וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור ברופאים? זהו התחום אותו כולנו נצטרך, ושם המשבר עמוק יותר

ד"ר גלית קאופמן

26.6.2023 / 10:29

לאחר חשיפת הנתונים על המחסור הקיצוני ברופאים בישראל - מגיעים נתונים מפחידים עוד יותר על ענף הגריאטריה. בכשני מיליון ישראלים בגיל השלישי מטפלים בישראל רק מאות בודדות של מומחי גריאטריה, ורק מחציתם עובדים בענף בפועל

זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
388 רופאים על 2 מיליון אזרחים ותיקים/ShutterStock

הדו"ח הקשה של ארגון ה-OECD, שפורסם החודש, מציג תחזית קודרת לעתיד הבריאות בישראל. מהדו"ח עולה כי בישראל 10 אחוזים פחות רופאים לכל 1,000 בני אדם לעומת הממוצע במדינות המפותחות. בעוד שבישראל 3.3 רופאים לכל 1,000 תושבים, ממוצע ה-OECD עומד על 3.7. גם דו"ח של משרד האוצר שהתפרסם לאחרונה מראה נתונים דומים.

אחד הענפים שנמצאים במשבר הגדול ביותר הוא ענף הגריאטריה, שבעיקרו מסייע ומטפל לאוכלוסיית הגיל השלישי במדינה. זה זמן ארוך שענף הגריאטריה הוא החצר האחורית של הרפואה בישראל. אם עד לא מזמן דאגנו מי יטפל בהורים שלנו, עכשיו אנחנו מתחילים לדאוג כבר מי יטפל בנו.

אנשי הענף מתמודדים עם מצוקה קשה מנשוא, והם חשים לבד במערכה. כיום ישנם 388 רופאים מומחים בתחום הגריאטריה בלבד, מספר נמוך ביחס לכ-2 מיליון ישראלים בגיל השלישי. אבל במציאות, המספר נמוך הרבה יותר: מתוך המומחים, כ-50% עובדים בפועל כרופאי משפחה, על אף הסמכתם הגריאטרית. מה גם שרובם בגיל טרום-פנסיה, מה שיבטיח צניחה של המספר הזה בתקופה הקרובה.

על אף ההתרעות הרבות, לא נראה שאף גורם בממשלה וברשויות המדינה לוקח את הנושא לידיים. כמות המתמחים בענף הגריאטריה נמוכה, ובטח שלא מתאימה לדרישה שרק עולה. וכאמור, גם אלו שכבר נכנסים להתמחות גריאטרית - חלקם הגדול עובדים כרופאי משפחה. נאמר שענף הגריאטריה לכשעצמו סובל מבעיית חוסר אטרקטיביות, אבל מנגד - אין כל תמריץ לרופאים החדשים לבחור דווקא בענף זה ואין טיפוח הכשרתי של הרופאים הקיימים; לא מופנים תקציבים, אין תמריצים כספיים ומי שסובל מזה - הוא הציבור.

ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית בית בלב, מבית מכבי. יח"צ,
ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית בית בלב, מבית מכבי/יח"צ

תוך עשור: 80 מרכזים גריאטרים נסגרו בישראל

בעשור האחרון נסגרו 80 מוסדות גריאטריים עקב קריסה כלכלית ולא נפתחו מחלקות גריאטריות חדשות. מעבר לכך, מדווחים על מחסור של כ-400 מיטות שיקום בתחום הסיעודי

וזה לא הכל: בעשור האחרון נסגרו 80 מוסדות גריאטריים עקב קריסה כלכלית ולא נפתחו מחלקות גריאטריות חדשות. מעבר לכך, מדווחים על מחסור של מאות מיטות שיקום בתחום הסיעודי בכלל ובפריפריה בפרט. וגם בנושא זה - במשרדי האוצר והבריאות לא מרימים את הכפפה כדי לעצור את ההידרדרות.

הנה דוגמא מהמציאות, שאולי ממחישה בצורה הטובה ביותר את האבסורד בתחום. לאחרונה הקמנו מרכז חדשני לשיקום ולגריאטריה , שעומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בישראל ובעולם. חדשות טובות, תגידו. אבל לצערנו, אנחנו לא מצליחים לפתוח חלק מהמחלקות. למה? כי אנחנו לא מצליחים לגייס כח אדם מקצועי. התחושה היא שהשאירו אותנו לבד במערכה להתמודד עם התופת.

איך בכל זאת צולחים את המשבר העמוק? חשוב להתמקד בטווח המיידי בכוח האדם הקיים ולהשתמש בו. בנוסף, חייבים להכשיר באופן מיידי ככל הניתן את רופאי המשפחה למקצועות הגריאטריה ובכך לאפשר פתיחת תורים נוספים וטיפול אפקטיבי ואיכותי במבוגרים. מעבר לכך, יש להגדיל את התקציבים לענף, ולרכז מאמצים לתוכנית לאומית אסטרטגית במשרדי הבריאות והאוצר.

רבותי, כולנו נגיע בסופו של דבר לגיל השלישי, כולנו נהיה שם. אני צופה שבעתיד הלא רחוק, וניצנים של זה כבר רואים עכשיו, רק מי שידו משגת יוכל להרשות לעצמו את הדבר הבסיסי ביותר - טיפול הגון והוגן בשלהי החיים שלנו. נכון, לא רק ענף הגריאטריה בצרות, אבל ניכר שהגיע הזמן לראות צעדים לצמצום היקפי המשבר המאיים על כולנו.

הכותבת היא מנכ"לית בית בלב, מבית מכבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully