וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע חשוב לטפל בהקדם בדיכאון בגיל השלישי?

מוגש מטעם zap doctors

12.11.2023 / 6:03

5%-15% מבני גיל 65 ומעלה סובלים מדיכאון קליני - מגמה שנמצאת בעלייה. ד"ר אהוד רוזיצקי, פסיכיאטר מומחה בטיפול בגיל השלישי: "חשוב שהמטופל יאובחן ע"י פסיכוגריאטר מומחה בהפרעות נפשיות בגיל המבוגר ויקבל טיפול תואם בהקדם האפשרי"

איש אדם מבוגר חולה מדוכא מאוכזב עצוב. ShutterStock
לדברי ד"ר רוזיצקי, יש חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם של הדיכאון/ShutterStock

א' היה בעברו מהנדס, בעל חיים מקצועיים עשירים במיוחד עד גיל 70, אז יצא לפנסיה. הפרישה ממעגל העבודה גרמה לו לדיכאון ולתחושת ריקנות. "כשהוא הגיע למרפאה שלי, הוא עדיין לא היה מודע למצבו ולא הבין שהוא נמצא בעיצומו של משבר בשל הפרישה", אומר ד"ר אהוד רוזיצקי, פסיכיאטר מומחה בטיפול בגיל השלישי.

"הוא אמר לי", מספר ד"ר רוזיצקי, "שכל חייו חיכה לפנסיה כי היו לו כל מיני תכניות, אבל כשהגיעה הפרישה, לא ידע כיצד להתמודד עם המצב. החלטתי על שילוב של טיפול תרופתי שעזר לו מאוד, יחד עם הכוונה עם מה ואיך למלא את חיי היומיום שלו. כיוונתי אותו לאמץ תחביבים וחלומות ישנים שכל הזמן דחה אותם, יחד עם התנדבות פעילה וחיבור הדוק יותר לחיי חברה ומשפחה. א' התאושש מאוד מהר ובתוך מספר חודשים חזר לעצמו ומצא משמעות לחיים".

לא פעם, יציאה לפנסיה עלולה להוביל למשבר של דיכאון, בנשים וגברים. עד כמה שעבודה יכולה להעיק עלינו ולכווץ באופן משמעותי את חיי הפנאי או המשפחה שלנו, יש לה ערך שאינו רק כלכלי אלא גם רגשי, משום שאנו נמצאים במעגל של עשייה ותרומה. הפרישה יכולה להוביל לא רק לחוסר מעש אלא גם לתחושה של חוסר חיוניות וריקנות, והיא אחת הסיבות הידועות לדיכאון בגיל השלישי.

אילו סיבות נוספות אופייניות לדיכאון בגיל השלישי?

"בגיל המבוגר יש יותר בדידות, לעתים בעקבות אבל על בן זוג שנפטר, קרובי משפחה, חברים קרובים או התרחקות כללית של האדם מהקהילה, המשפחה והחברים שלו. סיבה נוספת היא בעיות בריאותיות, ששכיחותן עולה בגיל זה".

בנוסף, מסביר ד"ר רוזיצקי, יש הרבה מחלות ותרופות שגורמות לדיכאון, כמו למשל אירוע מוחי או כל מחלה שקשורה לפגיעה באספקת דם למוח. אירוע לבבי או מחלות כלי דם יכולים לגרום לעלייה בשכיחות של דיכאון. בגיל השלישי יש לעתים חסרים תזונתיים כמו ירידה בויטמין 12B או ויטמין D אשר עלולים להוביל לדיכאון וגם תרופות שלוקחים בגיל מבוגר עלולות להביא להחמרה בדיכאון. בנוסף, העובדה שהאדם מתבגר ומגיע לסוף חייו היא סיבה נוספת לדיכאון קיומי".

מה הם התסמינים המאפיינים דיכאון בגיל השלישי?

"יש לדיכאון בגיל המבוגר מאפיינים ייחודיים. אנו נראה בגיל הזה תסמינים גופניים כמו חולשה ועייפות, שינה מרובה או נדודי שינה, ירידה במשקל ותיאבון ירוד. יכולים להיות גם סימנים גופניים של כאבים לא מוסברים כמו למשל תחושה של שריפה באזור הראש או בשרירים שונים, או כאבי בטן ללא כל סיבה נראית לעין, לעתים גם גרד ללא סיבה".

במצבים אלה, מסביר ד"ר רוזיצקי, נדרש בירור רפואי על מנת לוודא שהכל בסדר ושאין שום בעיה רפואית. "במקרה שאכן אין בעיה, יש לחקור לעומק את המצב הרגשי-נפשי של האדם כדי להגיע למסקנה שהוא סובל מדיכאון. הרפואה עדיין לא מבינה לעומק מדוע תסמינים אלה קורים אך קיימת הבנה שדיכאון בגיל מבוגר מתבטא בצורה גופנית. בגילאים צעירים יותר דיכאון מתבטא במצב רוח לא טוב, בדכדוך ועצבות. כמובן, כל התסמינים הללו יכולים להתבטא גם בגיל מבוגר".

לדברי ד"ר רוזיצקי, יש חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם של הדיכאון באמצעות בדיקה רפואית מדוקדקת על ידי רופא פסיכיאטר, עם עדיפות גבוהה לרופא המומחה בהפרעות נפשיות בגיל המבוגר, שמכיר אוכלוסיה זו ואת דרכי הטיפול בה.

ענף זה בפסיכיאטריה מכונה פסיכוגריאטריה. הכוונה היא לפסיכיאטריה ייעודית עבור גיל הזהב. אלה הם פסיכיאטרים מומחים בעלי ידע רב וניסיון טיפולי בבעיות הפיזיולוגיות והנפשיות-רגשיות של אוכלוסיית הקשישים. פסיכוגריאטר מתמחה במתן טיפול הולם למטופלים בגיל השלישי ובמתן מעטפת כוללת.

אילוסטרציה. ShutterStock
"הטיפול ניתן בהתאם לתוצאות הבירור שנעשה אצל פסיכיאטר שמתמחה בגיל השלישי"/ShutterStock

כיצד מטפלים בדיכאון בגיל השלישי?

"הטיפול ניתן בהתאם לתוצאות הבירור שנעשה אצל פסיכיאטר שמתמחה בגיל השלישי. הטיפול הוא משולב - תרופתי ורגשי, והוא כולל התאמה של נוגדי דיכאון בצורה עדינה ומאוד מדויקת כי בגיל מבוגר יש ריבוי תרופות שאנשים נוטלים, או בעיות באיברים רגישים כמו כבד וכליות ולכן נדרשת התאמה מיוחדת של מינון תרופות. בנוסף, יש בהחלט מקום לטיפול רגשי שיכול לעזור להתמודדות עם דיכאון ועם מצוקה קיומית של הגיל השלישי".

מה אפשר לעשות אם אדם בגיל השלישי שסובל מדיכאון מסרב לפנות לטיפול?

"רצוי לשכנע אותו בסבלנות רבה ולהסביר לו שקבלת טיפול יכולה להיטיב את מצבו הרפואי ולשפר את איכות החיים שלו. לעתים קיימת סטיגמה שבגיל מבוגר לא חייבים לשמוח וזה בסדר להיות בדיכאון כי גם ככה אנחנו מבוגרים ואיכות חיים שייכת לצעירים, אך דווקא בשל העלייה בתוחלת החיים אנו מבינים יותר ויותר שלאנשים מבוגרים יכולה להיות איכות חיים מספקת, ואין סיבה שהם ימשיכו לחיות זמן רב בדיכאון ובעצב".

מהו דיכאון בגיל הרביעי?

"הכוונה היא לאוכלוסיה מעל גיל 85 כאשר הדיכאון בגיל זה הוא שונה ולרוב תוצר של ירידה קוגניטיבית בשל מחלות כמו דמנציה, סבל גופני בשל הפרעות כאב או מחלות כרוניות או דיכאון קיומי של סוף החיים. חשוב מאוד לטפל בדיכאון גם בגיל הרביעי ולא להזניחו או לקחת אותו כמובן מאליו. גם כאן יש מקום לטיפול תרופתי ורגשי וכמובן להקל על סבל גופני".

ד"ר רוזיצקי מדגיש את חשיבותו של טיפול פסיכוגריאטרי באוכלוסיית הגיל השלישי. אחת הסיבות לכך היא שדיכאון בגיל מבוגר קשור גם לסיכוי גבוה יותר לאובדנות ולהחמרה במצב הבריאותי. "אנשים מבוגרים בדיכאון", אומר ד"ר רוזיצקי, "מתקשים יותר להתמיד בטיפולים רפואיים, נוטים להזנחה עצמית ומתקשים לבקש עזרה, ודיכאון מחמיר את הנתק והבדידות של האדם ופוגע במרקם המשפחתי שלו, ולכן חשוב מאוד לפנות בהקדם לפסיכוגריאטר מומחה ולשפר את איכות החיים של האדם המבוגר".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-7105977

לעמוד של ד"ר אהוד רוזיצקי באתר דוקטורס

לאתר הרשמי של ד"ר אהוד רוזיצקי

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מוגש מטעם zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • דיכאון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully