וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפאפ: זהו המכשיר אליו מתחבר כל לילה הנשיא ביידן בשנתו

לאחר שנצפה אתמול עם סימנים ברורים של מסיכה על פניו, הודה הבית הלבן שהנשיא ביידן בן ה-80, החל להתחבר בשנתו למכשיר הסיפאפ, שמסייע בתסמונת דום נשימה בשינה. מה השכיחות של המחלה ואילו שימושים נוספים נעשים במכשיר זה

גבר ישן במיטה מחובר למכשיר CPAP להקלה על דום נשימה בשינה. ShutterStock
סיפאפ. לרוב נדרש שימוש בו למשך כל החיים/ShutterStock

הנשיא ביידן החל להשתמש בשבועות האחרונים במכשיר CPAP "כדי לשפר את איכות השינה שלו", הודו אתמול בבית הלבן בוושינגטון.

סיפאפ (באנגלית: CPAP - Continuous positive airway pressure) הוא מכשיר נשימה לא חודרני, שכולל מפוח המספק זרם אוויר בלחץ חיובי מתמשך. המכשיר נועד לסייע למטופלים שנושמים בכוחות עצמם, אולם זקוקים לסיוע נשימתי, בעיקר במחלות הפוגעות בנשימה במהלך שנת הלילה ובעת דום נשימה בשינה.

הצהרה זו מהבית הלבן מגיעה לאחר שביידן התעכב לענות לשאלות עיתונאים בדרכו לשיקאגו, כאשר רבים מהם שמו לב שעל פניו סימנים ברורים של המסיכה, אותה עטה במשך הלילה.

סימני מסיכת CPAP על פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הבית הלבן, 28 ביוני 2023. רויטרס
סובל מדום נשימה בשינה ומתחבר בלילה למכשיר הסיפאפ. הנשיא ג'ו ביידן/רויטרס

בעיה שכיחה במבוגרים מעל גיל 60

כבר ב-2008, כשביידן התמודד לתפקיד סגן הנשיא, לצידו של ברק אובמה, נחשף שהוא סובל מבעיות חוזרות ונשנות של דום נשימה בשינה (באנגלית: Sleep Apnea).

דום נשימה בשינה היא בעיה ממנה סובלים על-פי הערכות שונות בין 10-5 אחוזים מהאוכלוסייה, והיא שכיחה בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 60.

דום נשימה בשינה, או בשמו הרפואי "תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה", הוא הפרעת שינה שפוגעת בחלק מהאנשים שנוחרים. להפרעה משמעות קלינית רבה בשל היותה גורם סיכון לתחלואה מיתר לחץ דם, אי ספיקת לב, לחץ דם תוך ריאתי ואף שבץ מוחי.

האנשים שלוקים בה חווים הפסקות נשימה של למעלה מ- 5 פעמים בשעת שינה. ההפרעה נחשבת לקשה כשהפסקות הנשימה מתרחשות למעלה מ-30 פעמים בלילה.

הסימנים לדום נשימה כוללים נחירות רבות, יובש בפה, התעוררויות תכופות, תשישות ועייפות במהלך היום ונטייה לישנוניות.

ההפרעה מהווה פגיעה באיכות החיים ומגבירה את הסיכון לחלות ביתר לחץ דם, מחלות לב, סכרת, הפרעות בריכוז, הפרעות בתפקוד המיני, ואף דיכאון. כאשר מדובר בלמעלה מ-20 הפסקות נשימה בשעת השינה, גדל גם הסיכון לתמותה, הן עקב מחלות כרוניות והן עקב סיכון מוגדל לתאונות דרכים בשל עייפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

סיפאפ: משמש גם להנשמה של פגים במצוקה

מכשיר הסיפאפ מורכב ממפוח המחולל זרם אוויר בלחץ, צינור ומסכה חלקית או מלאה המורכבת על פני המטופל. ישנם סוגי מסכות שונים, מצינורית אף ("משקפי חמצן"), ועד למסכת פנים מלאה (בדומה למסכת חמצן המשמשת בצלילה. על פי הסימנים על פנין - זוהי המסיכה אותה עוטה ביידן בשנתו. המכשיר מנטר את הנשימה של המטופל כדי לתמוך בו במקרי דום נשימה במהלך השינה. המכשיר אינו פותר את בעיית הנשימה, אולם מספק טיפול סימפטומטי, ולרוב נדרש שימוש בו למשך כל החיים. בחלק מהמכשירים מותקן מכשיר אידוי המסייע להשבת לחות.

מעבר לשימוש בהפרעות נשימה במהלך הלילה, המערכת מומלצת גם במצבים רפואיים אחרים כמו הנשמת פגים בעלי ריאות לא מפותחות. במקרים מסוימים, המכשיר גם עשוי לצמצם או להחליף כליל תרופות סטרואידיות.

בריאותו של ביידן, בן ה-80, מעסיקה רבות את האמריקאים, בעיקר לאחר שהודיע כי יתמודד בשנית בבחירות לנשיאות ארצות-הברית לקדנציה שנייה. סקר אמריקאי שפורסם השבוע מצא שכ-70% מהנשאלים ציינו שהם מודאגים מגילו וממצב בריאותו של ביידן, אולם חשש זה אינו פוגע בסיכוייו לנצח את המועמדים ממפלגתו, שמתמודדים מולו בבחירות המקדימות לפני הוועידה הדמוקרטית בה יוכרז שמו של מועמד המפלגה לבחירות הקרובות לנשיאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully