וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימהות טריות? הנה כל מה שאתן צריכות לדעת על הנקה

אורנה גרינברג

30.6.2023 / 5:42

זה כבר דבר ידוע שלהנקה יש יתרונות רבים עבור התינוקות, עבור הקשר עם האמא, וכן גם עבור האם. אבל זה לא נגמר כאן - להנקה יש השפעה על מצב הבריאות הכללי של המדינה. יועצת ההנקה של בית החולים הלל יפה עם הפרטים

אמא מניקה. ShutterStock
המזון הכי טוב עבר הילוד. אמא מניקה/ShutterStock

חלב אם ידוע כמזון הבריא והטוב ביותר עבור היילוד, המסייע בין היתר, להפחתת הסיכון לפתח מחלות שונות, כמו אסתמה והשמנת יתר. ישנן נשים, עוד בטרם הלידה, אשר מתלבטות האם להניק או לפחות לנסות, ויש כאלה שמראש מוותרות ומעדיפות לתת תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל).

לרגל שבוע ההנקה, נסקור היתרונות בהנקה לאם וליילוד, וגם, אולי תופתעו - כיצד הנקה משפיעה על החוזק הכלכלי חברתי של מדינה.

חלב אם מציע יתרונות תזונתיים ייחודיים

אין זה סוד שלהנקה יתרונות ברורים הן לבריאות היילוד והן לבריאות האם. מחקרים מצאו כי הנקה מסייעת בהפחתת שיעורי התמותה בקרב ילדים מתחת לגיל 5. כמו גם משפרת את בריאות היילוד לטווח הארוך, ומקטינה את הסיכון להתפתחות מחלות שונות, כגון אסתמה והשמנת יתר.

חלב אם מציע יתרונות תזונתיים ייחודיים. חלבון חלב האם מתאים למערכת העיכול של הילוד, נספג מהר ובעל ערך תזונתי גבוה יותר. הוא אינו מעורר תופעות לוואי אפשריות של חלבון חלב הפרה, עליו מבוססות פורמולות התמ"ל.

בנוסף, חלב אם מכיל מרכיבים חשובים, כגון מלחים, ברזל ורכיבים נוספים בכמויות התואמות את צרכיו של הילוד. השומן המצוי בו משמש כמקור אנרגיה ומסייע לבניית מערכת העצבים של הרך הנולד. חלב אם הינו מקור חשוב גם להורמונים, אנזימים וגורמי גדילה שונים אשר מסייעים בהתפתחות מערכות שונות בגוף, כמו מערכת העיכול, מערכת העצבים ועוד. ואם כל זה ל א מספיק - חלב אם מכיל ריכוז גבוה של נוגדי זיהום, המהווים מעין שכבת מגן עבור הילוד בחודשים הראשונים לחייו.

שקיות של חלב אם שאוב. ShutterStock
שקיות של חלב אם שאוב/ShutterStock

הנקה מלאה ובלעדית עד גיל חצי שנה

המיקרוביום (החיידקים הטבעיים בגופנו) של תינוק יונק שונה מזו של תינוק שאינו יונק, בדגש על המעי ומערכת העיכול. לחיידקים הייחודים המתפתחים במעי של התינוקות היונקים ישנה תרומה רבה וחשובה להתפתחות מערכת החיסון וחיזוקה, מניעת מחלות, הפחתת הסיכון לאלרגיות, דלקות אוזניים, השמנה ומחלות מטבוליות נוספות במהלך החיים. רוב האוכלוסייה אינה מודעת להשפעות ארוכות הטווח של ההנקה. במחקרים שנעשו נמצא כי תינוקות יונקים זוכים להישגים גבוהים יותר במבחני התפתחות שונים ושיעור השמנת יתר וסכרת מסוג 2 בקרב קבוצה זו נמוך יותר.

חשוב להזכיר כי חלב האם נוצר על ידי האם ונסמך על תזונתה ולכן חשוב שתאכל ארוחות מזינות הכוללות את כל אבות המזון וכן תקפיד על שתיית מים מספקת, בפרט בחודשי הקיץ.

ארגון הבריאות הבינלאומי ממליץ על הנקה מלאה עד גיל חצי שנה ללא צורך במתן תוספי מזון כלל, ובהמשך עד גיל שנה בשילוב מוצקים. התינוק מקבל את כל צרכיו התזונתיים מחלב האם. כבר בסוף ההיריון עוברים נוגדנים מהאם לתינוק באמצעות השלייה אשר מעניקים לו חסינות סבילה וזמנית לחודשי חייו הראשונים. בהמשך ובזמן שמערכת החיסון של התינוק מתפתחת, מספק חלב האם את המרכיבים הדרושים לה, בין היתר מרכיבים אנטי דלקתיים ואנטי זיהומיים, שלא קיימים בתוספי מזון תעשייתיים. אלו מגנים על התינוק מפני חיידקים ווירוסים במשך כל זמן ההנקה ועד שמערכת החיסון שלו מתפתחת והופכת ליציבה.

ומה זה תורם לאימהות?

הנקה מוצלחת תורמת רבות להגברת תחושת היכולת האימהית ולחיזוק תחושת הביטחון של התינוק. הנקה מגבירה את הסיכוי להתקשרות בטוחה בין האם לתינוקה, את רמת התגובתיות של האם לתינוקה ואת הסיכוי לוויסות מותאם יותר של תגובה ללחץ (סטרס) אצל התינוקות. ממחקרים עולה כי אימהות לתינוקות יונקים דיווחו על יותר שעות שינה, תחושה גבוהה יותר של אנרגטיות ושלומות ופחות דכדוך.

להנקה יתרונות גם לבריאות האם המניקה. מחקרים מוכיחים כי לנשים מניקות סיכוי מופחת לחלות בסרטן שד ושחלות, לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות בדם, סוכרת סוג 2 ומחלות לב וכלי דם. כמו כן, הנקה סביב הימים הראשונים עוזרת בכיווץ הרחם וויסות הדימום וכן מסייעת לירידה במשקל.

הנקה שווה אוכלוסיה בריאה יותר?

לצד היתרונות הבריאותיים, כיום ברור כי הנקה לא רק הכרחית לבריאות הילד והתפתחותו אלא גם מהווה בסיס לפיתוח כלכלי וחברתי של מדינה. הנקה מהווה מרכיב משמעותי בקידום הצמיחה הכלכלית של המדינה, צמצום פערי אי השוויון בקרב האוכלוסייה וכן בעלת השפעה על איכות הסביבה. העידוד להנקה היא אחת ההשקעות החכמות ביותר שמדינות יכולות לעשות לקידום בריאות האזרחים וחוסנם לטווח הארוך, שכן מסייעת בהפחתת תמותת תינוקות וילדים, תורמת לשיפור בריאותם של אימהות וילדים, תורמת להגברת ההישגים החינוכיים ועל יכולות ההשתכרות העתידית. למעשה ניתן לומר שככל ששיעורי ההנקה גבוהים יותר כך האוכלוסייה "בריאה" יותר, שכן ההוצאות הכספיות על טיפול בתחלואת ילדים ותחלואת אימהות פוחתות בצורה דרסטית וכתוצאה מכך הנטל הכלכלי על מערכת הבריאות לטיפול במחלות חריפות וכרוניות פוחת בהתאמה.

להנקה יש השפעה רבה גם בתחום האקולוגי. חלב אם הוא טבעי, מיוצר לתינוק ללא צורך במים, באנרגיה לחימום, דלק, סטריליזציה של בקבוקים וחומרי ניקוי, חומרים לאריזה או תוספי תזונה ומזון, וכך למעשה נחסכת פסולת זיהומית לסביבה. במילים אחרות, ככל שצורכים פחות חלב אם, משתמשים ביותר תרכובות מזון לתינוקות ואז המחיר האקולוגי מכל המשתמע מכך גבוה יותר- החל מתהליך הייצור, השימוש ועד להטמנת הפסולת.


אורנה גרינברג היא יועצת הנקה מוסמכת ואחות אחראית במחלקת יולדות במרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully