וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשה משפחתית מוצלחת ורגועה - לא פשוט אבל אפשרי

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 13:38

משפחות רבות בוחרות לנצל את הקיץ המתקרב ואת החופש הגדול בשביל נסיעות וטיולים. זה לא משנה אם זה מלון או אוהל, בארץ או בחול הרעיון של זמן ביחד, צבירת חוויות, הרחבת הזיכרונות לצד מנוחה ושבירת השגרה קוסם לכולנו

משפחה מטיילת בשטח. ShutterStock
על הנייר זה נשמע חלומי ומבטיח, אבל חופשה עם ילדים יכולה להיות גם מקור לריבים/ShutterStock

אז נכון, על הנייר זה נשמע חלומי ומבטיח, אבל חופשה עם ילדים יכולה להיות גם מקור לריבים, תסכולים קשיים ואתגרים. לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו בתוך הנוף המקסים, האוכל הטוב הציפיות הגבוהות, כשברקע הילדים שלנו מתלוננים, צועקים, רבים ומתבכיינים ולפתע פסקול החופשה הופך למשהו בסגנון: "אמא תגידי לו..." "אני רציתי לשבת ליד החלון..." "יש לי פיפי..." "משעמם לי...." בגדול החוויה יכולה להיות ממש של סיר לחץ.

אז קודם כל, חשוב לזכור שחופשה עם ילדים שונה מחופשה של מבוגרים, עלינו להתכונן בהתאם על מנת להצליח לייצר זמן של יחד איכותי ונעים לכולם. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות בדיוק את זה:

הפכו את התכנון לחלק מהחוויה

הרי הטיול מתחיל כבר במחשבה עליו, ספרו לילדים לאן נוסעים, הראו להם תמונות של המקום, אם טסים במטוס אפשר להראות תמונות של מטוסים ושדה תעופה. דברו על האנשים שתפגשו, איזה אוכל תאכלו, ובאילו מקומות תבקרו. זו גם ההזדמנות לאפשר להם להשתתף בתכנון ולתת להם בחירה במידה ויש (נגיד בין יום טיול בגן חיות או בים), באופן הזה הם ירגישו חלק ובכך תוכלו להעצים את החוויה המשותפת.

התאימו (שלא לאמר הורידו) ציפיות

זיכרו שגם אם הנוף משתנה, עדיין לחופשה אתם לוקחים את עצמכם, את מערכות היחסים שיש בתוך המשפחה שלכם, את מאבקי הכוח בין האחים, את מידת הסבלנות של ההורים, את זכרונות העבר, החששות, הפחדים והרגישות של כל אחד. אז אומנם "בלונדון הייאוש נעשה יותר נוח..." אבל אל תצפו לשינוי פתאומי בטבע האדם - זמן של יחד מיצר אתגרים.

התכוננו מראש לזמני המתנה

טיולים כוללים הרבה מעברים וזמני המתנה. זה יכול להיות נסיעות ארוכות באוטו, המתנה בשדה התעופה, טיסות משעממות, עיכובים, המתנה בתור לכל מיני מקומות וסתם "פיקים" של שיעמום, אלו מוקדי קושי עבור ילדים צעירים, הם לא תמיד מבינים מה בדיוק קורה, תפיסת הזמן עוד לא מגובשת ולהגיד להם "עוד מעט נגיע..." יכול להיות מאוד מתסכל. עלינו לקחת את זה בחשבון, לתכנן ולהתארגן בהתאם. אפשר מראש להוריד "פודקאסטים" תואמי גיל, לארגן חוברות צביעה או עבודה, קלמר, מדבקות, משחקים או ספרים אותם תוכלו לשלוף במידת הצורך. אם יש סוגיות ישיבה נסו לתכנן ולקבוע אותן מראש (מי יושב ליד החלון, מי מקדימה ומתי מתחלפים). המשברים הקטנים הללו עלולים לצבוע את כל הטיול ולשנות את האוירה אפשר למנוע אותם עם קצת תכנון.

שימרו על לוח זמנים גמיש ולא עמוס

בחופשות וטיולים יש הרבה מה לראות ולפעמים הרצון שלנו להספיק ולסמן "וי" על עוד מקומות עלול לייצר דווקא את ההפך ולהכניס לחץ מיותר לחופשה. הרי המטרה שלכם היא זמן משפחתי וצבירת חוויות וזה לא באמת משנה אם לא תספיקו את כל מה שתכננתם.

בנסיעה עם ילדים צעירים חשוב לא לדחוס או להעמיס יותר מידי - שימו לב לזמנים בהם הילדים מתעייפים, מוצפים או רעבים, אלו לרוב המוקדים המזמינים התקפי זעם ואיבוד סבלנות של כולם, נסו למנוע אותם מראש, עשו תכנונים מינימליסטיים, ודאגו שתמיד יהיה משהו קטן לאכול בתיק.

בכל חופשה יש גם קשיי הסתגלות

נכון שחופשה זה כייף, זו התרגשות נהדרת אבל לצד זה יש כאן גם שינוי, יציאה מהשגרה ומסדר היום המוכר והבטוח. שינויים כאלו משפיעים על ילדים ועלולים לעורר מתח, זה כמובן לא אומר שצריך לוותר על זה, אבל צריך לזכור שזה קשה ולקחת את זה בחשבון. לפני כל נסיעה הסבירו לאן נוסעים, מה נוכל לעשות שם, מתי נחזור, אפשר לקחת איזשהו חפץ או בובה עם ריח מוכר של הבית, ותמיד לשים דגש על כל אותם דברים שלא ישתנו - הבית יחכה לנו, החדר והמיטה, הכלב או סבא וסבתא, הקפידו לבנות גשר לכל הדברים הבטוחים.

ולצד זה קבלו בהבנה שבמקומות לא מוכרים ההיצמדות שלהם אליכם מתבקשת, היו מוכנים ליותר נוכחות לפחות בהתחלה, הם צריכים אותנו בשביל להרגיש ביטחון ומנוחה.

אל תזניחו את עצמכם

אכן חופשה עם ילדים יכולה להיות שוחקת, היא דורשת יותר תכנון ופחות ספונטניות, היא מייצרת יותר דאגות ופחות מנוחה. אבל אם אתם נוסעים עם משפחה או חברים נסו להתארגן על זמן לבד, הקפידו לייצר באופן מודע זמנים קצרים של הפוגה, בהם תוכלו להטעין מצברים בשביל שיהיה לכם כוח, מצב רוח וסבלנות.
חופשה נעימה.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

משפחה בצימר. ShutterStock
חשוב לזכור שחופשה עם ילדים שונה מחופשה של מבוגרים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/?utm_source=newsletter&utm_medium=cpc&utm_campaign=walla_articles' target='_blank'>https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully