וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוגוסט בבית? קבלו תכנית יומית לקייטנה לילדים שתלמד אותם גם אותיות

ד"ר עינת ינוביץ

4.8.2023 / 6:06

בימים בהם מסתיימות הקייטנות ולחלק נכבד מההורים אין פתרון לילדים בחופש מסיבות כלכליות או אחרות, אפשר לבנות לילדים תכנית קייטנה ייחודית שמתאימה לכל בני המשפחה וגם תלמד את הילד אותיות

אותיות: האות ב'. ShutterStock
אותיות: האות ב'/ShutterStock

אנו מתקרבים לפתיחת שנת הלימודים, ילדים רבים סיימו את גן חובה ובשנת הלימודים הבאה ישתלבו בבית הספר. מעבר ממסגרת קטנה למסגרת גדולה, ממסגרת של משחקים למסגרת של לימודים ומסביבה מוכרת עם מעט מבוגרים וקבוצת ילדים בני אותו גיל לסביבה זרה עם הרבה מבוגרים. הכניסה לכיתה א' היא מעבר חשוב מאוד בחייו של ילדכם וזו התקופה בשנה בה הורים לילדי גן חובה שואלים את עצמם האם ילדיהם מוכנים לעלות לכיתה א'?

חשוב לזכור, כי 5 השנים הראשונות של החיים הן הקריטיות ביותר בתהליך התפתחות הילד. החוויות המוקדמות ביותר של ילדים צעירים משפיעות למעשה על התפתחות המוח ומקיימות את הקשרים העצביים שמספקים את היסודות לרכישת שפה, חשיבה, יכולת לפתרון בעיות וכישורים חברתיים, התנהגותיים ורגשיים. בשל כך, חשוב מאוד שנכין ונפתח את הפוטנציאל של ילדינו ואת יכולתם ללמוד בשלב זה.

מוכנות לכיתה א' באה לידי ביטוי בארבעה תחומים עיקריים:

1. יכולת קוגניטיבית - בשלות שפתית, בשלות חשבונית, יכולת להקשיב ולהתרכז, זיכרון ועוד.
2. יכולות מוטוריות - אחיזת עיפרון, תיאום עין-יד, זיהוי צורות ויכולת להעתיק אותן, שליטה בתנועות גוף, מוטוריקה גסה ועוד.
3. מוכנות חברתית - יכולת לשחק עם ילדים אחרים, יכולת לוותר לאחר, יכולת לעבוד בקבוצה ועוד.
4. מוכנות רגשית - קבלת סמכות וחוקים, יכולת לדחות סיפוק מיידי, יכולת להכיל תסכול, יכולת הבעת רגשות, התנהלות עצמאית, בשלות רגשית לכיתה א' ועוד.

למרות ההנחה הרווחת שהחופש הגדול "ארוך מדי", ילדינו חוזרים לבית ספר לפני שאנחנו בכלל מודעים לכך.

כל יום אות אחרת

בילוי נפוץ בימי החופש הגדול הוא הקייטנה - מסגרת שבה מבלים הילדים תחת השגחה, ומאפשרת להוריהם להמשיך בשגרת עבודתם. אך בימים בהם מסתיימות הקייטנות ולחלק נכבד מההורים אין פתרון לילדים בחופש מסיבות כלכליות או אחרות, אפשר לבנות לילדים תכנית קייטנה ייחודית שמתאימה לכל בני המשפחה. בכל יום, המשפחה יכולה לתכנן יחד פעילויות לימודיות, אומנות ויצירה, אפיה ובישול, משחקי קופסה או משחקי חברה בהתאם לתקציב ולכל המשתתפים.

אפשר למשל להחליט שכחלק מההכנה לכיתה א', כל המשפחה מתחילה קייטנת אותיות, שבה בכל יום מתנהלים לפי האות שבחרנו. יום באות א' יכול לכלול: הכנת ארנקים, אפיה משחקי אתלטיקה קלה, אירובי, אופניים, צביעה של האות א', ציור של האות א' במגוון כלי כתיבה. ביום זה כולם יאכלו אבטיחים, ארטיקים, אבוקדו, אגוזים, אגס, אורז, איטריות.

מצרפת טבלה להשראה. ניתן להדפיס, להוסיף ולשנות באהבה. חופשה נעימה ופעילה לכולם, ובהצלחה בכיתה א'!

הכותבת היא ד"ר עינת ינוביץ, ראש המגמה לגיל הרך ומרצה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. אלופת ישראל בעברה ואמא לשתי ספורטאיות עלית.

קייטנת אותיות. וינגיט,
קייטנת אותיות/וינגיט
קייטנת אותיות. וינגיט,
קייטנת אותיות/וינגיט
קייטנת אותיות. וינגיט,
קייטנת אותיות/וינגיט
קייטנת אותיות. וינגיט,
קייטנת אותיות/וינגיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully