וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שירגישו חמשת נוסעי הצוללת האבודה כשהחמצן יגמר

מה יקרה כשהחמצן על סיפונה של הצוללת "טיטאן" האבודה יגמר? מומחה מסביר שהדבר יפעל כמו סם הרגעה, שירדים את חמשת הנוסעים ובסופו של דבר יגרום למותם. מהי הרעלת פחמן דו חמצני ומאילו סיכונים בריאותיים נוספים עלולים חמשת הנוסעים לסבול

הצוללת "טיטאן", המשמשת למסעות לתצפית על שרידי הטיטאניק. רויטרס
מוות כמעט ודאי לנוסעים. צוללת המחקר טיטאן/רויטרס

עלייה ברמות הפחמן הדו חמצני על סיפונה של הצוללת האבודה "טיטאן" עשויה לשמש כסם הרגעה ששולח את חמשת החוקרים הלכודים "לישון", ולמעשה - אל מותם, מזהירים מומחים מהעולם בשעות האחרונות.

צוותי הצלה סורקים בימים האחרונים, וביתר שאת בשעות האחרונות, את האוקיינוס האטלנטי כדי למצוא את כלי השייט במירוץ נגד הזמן, כאשר רמות החמצן בכלי אוזלות במהירות. למעשה, יתכן שהחשמל בצוללת כבר אזל, חוששים המומחים. המשמעות העגומה - המכשירים על הסיפון שנועדו לסנן רמות רעילות של פחמן דו חמצני בחללים סגורים, אולי כבר כבו. וכך, ככל שרמות החמצן יורדות, שיעור הפחמן הדו חמצני יעלה.

ספינת המחקר "דיפ אנרג'י" במהלך החיפושים אחר הצוללת "טיטאן" באוקיינוס האטלנטי, 20 ביוני 2023. רויטרס
בים ובאוויר. הצוותים הרבים שמנסים לאתר את הצוללת האבודה/רויטרס

זה הופך להיות כמו גז הרדמה, ואתה פשוט נרדם

"זה הופך להיות כמו גז הרדמה, ואתה פשוט נרדם", אומר ד"ר קן לדז, מומחה ברפואה היפרברית באוניברסיטת ממוריאל בסנט ג'ונס, ניופאונדלנד.

הרעלת פחמן דו חמצני (CO2) היא הפרעה בנשימה הנגרמת מנשימת אוויר עשיר בדו-תחמוצת הפחמן. מטפסי הרים מקצועיים מכירים תופעה זו שמתרחשת לעיתים קרובות בשינה באוהל בעל קרקעית לא ישרה. פחמן דו חמצני נפלט בתהליך הנשימה ועשוי להצטבר על קרקעית האוהל. מכיוון שמדובר בגז כבד מן האוויר, הוא זורם למקום הנמוך ביותר באוהל ועלול להפריע לנשימה של האדם הישן באיזור זה. ההפרעה מורגשת בעיקר בשכיבה. אולם, כשהישן מתעורר בתחושה של מחנק ומתיישב, המועקה נעלמת.

אלא שבמקום סגור כמו צוללת, הרעלת פחמן דו חמצני עלולה להיות קטלנית ולא ברת תיקון. זה יכול לגרום לחנק או היפרקפניה, מצב המתרחש כאשר לאדם יש יותר מדי פחמן דו חמצני (CO2) בזרם הדם. בשלבים הראשונים תורגש סחרחורת, אחר-כך עייפות שעשויה להוביל להירדמות ומהר מאוד יגיע קוצר הנשימה.

אבל זה לא הסיכון היחיד עמו יאלצו להתמודד חמשת נוסעי הצוללת האבודה. בשל הטמפרטורות הנמוכות במעמקי האוקיינוס והמחסור בחשמל לחימום הצוללת, עלולה החמישייה לסבול מהיפותרמיה, שבמצב קיצוני עשויה לגרום להם לאיבוד ההכרה, ולמוות בשלבים היותר מתקדמים.

סיכון נוסף לחמשת הנוסעים במצולות, בעיקר אם הם מודעים למצבם העגום ונכנסים למתח או לפאניקה, הוא היפרוונטילציה, או נשימת יתר - מצב שמתרחש כאשר נושמים הרבה יותר עמוק ומהר ממה שרגילים. הנשימות הללו משנות את הרכב הגזים בדם: אם בנורמה, אנחנו שואפים חמצן ונושפים פחמן דו-חמצני, במצב של היפרוונטילציה רמות הפחמן הדו-חמצני בדם צונחות דרמטית. בצוללת שנמצאת במצוקה מצב כזה אומר - איבוד מהיר יותר של החמצן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully