניתן להם קצת עזרה", מסבירה ד"ר ברנשטיין אייזמן. "למשל, בעזרת סדציה נשאפת - גז צחוק; סדציה תרופתית וסדציה משולבת המכונה טשטוש ושילוב של טכניקות התנהגותיות, שרק למומחה יש את הידע הדרוש ואת המיומנויות לבצען אותן".

חשוב מאוד לזכור שרופאי שיניים שמטפלים בילדים ללא מומחיות בתחום אינם יכולים לטפל בהם בעזרת סדציה משולבת כי אין להם הסמכה לכך. "זו גם הסיבה שילדים רבים נשלחים לטיפול שיניים בהרדמה כללית, שנמצא בסל הבריאות עד גיל חמש, ולכן הורים רבים בוחרים בו. אותם ילדים לרוב עברו קודם טיפולים עם גז צחוק שלא צלחו. כאשר הם מגיעים אלי, הטיפולים הללו מתנהלים תחת סדציה ולא בהרדמה כללית, שהיא תהליך משמעותי שלרוב אינו נדרש", מציינת ד"ר ברנשטיין אייזמן.

כדאי לזכור שטיפולים תחת הרדמה כללית לא מלמדים ילד איך להתנהג בכיסא דנטלי. בנוסף חשוב לציין שבלי טיפול מונע לאחר הרדמה כללית ובלי שבבית תישמר משמעת דנטלית - צחצוח על ידי ההורים, שימוש במשחות מתאימות לגיל, דיאטה נכונה - יופיעו שוב מוקדי עששת ויהיה צורך בטיפולים חוזרים.

"כ-4%-5% בלבד מהמקרים שמגיעים אלי", אומרת ד"ר ברנשטיין אייזמן, מופנים לטיפול בהרדמה כללית. תפקיד רופא השיניים הוא גם להפנות לגורמים הנכונים במקרים שבהם לא ניתן לטפל בילד במסגרת המרפאה".

אילוסטרציה. ShutterStock
סביבת המרפאה צריכה להיות מותאמת לילדים ולא רק בפן האסתטי/ShutterStock

מרפאת שיניים מותאמת לילדים

מלבד ידע וניסיון מקצועי, רופא שיניים לילדים צריך גם את הגישה הנכונה, בין היתר כיוון שחלק מהילדים חוששים להגיע לרופא השיניים או אינם משתפים פעולה באופן מלא. הגישה של מרפאת השיניים נבחנת עוד הרבה לפני שהילד וההורה מגיעים אליה וכבר בזמן שהם מדברים עם המזכירה כדי לקבוע תור. חשוב בשלב הזה לברר את כל הפרטים הרלוונטיים לגבי הילד/ה, כמו גיל, היסטוריית טיפולים, האם יש לו/לה צרכים מיוחדים וכו'. בשלב זה ההורים מקבלים גם הנחיה מסודרת מהמרפאה לגבי מה להגיד ומה לא להגיד לילד/ה לפני הטיפול.

"אני בדרך כלל לא אוהבת לקבוע תור ראשון שמיועד ישירות לטיפול כי אני חושבת שהילד צריך להכיר את הרופא'ה ואת הסביבה הטיפולית קודם לכן ולקבל תכנית טיפול שמתאימה לו אישית", מספרת ד"ר ברנשטיין אייזמן." חשוב לזכור שהתקשרות הראשונית עם הרופאה או הרופא הרבה פעמים משנה את מהלך הטיפול ומשפיעה על הצלחתו".

שימו לב לסביבת המרפאה

סביבת המרפאה צריכה להיות מותאמת לילדים ולא רק בפן האסתטי וכן לכלול גישה לילדים עם צרכים מיוחדים. בחדר ההמתנה כדאי שיהיו פעילויות שמתאימות לילדים ומעניינות אותם, לצד תאורה נכונה ואווירה נעימה.

ד"ר ברנשטיין אייזמן: "אני קודם כל מדברת עם הילדים על הנושאים שמעניינים אותם בהתאם לגיל המטופל - דמויות מספרים, מהטלוויזיה, חוגים, כדורגל, תנועת נוער וכו'. אני משתמשת למשל במכשיר במרפאה לניפוח בלון, הילד יושב בכיסא, מתיידד עם הסביבה ולוחץ על כפתור כדי לעלות ולהוריד את הכיסא. יש גם טלוויזיה בתקרה למי שרוצה".

הגיעו בזמן לרופא שיניים לילדים

ההמלצה של האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים וגם זו של הארגון האמריקאי והאירופאי היא להגיע לרופא שיניים לא מאוחר מגיל שנה, או כשהשן הראשונה בוקעת בפה. זאת, בין היתר, כדי לעשות הערכת סיכון לעששת. ילדים שנולדו פגים או ילדים עם מחלות רקע כמו אסטמה, אפילפסיה או CP יכולים לסבול מפגיעה בהתפתחות השיניים ורק רופא שיניים מומחה לילדים יכול לעשות הערכה לסיכון על ידי תשאול ובדיקה.

"אני מעניקה חינוך לבריאות דנטלית ומדריכה נשים בהריון שנמצאות בסיכון גבוה לפגמים התפתחותיים ועששת אצל ילדיהם", אומרת ד"ר ברנשטיין אייזמן. מחלות כמו סוכרת הריון יכולות לפגוע בהתפתחות השיניים של העובר. נשים בהריון צריכות להגיע לטיפולי שיניים ולשיננית במשך ההריון ולעתים גם ליטול תכשירים אנטי חיידקים".

שימו לב לטיפול רופא השיניים בחבלות

רופא שיניים מומחה לילדים מטפל בחבלות דנטליות במשנן נשיר ובמשנן הקבוע. לילדים יש שלוש תקופות שיא שבהן מתרחשות מרבית החבלות בשיניים: גיל שנתיים, כשהילדים מתחילים להיות יותר עצמאיים אך אין להם עדיין שיווי משקל מבוסס. בהמשך, ילדים בסביבות גיל 8-10, שעסוקים בפעילויות ספורט בבית ספר ומחוצה לו, ולאחר מכן בגילי 14-16 שמאופיינים ביותר חבלות מתאונות אופניים או בסיטואציות של אלימות.

"אצל ילדים קטנים, יש יותר סיכוי לפגיעה ברקמות הרכות ואצל הילדים הבוגרים נטייה לשברים בכותרות השיניים. חשוב לדעת כי יש לטפל בחבלות כמה שיותר מהר היות והדבר משפיע על הפרוגנוזה של הישרדות השן", מסבירה ד"ר ברנשטיין אייזמן ומוסיפה כי "גם שיניים נשירות שספגו חבלה יכולות לגרום לכאבים, להתפתחות זיהומים במקומות נוספים בגוף ולהוביל לפגיעה בשיניים הקבועות".

הקשיבו להמלצות

"מדי שבוע מגיעים אלי ילדים מכל הארץ, גם מערים בהן יש מומחים לרפואת שיניים לילדים, בעקבות המלצות שעוברות מפה לאוזן, וכדאי לשמוע חוות דעת ורשמים מהסביבה ומהמשפחה. מעבר לכל הטיפים", מסכמת ד"ר ברנשטיין אייזמן, "חשוב תמיד לזכור שמאחורי השיניים יש ילד וכדאי תמיד לבחור ברופא.ת שיניים שרואים זאת ומתייחסים קודם כל למטופל, גם אם הוא קטן".

מרפאת השיניים של ד"ר ג'יזלה ברנשטיין אייזמן ממוקמת באשקלון ומתמחה במתן טיפולי שיניים לילדים ולבני נוער. במרפאה ניתן לקבל מענה בתחומי אורתודנטיה, טיפולי שורש, טיפול בחבלות בשיניים ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 077-2311662

לאתר המרפאה של ד"ר ג'יזלה ברנשטיין אייזמן

לעמוד המרפאה באתר דוקטורס

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מוגש מטעם zap doctors
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully