וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מזונות שמפחיתים את הסיכון להתקף לב ושבץ

כשליש ממקרי המוות המוקדם בעולם נובעים ממחלות לב ושבץ. כעת מחקר ענק שהתפרסם מגלה אילו סוגי מזון אתם חייבים לאכול כדי לשמור על הלב שלכם

פרופ' קובי שחם מסביר מהם הסימנים להתקף לב שצריכים להדאיג אתכם ומתי חשוב להגיע במהירות למיון/מערכת וואלה!

הכללת שישה פריטי מזון מרכזיים בתזונה יכולה להפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ, כך מצא מחקר שנערך לאחרונה.לפי המחקר האחרון שפורסם ב-European Heart Journal, אי צריכה מספקת של פירות, ירקות, קטניות, אגוזים, דגים ומוצרי חלב מלאים בתזונה מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם אצל מבוגרים.

דיאטה הכוללת כמויות גבוהות יותר של ששת פריטי המזון העיקריים הללו תפחית את הסיכון למחלת לב ותמותה, במיוחד במדינות עם הכנסה נמוכה יותר שבהן הצריכה של מזונות אלו נמוכה.

שישה מזונות בעלי סיכון נמוך משמעותית לתמותה

המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מקמאסטר ומדעי הבריאות של המילטון במכון הבריאות לחקר האוכלוסין (PHRI). החוקרים השתמשו בציון דיאטה שפותח על ידי מחקר רחב היקף ושחזרו זאת בחמישה מחקרים עצמאיים ב-80 מדינות ובקרב כרבע מיליון נחקרים.

ציון התזונה הבריאה הנקרא PURE פותח על סמך שישה מזונות בעלי סיכון נמוך משמעותית לתמותה. בהתבסס על ציוני התזונה הללו, החוקרים מדדו את התוצאות הבריאותיות של אנשים עם וללא מחלות לב קודמות.

דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
מזון בריא ללב. תזונה ים תיכונית/ShutterStock

"החוקרים פיתחו ציון של דיאטה בריאה המבוסס על 6 מזונות שנמצאו קשורים לסיכון מופחת לתמותה: פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, דגים, ומוצרי חלב (בעיקר בעלי אחוזי זומן מלאים). כל משתתף קיבל ציון שנע בין 0 ל-6 בהתבסס על צריכת המזונות הללו", מסבירה ד"ר דלית דרימן מדינה. "המחקר מצא שנבדקים שהיה להם ציון דיאטה של 5 או יותר היו בעלי סיכון נמוך באופן מובהק לתמותה, מחלות לב וכלי דם, התקפי לב, ושבץ מוחי בהשוואה לאלה עם ציון של 1 או פחות".

הנתונים היו עקביים במחקרים מרובים עצמאיים שכללו חולים עם מחלות כלי דם וכן מחקרים שהשוו נבדקים עם התקפי לב ושבץ מוחי לנבדקים בריאים. יתרה מכך, הקשר בין ציון דיאטה גבוה לבין סיכון מופחת לתמותה או למחלות לב וכלי דם בלט במיוחד בארצות בעלות רמת הכנסה נמוכה, שם הצריכה של המזונות המגינים הללו נטתה להיות נמוכה יותר.

ציון הדיאטה הבריאה שנבדק במחקר הנוכחי ומכונה PURE הדגים קשר מעט חזק יותר לתמותה או למחלות לב וכלי דם בהשוואה למספר ציוני דיאטות נפוצים אחרים , כולל הדיאטה הים תיכונית, ה-Healthy Eating Index , דיאטת DASH ועוד.

"מחקר זה מספק עדות חזקה ביותר לכך שדיאטה עשירה בפירות, ירקות, אגוזים, קטניות, דגים, ומוצרי חלב עם אחוזי שומן מלאים קשורה לסיכון מופחת לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם בכל רחבי העולם. הקשר הזה מתקיים באופן בולט במיוחד בארצות עם רמת הכנסה נמוכה יותר שם צריכת המזונות הללו היא יחסית נמוכה. המחקר הזה מעמיד בסימן שאלה את ההמלצה המקובלת בנוגע לנזק האפשרי של מוצרי חלב מסויימים, כמו אלה בעלי אחוזי השומן המלאים, אשר מחקרי מעקב שפורסמו לאחרונה הראו שאין להם השפעה או שיש להם השפעה מגינה".

לדבריה, "השלכות המחקר הזה הן בעלות חשיבות ניכרת למדיניות בריאות הציבור ולהנחיות התזונתיות. התוצאות מדגישות את החשיבות שישנה בעידוד של צריכה של מזונות מגינים במניעה של מחלות לב וכלי דם והפחתה של שיעורי התמותה".

מיליוני אנשים בעולם מתים בכל שנה ממחלות לב

ארגון הבריאות העולמי מעריך שכמעט 18 מיליון בני אדם מתו ממחלות לב בשנת 2019, המהווים 32% מכלל מקרי המוות העולמיים. מתוך מקרי המוות הללו, 85% נבעו מהתקפי לב ושבץ מוחי.

אנדרו מנטה, מחבר מחקר נוסף, הסביר שהמחקר היה ייחודי שכן ציון התזונה ששימשו להערכה כלל מזונות טבעיים הנחשבים בדרך כלל בריאים. "היינו ייחודיים במיקוד הזה. ציוני הדיאטה האחרים שילבו מזונות שנחשבים כמזיקים - כמו מזונות מעובדים ואולטרה מעובדים - עם מזונות וחומרים מזינים שהאמינו שהם מגינים על הבריאות של האדם", אמר מנטה.

הנה מה שצריך לאכול על פי המלצת PURE:

  • פירות - שתיים עד שלוש מנות ביום
  • ירקות - שתיים עד שלוש מנות ביום
  • מנה אחת של אגוזים מדי יום
  • חלב - 2 מנות מדי יום
  • קטניות - שלוש עד ארבע מנות שבועיות
  • דגים - שתיים עד שלוש מנות שבועיות
  • דגנים מלאים - מנה אחת ביום
  • בשר עוף או בשר אדום - מנה אחת בשבוע כתחליף

"כמויות מתונות של דגים ומוצרי חלב מלאים קשורות לסיכון נמוך יותר למחלות לב ולתמותה. ניתן להגיע לאותן תוצאות בריאותיות עם צריכה מתונה של דגנים ובשרים - כל עוד מדובר בדגנים מלאים לא מזוקקים ובשר לא מעובד", הוסיפו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully