וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ניתן להשביח את הזרע באמצעות תזונה?

ד"ר אלון קדם

26.6.2023 / 6:15

נוזל הזרע הוא חומר רגיש מאוד לשינויים ולהשפעות חיצוניות, מה שגורם לפגיעה ישירה ועקיפה בפוריות. מומחה מסביר איך עובד תהליך השבחת הזרע וכיצד אתם יכולים לעזור דרך המזון שאתם בוחרים

רופא מחזיק מיכל עם דגימת זרע. ShutterStock
ניתן לעבור הליך של שיפור איכות הזרע./ShutterStock

כיום כבר ידוע שגברים אחראים ממש כמו נשים, אם לא יותר, על הקשיים להיכנס להריון. וזה לא מפליא כאשר אחד התנאים החשובים ביותר להבטחת הפריה מוצלחת הוא זרע תקין ואיכותי. מנת זרע באיכות נמוכה פוגעת משמעותית בסיכוי האישה להתעבר - ובייחוד כאשר ההפריה נעשית בצורה מלאכותית. בכדי להבטיח סיכויים גבוהים ככל האפשר להפריה מוצלחת, ניתן לעבור הליך של שיפור איכות הזרע.

איכותו של הזרע נמדדת על פי כמה קריטריונים מרכזיים שאותם ניתן לבחון במסגרת בדיקת זרע שגרתית. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, דגימת זרע מוגדרת תקינה כאשר היא מציגה את הנתונים הללו:

  • התנזלות מלאה של הדגימה תוך שעה
  • 1.5 מיליליטר זרע ויותר בכל דגימה
  • 15 מיליון תאי זרע בכל מיליליטר נוזל - לכל הפחות
  • 39 מיליון תאי זרע בדגימה
  • תנועתיות מתקדמת של 32% לפחות מתאי הזרע
  • לפחות 58% תאי זרע חיים בדגימה
  • חומציות של =PH7.2 ומעלה
  • פחות ממיליון תאי דם לבנים במ"ל נוזל
  • היעדר מקרי היצמדות של תאי זרע, האחד לשני
  • היעדר תאי זרע לא בשלים (עגולים) בדגימה
  • לפחות 4% תאי זרע בעלי צורה תקינה (על פי הקריטריון המחמיר החדש).

מה יכול לפגום באיכותו של הזרע?

ישנם לא מעט גורמים שיכולים להשפיע על תקינות הזרע ולפגוע באיכותו: בעיות פוריות שונות, בעיות בריאותיות (לדוגמה: וריקוצלה), מחלות מין, פגמים גנטיים, צריכת רעלים (אלכוהול, ניקוטין וכדומה) או תרופות מסוימות, חשיפה לקרינה, חשיפה לטמפרטורות קיצוניות לזמן ממושך, תנאים סביבתיים בעייתיים, נזק ישיר לאיברי מערכת הרבייה ואף תזונה לא בריאה.

כפי שניתן להבין, נוזל הזרע הוא חומר רגיש מאוד לשינויים ולהשפעות חיצוניות. עם זאת, הרפואה המודרנית מספקת כיום מענה לרוב הבעיות הנפוצות בהקשר זה, בין היתר בעזרת תהליכים רפואיים שמטרתם שיפור איכות הזרע.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
גרעיני דלעת. ShutterStock
הרבה מינרלים ונוגדי חמצון. זרעי דלעת/ShutterStock

כיצד ניתן להשביח את הזרע באופן טבעי?

חשוב לדעת כי כל גבר יכול לבצע בעצמו כמה פעולות שיבטיחו את שיפור איכות הזרע, עוד לפני שיפנה לטיפול רפואי כלשהו. אלו הצעדים המומלצים ביותר לשיפור איכותו של הזרע:

הימנעות מצריכת רעלים: בדגש על עישון ואלכוהול, שניים מהגורמים המרכזיים לפגיעה באיכותו של הזרע.

קיום יחסי מין: הימנעות מפליטת זרע לזמן ממושך (מעל לכמה ימים), עלולה לפגוע באיכותו - ובעיקר בתנועת תאי הזרע ובצורתם. מומלץ לקיים יחסי מין באופן תדיר כדי לשמור הן על איכותו והן על תקינותו של הזרע.

שמירה על טמפרטורה תקינה: נוזל הזרע רגיש, כאמור, לטמפרטורות קיצוניות -ובעיקר לחום גבוה. ההמלצה היא ללבוש תחתונים שאינם צמודים ולהימנע מישיבה ממושכת. כך תוכלו למנוע את עליית הטמפרטורה באזור.

תזונה נכונה ובריאה: צריכת ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון יכולה לתרום משמעותית לשיפור איכות הזרע. המומחים ממליצים בין היתר על זרעי דלעת, עדשים, שעועית, כרוב סגול, עגבניות, פטריות, אשכוליות, צדפות וכוסברה כמאכלים המסייעים לתהליכי שיפור איכות הזרע.

פעילות ספורטיבית מבוקרת: כושר גופני הוא דבר חשוב, ושמירה על משקל תקין - על אחת כמה וכמה (השמנה פוגעת גם היא באיכות הזרע). עם זאת, חשוב שלא להגזים: מחקרים הוכיחו כי רכיבה ממושכת על אופניים, לדוגמה, יכולה גם היא לפגוע באיכות הזרע.

מהו תהליך שיפור הזרע?

שיפור איכות הזרע באמצעים שפירטנו קודם לכן, יכול אמנם לסייע בהצגת תוצאות בדיקת זרע טובות יותר, אך במקרים לא מעטים ישנו צורך בהתערבות רפואית - מה שנקרא בפי רבים גם השבחת הזרע. התערבות כזו תיעשה במקרים של בעיות פוריות שמקורן בגבר ובמצבים שבהם ניתנה מנת זרע שאיכותה אינה גבוהה.

תהליך שיפור הזרע כולל שני שלבים: שטיפת הזרע וברירת תאי הזרע התקינים. במהלך שטיפת הזרע יבודדו תאי הזרע מהנוזל הטבעי המגן עליהם והמונע את יכולתם להפרות את הביצית, ותתאפשר בדיקה מיטבית שלהם ובחינה של איכותם. לאחר מכן, יברור הצוות הרפואי את תאי הזרע הטובים ביותר ויבודד אותם מהתאים האיכותיים פחות. כך למעשה תתקבל קבוצת זירעונים משובחים ואיכותיים, שבעזרתם תתבצע ההפריה. אגב, לפני השימוש בתאי הזרע ה'משופרים' לטובת ההפריה, הם יוכנסו לנוזל מלאכותי מיוחד, שיגן עליהם ויבטיח את שרידותם בזמן שהותם ברחם האישה.

אם כן, תהליך שיפור איכות הזרע מאפשר בפועל לאתר את תאי הזרע המובחרים ביותר בדגימת הזרע - אלו המציגים את הנתונים הטובים ביותר. בעזרת 'היחידה המובחרת' הזו, ניתן לשפר משמעותית את סיכויי ההפריה.

ד"ר אלון קדם הוא מנהל B-MOM בנק הזרע ותרומת ביצית בהרצליה מדיקל סנטר

  • עוד באותו נושא:
  • הפריה
  • זרע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully