וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 אושפזו עם פציעות חמורות: "לעצור השימוש במכת"זיות ולתחקר"

דורון קופרשטין

9.7.2023 / 11:40

"11 מאושפזים, חלקם עם פציעות קשות - כולם כתוצאה מזרמי המכת"זיות בהפגנות", אומר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, "על פניו נראה שהשוטרים חרגו מנהלי השימוש. חייבים לעצור השימוש בכלי זה - ולתחקר"

מעריב

"הכתובת היתה על הקיר", אומר לוואלה! בריאות פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, שבעקבות פציעתם של 11 מפגינים ברחבי הארץ, כתוצאה משימוש לא חוקי, לטענתו, במכת"זיות, העביר בשם הארגון בראשו הוא עומד ובשם כלל ארגוני הרופאים בישראל מכתב בהול למפכ"ל המשטרה שקורא לעצור את השימוש במכת"זיות עד לבירור מקרי הפציעה והסקת מסקנות.

"יש לנו רק מהשבועיים האחרונים 11 מאושפזים, חלקם עם פציעות קשות. על פניו זה נראה שהיתה הפרה ברורה של נהלי המשטרה לשימוש חוקי במכת"זיות. הנהלים קובעים בבירור שאסור לכוון את המכת"זית לראש ואסור להפעיל אותה במרחק של פחות מ-20 מטרים. אני שומע עדויות של אנשים ורואה צילומי וידאו וברור לכל שנהלים אלו מופרים, ולכן הפציעות הקשות".

מכתזית במחאה אחרי התפטרות ניצב עמי אשד, נתיבי איילון נחסמו לתנועה. 5 ביולי 2023. עופר עברי, אתר רשמי
"נראה כהפרת נהלים". מכת"זית בשירות המשטרה בהפגנה אתמול/אתר רשמי, עופר עברי
המכת"זית היא כלי לגיטימי, אבל יש נהלים מסודרים וחייבים לעמוד בהם. קראנו למפכ"ל, כמו שמקובל בארגונים מסודרים אחרים, לעצור את השימוש במכת"זית עד לתחקיר יסודי, בו יובן למה חרגו מהנהלים, והאם צריך לתקן או לחדד אותם

יאמרו במשטרה שמיצו את הכל הדרכים וחייבים לפנות את הצירים המרכזיים.
"המכת"זית היא כלי לגיטימי לנושא הזה, אבל יש נהלים מסודרים וחייבים לעמוד בהם. קראנו למפכ"ל, כמו שמקובל בארגונים מסודרים אחרים, לעצור את השימוש במכת"זית עד לתחקיר יסודי, בו יובן למה חרגו מהנהלים, והאם צריך לתקן או לחדד אותם כדי למנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד. שיעשו דיון כזה וישמעו גם את עמדת הרופאים".

מהן הסכנות הגופניות הידועות ממכת"זית?
"קודם חייבים להבין שזה לא קצת מים. זה סילון מאוד עצמתי, שבפגיעה ישירה יכול לגרום לחבלת ראש, חבלה קשה בעיניים, היפרדות רשתית עד עיוורון, אלו דברים שהיו ותועדו בעולם. יש פקודות ונהלים בנושא שנכתבו בדם ומניסיון קודם, אבל המשטרה לא ששה לקבל דברים כאלו. זרם המים העצמתי הזה מטיח אנשים לרצפה, ואם מישהו חלילה עומד במקום גבוה, הוא יכול בקלות ליפול ולסבול מחבלת ראש חמורה או אפילו מוות. ראינו גם בעבר, בהפגנות החרדים ומחאת האתיופים, פציעות קשות ממכת"זית. עבור זה נכתבו הנהלים, שלצערי לא מתקיימים בשטח".

מה המסר שלך למשטרה?
"אנחנו דווקא מבינים שצריך לפזר הפגנות, לפתוח צירים. אבל כשאתה עושה שימוש לא חוקי באמצעי מאוד מסוכן שברשותך, אתה שומט את הסמכות שלך להשתמש בו במקרה שאתה באמת צריך. מעבר לזה, כרופאים, אנחנו רואים את הנזקים בחדרי המיון ומתריעים לפני חלילה מקרה מוות".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
גבר שנפגע קשה בראשו מהמכתזית בהפגנה ה-27 בקפלן. חלוקים לבנים,
"היה בדרכו הביתה ולא הפגין". מטפלים בגבר שסובל מפגיעות ראש כתוצאה מסילון המכת"זית שכוון אליו/חלוקים לבנים

קיבלת תשובה למכתב ששלחתם?
"תשובה לא, אבל שעתיים אחרי שהמכתב נשלח, רופא מהשטח דיווח על פציעת ראש של אדם כתוצאה מפגיעת מכת"זית. אותו אדם היה בדרך חזרה לביתו, לא היווה איום על אף אחד. הוא נפגע בראשו וכתוצאה מכך לא הצליח לעמוד על רגליו. הוא נמצא כעת באיכילוב להמשך בירור רפואי".

לאחרונה הוחל שימוש במכשיר "הצעקה", עד כמה הוא מסוכן לבריאות?
"מדובר במכשיר מאוד עוצמתי שמפיק סאונד בעוצמה של 140 דציבלים. היה לגביו דיון ובהמלצתנו הורידו את המקסימום שלו ל-115 דציבלים, שגם זה מסוכן. השימוש במכשיר יכול לגרום נזק בלתי הפיך לשמיעה ובמקרים מסויימים גם לטנטון, רעש או זמזום תמידיים המורגשים בראש או באוזניים ולא עוזבים אותך. זו הסיבה שנקבעו לגביו נהלים ברורים, כמו במכת"זיות. אבל אם לא עומדים בהם - מה זה שווה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully