וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הלומי קרב ממתינים לטיפול, אבל אין מימון

ביום השנה למלחמת לבנון השנייה מנכ"ל עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח", חיים הלד, מבקש את סיוע הציבור ויוצא בקמפיין לגיוס המונים: "לוחמים משוחררים מתחננים לעזרה, אבל מתחנו את התקציב עד לקצה"

בחור עצוב מכור. ShutterStock
אחד מכל חמישה לוחמים, שמשתחררים מצה"ל הוא הלום קרב/ShutterStock

"מאות לוחמים משוחררים שלקו בהלם קרב ממתינים לקבל טיפול, אבל התקציב שלנו נמתח עד לקצה ואנחנו זקוקים לעזרה, כדי לתת להם עזרה", אומר חיים הלד, מנכ"ל עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח". היום (רביעי) יוצאת העמותה בקמפיין מימון המונים, שנועד לאפשר לה להמשיך ולהעניק מעטפת שיקומית מלאה להלומי קרב בישראל.

את הסטטיסטיקה הזאת הרוב לא מכירים: אחד מכל חמישה לוחמים, שמשתחררים מצה"ל הוא הלום קרב. הם לא ישנים בלילה בגלל הסיוטים. הם מתפרצים, לעיתים באלימות, אפילו על הילדים. הם לא מצליחים להחזיק מעמד במקומות העבודה, עם החברים ובמקרים רבים גם בזוגיות. כיום, מוכרים רשמית כ-5,000, הלומי קרב, אבל ההערכה היא שכ-25,000 איש לקו בהלם קרב, אולם הם לא מאובחנים. בתוך כך, רבים מהם לא מקבלים טיפול בזמן, בכלל או בתדירות מספקת. זאת, בשל משך הזמן שאורך תהליך ההכרה, הבושה במצבם, חוסר האמון במערכת, או בעיות כלכליות שלא מאפשרות להם לשלם על טיפולים, גם כשמבטיחים להם שהכסף יוחזר להם על-ידי המדינה בהמשך.

"אף אחד לא הבין שאני פצוע קשה, גם לא אני"

"איבדתי קשר עם המשפחה והחברים. לא הצלחתי לעבוד, ובסוף נזרקתי מהדירה והפכתי להומלס. רק הטיפול שעברתי בכפר השיקום בלם אותי מלהתנגש בקרקעית"

"העמותה מטפלת בהלומי קרב ללא צורך בהכרה ממשרד הביטחון, ללא הגבלת זמן, ללא עלות וללא ביורוקרטיה", אומר מנכ"ל העמותה. "אנחנו עוטפים את המתמודדים בטיפולים לצד הכנסתם לקהילה מכילה, שנותנת להם מקום בטוח. כיום העמותה מחזיקה שני מרחבים שיקומיים - בדרום ובמרכז - ובהם אנו מטפלים בכ-100 לוחמים פצועים בכל רגע נתון. אבל צריך להגיע לעוד. צריך להציל עוד, ולזה צריך את עזרת הציבור".

"אף אחד לא הבין שאני פצוע קשה, גם לא אני. הפציעה שלי בפנים, בתוך הראש", אמר ד', שמטופל מזה בעמותה. "איבדתי קשר עם המשפחה והחברים. לא הצלחתי לעבוד, ובסוף נזרקתי מהדירה והפכתי להומלס. רק הטיפול שעברתי בכפר השיקום בלם אותי מלהתנגש בקרקעית. אם לא היו מחבקים אותי, ואומרים לי שיהיה שוב טוב, הייתי ממשיך את המסלול שלי ומתאבד.

"יש לי שני חברים במצב לא טוב. רציתי לצרף אותם לפעילות של 'לא מפקירים', אבל התרומות שהם קיבלו מאפשרות לטפל בכמות מוגבלת של אנשים. הלוואי שיצליחו לגייס עוד הרבה כסף. כל שקל הוא צעד לקראת ריפוי".

קמפיין גיוס ההמונים, שיוצא היום לדרך ייאפשר לקלוט עוד עשרות רבות של חיילים משוחררים הלומי קרב. "המשימה שלנו היא להציל את החיים שלהם. לא פחות", מסביר הלד, ומציין שעלות טיפול בכל הלום קרב עומדת על כ-20 אלף שקלים מדי שנה.

לתרומה עבור עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח" למימון טיפולים להלומי קרוב - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully