וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה של ממש: פריצת הדרך הטיפולית לחולי סרטן כבר כאן

בשיתוף אסותא

16.7.2023 / 11:12

מאיץ הקרינה מונחה MRI הראשון בישראל מציג שיעורים נמוכים של רעילות חריפה ותת-חריפה עם תוצאות מצוינות לטווח קצר. מנכ"ל אסותא: "בכוונתנו להמשיך להטמיע ולפתח טכנולוגיות מתקדמות"

המאיץ הקווי החדשני באסותא רמת חייל. יח"צ אסותא,
המאיץ הקווי החדשני באסותא רמת חייל/יח"צ אסותא

מכון הרדיותרפיה של בית החולים אסותא רמת החייל הוא אחד מ-40 המכונים בעולם המציע למטופליו טיפולי רדיותרפיה במאיץ קווי משולב MRI, המהווה פריצת דרך טיפולית לחולי סרטן.

יתרונות הטיפול במאיץ הקרינה המשולב רבים. המכשיר מבוסס טכנולוגיה המאפשרת לבצע הדמיית MRI בזמן אמת, כאשר במהלך הטיפול וההקרנה ישנה עצירה אוטומטית בכל פעם שהגידול יוצא מטווח הקרן.

טיפול במאיץ המשולב יכול לקצר את כמות טיפולי ההקרנה מ-20 ל-5 בלבד, כאשר במקרים מסוימים ההקרנה מהווה לעתים תחליף לניתוח עצמו. הדמיית ה-MRI מאפשרת למטפלים לראות ביום הטיפול את מקום הגידול ביחס לאיברים הבריאים הסמוכים לו, ולייצר תכנית קרינה יומית הנותנת את מלוא המנה לגידול תוך שמירה על מנה נמוכה לאיברים הסמוכים. הטיפול ניתן במסגרת הרפואה הציבורית, באמצעות טופס 17 - התחייבות קופות החולים.

גידי לשץ. אסנת רום,
"המטרה להעלות את האיכות המקצועית ואת רמת בטיחות הטיפול". גידי לשץ/אסנת רום

המאיץ הקווי החדש מעניק תקווה לחולי סרטן רבים

בכוונתנו להמשיך להטמיע ולפתח טכנולוגיות מתקדמות: שילוב רובוטיקה, בינה מלאכותית, שימוש בביג דאטה ואמצעים מתקדמים נוספים כדי להעלות את האיכות המקצועית ואת רמת בטיחות הטיפול

גידי לשץ, מנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים, ציין כי: "המאיץ המשולב הוא דוגמה נוספת שממחישה את תפיסת שירותי הבריאות שלנו באסותא - בהצבת המטופל וצרכיו במרכז. אנו מאפשרים כבר היום מפגש מטפל - מטופל ברמה הגבוהה ביותר במטרה להתאים את הטיפול באופן האיכותי ביותר בזמינות ובחוויית שרות פשוטה ומותאמת אישית. בכוונתנו להמשיך להטמיע ולפתח טכנולוגיות מתקדמות: שילוב רובוטיקה, בינה מלאכותית, שימוש בביג דאטה ואמצעים מתקדמים נוספים כדי להעלות את האיכות המקצועית ואת רמת בטיחות הטיפול".

מכון הקרינה הציבורי של אסותא רמת החייל טיפל מאז 2019 במעל ל-500 גברים עם סרטן ערמונית, קרוב ל-80 מטופלים עם סרטן לבלב, ומטופלים עם גרורות צמודות ללב, גרורות בכבד, בלוטות מוגדלות הצמודות למעיים ולכלי דם מרכזיים. מטופלים אלה הוקרנו בטיפול מדויק, מונחה MRI, במינון גבוה, ותוצאות טיפולי ההקרנה מציגים נתונים מצוינים, אחוזי שליטה גבוהים ביותר בממאירות.

הטיפול יעיל במיוחד עבור מטופלים הסובלים מגידולים בחלל הבטן והאגן, לרבות סרטן לבלב, כבד, ערמונית וריאות. המאיץ הקווי החדש מעניק תקווה לחולי סרטן רבים, מקצר את משך הטיפולים עבור אחרים, ובמקרים מסוימים ההקרנה אף תהווה תחליף לניתוח. אם קיימת תזוזה של הגידול (בשל נשימה, תזוזת איברים וכד') הטיפול נפסק עד לחזרת הגידול למקומו המקורי, ובכך קטן עד מאוד הסיכוי לפגיעה באברים בריאים הסמוכים לגידול.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

פרופ' מירב בן דוד, מנהלת מערך האונקולוגיה, אסותא רמת החייל: "המאיץ מבצע הקרנות ברמת דיוק גבוהה, מונע את רוב הסיכונים הקיימים בגלל התנועתיות המתמדת של הגידול המוקרן ושל האיברים שמסביבו. במילים אחרות: ניתן לראות בזמן אמת תזוזה של האיברים וההקרנה מופסקת ומתחדשת באופן אוטומטי בהתאם לתזוזת הגידול מחוץ לטווח ההקרנה".

עוד הוסיפה פרופ' בן דוד כי "הסיכון לפגיעה ברקמות בריאות פוחת באופן משמעותי ויכולת מתן מנות קרינה גבוהות בכל טיפול תפחית כמובן את מספר טיפולי הקרינה. לאור העובדה שמספר הטיפולים פוחת משמעותית, החזרה לשגרה של המטופלים מהירה בהרבה וזהו יתרון משמעותי נוסף בשימוש במאיץ".

פרופ' מירב בן דוד. עודד קרני,
"המאיץ מבצע הקרנות ברמת דיוק גבוהה". פרופ' מירב בן דוד/עודד קרני

שיעורים נמוכים של רעילות חריפה ותת-חריפה

לאור העובדה שהמכשיר קיים באסותא מאז 2019, הצוות ברמת החייל רכש מיומנות רבה באופן הטיפול, השתתף בכתיבת ספר בינלאומי על מכשיר הקרינה משלב MRI, פירסם מאמרים בעיתונים מדעיים מובילים בתחום האונקולוגיה הקרינתית ובחודש נובמבר הקרוב תקיים אסותא רמת החייל כנס בינלאומי בנושא.

אחד המחקרים שנערכו באסותא רמת החייל בקרב 200 מטופלי סרטן ערמונית קובע כי הטיפול במאיץ קווי משולב MRI מציג שיעורים נמוכים של רעילות חריפה ותת-חריפה עם תוצאות מצוינות לטווח קצר.

המחקר נערך על ידי בכירי המחלקה האונקולוגית באסותא רמת החייל, בראשות הפרופ' מירב בן דוד, ד"ר רפאל פפר, ד"ר יואב ליפסקי , ד"ר סבטלנה זלמנוב , ד"ר ולאד גרינברג וד"ר אור גלברט, המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי - Frontiers of Radiation Oncology

מהמחקר עולה כי טיפול באמצעות המאיץ הקווי משולב ה MRI עם התאמת תוכנית מקוונת יומית היא אסטרטגיה חדשנית למתן רדיותרפיה סטריאוטקטית לגוף (SBRT) וטיפול בחמש מנות גבוהות של קרינה עבור מטופלי סרטן ערמונית הוא איכותי ומרפא.

פרופ' מירב בן דוד, מנהלת מערך האונקולוגיה, אסותא רמת החייל: "הבעיה הבסיסית בטיפול בחולים עם סרטן ערמונית מקומי הוא לספק מינון נכון של קרינה לערמונית תוך הפחתת החשיפה לאיברים בריאים מסביב, כמו שלפוחית השתן, החלחולת (החלק התחתון של המעי הגס) וראשי הירך. מהמחקר שעשינו עולה כי טיפול באמצעות המאיץ הקווי משולב ה MRI בו מתבצעת התאמת תוכנית מקוונת יומית היא טכניקה מתקדמת ונכונה לרפואה השומרת על איכות חיי המטופל וחזרתו המיידית לחיים מלאים ובריאים".

בשיתוף אסותא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully