וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו סיבה המובילה לתמותה של נשים בהריון וחשוב לזהות אותה

ד״ר ורד קלייטמן

26.6.2023 / 5:31

בעקבות מותה של אלופת העולם בריצת 100 מטר בעקבות סיבוך של רעלת היריון מומחית ברפואת נשים מסבירה על התופעה שיכולה לסכן חיים

האתלטית האמריקאית טורי בואי שמתה בגיל 32. Ian MacNicol, GettyImages
מתה מרעלת הריון בחודש שביעי מבלי שהייתה מודעת למחלה. האצנית טורי בואי/GettyImages, Ian MacNicol

לפני למעלה מחודש מתה במפתיע אחת האצניות הכי מבטיחות בעולם - טורי בואי בת ה-32 שמצאה את מותה אחרי שסבלה מרעלת הריון שלא אובחנה בזמן כשהיא בחודש שביעי.

רעלת הריון המכונה ומוכרת בלשון המקצועית פרה-אקלמפסיה, היא מצב מסכן חיים בנשים בהריון. מדובר בסיבה המובילה לתמותה אימהית ועוברית בעולם המפותח שנגרמת עקב עלייה בלחצי דם ופגיעה באיברים פנימיים כולל כבד וכליות. חשוב להכיר ולזהות מצבים של עליה בלחצי דם בהריון לאבחן רעלת הריונית בשלב מוקדם ככל הניתן בכדי למנוע סיבוכי המחלה ומצבי סיכון לאם ולעובר.

למה זה קורה?

רעלת הריון היא למעשה מחלת יתר לחץ דם המתרחשת באופן אופייני לאחר שבוע 20. בעוד הסיבה המדוייקת לכך אינה ברורה, גורמים הקשורים בפגיעה בכלי דם, מערכת חיסונית וגנטיקה נמצאו קשורים להופעה של המחלה.

מדובר במחלה המופיעה בשכיחות של עד 5-8% מההריונות, ויכולה להשתנות בחומרתה. במצבים החמורים יכולה להתפתח לאקלמפסיה - מצב המאופיין בפרכוסים עד אי ספיקה וקריסה מערכתית.

אישה בהיריון מודדת לחץ דם - וידאו מכבי. ShutterStock
חשוב לבצע מעקב של לחץ דם/ShutterStock

גורמי סיכון

רעלת הריון יכולה להתרחש בכל הריון, אך גורמי הסיכון המשמעותיים הם היסטוריה של רעלת הריונית בהריון קודם, יתר לחץ דם כרוני, השמנת יתר, סוכרת טרום הריונית, מחלה כלייתית, מחלות רקע של האם, מצבי קרישיות יתר של האם, הריון מרובה עוברים ( תאומים ויותר) והריון ראשון או גיל מבוגר של האם. בנשים אלו יש צורך במעקב מוגבר בהריון לאבחון וזיהוי מוקדם של רעלת הריונית.

מה התסמינים של רעלת הריונית?

ברוב הנשים אין תסמינים כלל ולא נזהה דברים חריגים כלשהם, למרות שיתכן טווח רחב מאוד של תסמינים לרעלת הריונית הכוללים עלייה פתאומית במשקל, בצקות משמעותיות בפנים ובידיים , כאבי ראש חמורים, הפרעות בראייה (טשטוש ראייה או הופעה של ניצוצות מול העיניים) וכאב בבטן עליונה. התסמין החשוב ביותר הינו הופעה של לחץ דם מוגבר במעקב אחר לחצי דם שחשוב שיתקיים במהלך ההריון.

בכל מקרה, חשוב לדווח על כל תלונה חריגה לרופא/ה ולצוות המטפל.

אבחון וטיפול

אבחון מוקדם הכרחי כדי לתת מענה וטיפול לאם ולעובר. מלבד למעקב צמוד אחר לחצי דם בהריון, חשוב גם לעקוב אחר בדיקות שתן כלליות כדי לזהות הופעה של חלבון בשתן, במקרים חשודים או במקרים של עליה בלחצי דם הצוות המטפל יבצע מעקב אחר בדיקות דם תפקודי כבד וכליות וספירת דם. ההערכה חשובה לזהות הדרדרות של המחלה ובהתאם החלטה על צורך בהתערבות רפואית.

בנוסף יש לערוך מעקב אחר גדילת העובר, זרימות דם ומצב העובר כדי לזהות ולהעריך מצבים של הפרעות בזרימה דם בשליה.

למרות שלא תמיד ניתן למנוע רעלת הריונית, מעקב הריוני מסודר יכול לזהות מוקדם טרום רעלת הריונית ולמנוע החמרה והתקדמות של המחלה. לשמירה על אורח חיים בריא, הימנעות מעישון, הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית ותנועה מספקת יכולים לסייע במניעה של התפתחות רעלת הריון.


הכותבת היא מומחית ברפואת נשים והמנהלת הרפואית של מחוז הדרום, מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully