וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסת הפוכה: הבעיה המולדת שיוצרת סנטר בולט

ד"ר ערן פרמון

28.6.2023 / 8:55

עינב בובליל נשאלה על ידי אחת העוקבות שלה באינסטגרם "איפה עשתה את קו הלסת שלה" והתשובה שלה גרמה לנו לפנות לרופא שיניים שיסביר הכל על הבעיה המולדת שלה

עינב בובליל עונה לעוקבת על הסנטר שלה. אינסטגרם ענב בובליל, צילום מסך
שיתפה בבעיה את העוקבות שלה. עינב בובליל/צילום מסך, אינסטגרם ענב בובליל

מנשך הפוך, או לסת הפוכה (Crossbite) הוא ליקוי סגר הנפוץ בעיקר בגברים, שבו השיניים התחתונות בולטות לעומת השיניים העליונות. המצב מלווה לרוב בסנטר בולט ומאסיבי ובשיניים תחתונות דומיננטיות ובולטות. לאורך ההיסטוריה חל שינוי בהתייחסות החברה לאסתטיקה של הפנים. בעבר, נחשב מבנה לסת בולט כאסתטי, ואף אפיין את בית המלוכה האירופאי הבולט במאות ה-14-20, שושלת הבסבורג האוסטרו-גרמנית.

הסטטיסטיקה היא שבין 5-10 אחוזים מהאוכלוסייה יוולדו עם מנשך הפוך. מעבר לעינב בובליל, שחשפה את העובדה שנולדה עם לסת הפוכה, אחת הדוגמאות הבולטות שכולנו מכירים הוא כדורגלן העבר מרדכי (מוטל'ה) שפיגלר. מחוץ לישראל, דמותו של "באבא" בסרט "פורסט גאמפ" זכורה לרבים בגלל תופעה זו.

להבדיל מבעבר, כיום נחשב מבנה לסת בולט משמעותי לפגם אסתטי, בעיקר בקרב נשים, ופוגע משמעותית במראה החיוך, בכך שהוא מבליט את השיניים התחתונות שהן קטנות ופחות יפות ומסתיר את השיניים העליונות.

מוטל'ה שפיגלר. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
לא רק בובליל. גם מוטל'ה שפיגלר נולד עם לסת הפוכה/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

מהן הסיבות להופעת המנשך ההפוך?

הסיבה הנפוצה ביותר למנשך הפוך הינה גנטית - מבנה לסת עליונה צרה ולסת תחתונה בולטת נפוץ במשפחות, ובעבר היה קשור בין היתר לנישואי קרובים שהיו נפוצים ביותר. סיבות נוספות יכולות להיות הרגלים כגון מציצת אצבע כרונית, נשימת פה, חבלה משמעותית ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

האם קיימת הפרעה תפקודית?

בחלק גדול מהמקרים התפקוד הוא תקין ואין בעיה לאכול באופן סביר. עם זאת, מפגש לא נכון של השיניים העליונות עם השיניים התחתונות (סגר לקוי) עלול לפגוע ביציבות השיניים בטווח הארוך. בחלק מהמקרים מנשך לא יציב עלול לגרום לנדידת שיניים ולהיחלשותן. כמו כן רצוי שכל השיניים העליונות ייפגשו עם השיניים התחתונות, כך שחלוקת הכוחות תהיה על כל השיניים - מה שלרוב לא קורה במצבי מנשך הפוך בהם לרוב רק חלק מהשיניים נפגשות באופן תקין.

מנשך הפוך. ShutterStock
עלול לפגוע ביציבות השיניים בטווח הארוך. מנשך הפוך/ShutterStock

איך אדע אם אני סובל מהבעיה ומתי לטפל בה?

מנשך הפוך הוא ליקוי סגר עם מאפיינים חיצוניים - בעיקר סנטר בולט. רופא שיניים אמור לאבחן את הבעיה בגיל צעיר, והדבר מחייב התערבות מוקדמת. טיפול אורתופדי נכון יכול למנוע צמיחה נוספת של הסנטר קדימה, ולכן לרוב יתחיל טיפול בבעיה כבר בגיל 8-9.

אבחון מאוחר יחייב יישור שיניים מורכב. במקרים קלים ניתן לבצע זאת באמצעות קשתיות שקופות, במקרים מורכבים יותר נדרש ניתוח אורתוגנטי, במהלכו מקטינים את הלסת וממקמים אותה מחדש במיקום הרצוי.

לסיכום, יעוץ בגיל מוקדם אצל רופא שיניים או אורתודונט יאפשר אבחון בזמן וטיפול קל יחסית בתקופת הצמיחה והגדילה של הלסתות. אם אנו כהורים מזהים שהסנטר של הילד שלנו בולט או שהשיניים התחתונות קדמיות לשיניים העליונות - מומלץ לגשת בדחיפות ליעוץ ולטיפול.


ד"ר ערן פרמון, רופא שיניים ובעלים של פרמון דנטל סנטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully