וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרת הדברות להקניית הרגלים לקריאת ספרים אצל תינוקות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 9:17

גם אם נראה לכם שהספרים לא מעניינים את התינוק שלכם - אל תתייאשו. אם תנקטו במספר צעדים תוכלו להשפיע על היחס שלו אליהם

תינוק קורא ספר. ShutterStock
הספרים צריכים להיות מונגשים לתינוק בגובה העיניים שלו/ShutterStock

הקראת ספרים מגיל לידה היא חיונית להתפתחות התינוק בכל כך הרבה רבדים, כך שאין זה מפתיע שהורים רבים מוטרדים מהעבודה שהתינוק שלהם לא מסוגל לשבת יותר מעשרים שניות ולהקשיב לסיפור. ישנם תינוקות שמביעים יותר עניין בספרים כבר בחודשים הראשונים לחייהם, מתבוננים בהנאה באיורים וגומאים את המילים שאתם מקריאים, וישנם כאלו שהרצון להקשיב לסיפור משתנה אצלם מתקופה לתקופה.

נכון שלא תוכלו להכריח את התינוק שלכם להקשיב לסיפור אם הוא מביע התנגדות, אך תוכלו לנקוט במספר פעולות סביב הקראת הספרים שיכולות להשפיע על מידת ההסכמה שלו להקשיב לסיפור ואף ליזום זאת בעצמו. שלומית שוסטר, מומחית להתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית ומדריכת הורים, משתפת בעשרת הדברות להקניית הרגלים לקריאת ספרים אצל תינוקות:

עקרון ראשון: תנו דוגמה אישית

אמא קוראת ספר, אבא קורא ספר, אנחנו קוראים עיתון. הקריאה היא חלק מההתנהלות שלנו בבית. כאשר ילד ואף תינוק רואה את ההורים שלו קוראים, הוא רואה את הספרים כחלק אינטגרלי מפעולות היומיום וסביר שהוא "ירצה כמוהם". דוגמה לכך אתם יכולים לקבל מההתעסקות (המוגזמת?) שלכם בטלפונים - אתם בוודאי שמים לב עד כמה התינוק ניגש לטלפון שלכם, נכון?

עקרון שני: הנגישו את הספרים

הספרים צריכים להיות מונגשים לתינוק בגובה העיניים שלו, ממש בהישג ידו, כדי שיוכל לשלוף אותם בעצמו. עם זאת, לא להגזים בכמות הספרים המונגשים כדי לא ליצור הצפה. הציעו 3-4 ספרים מונגשים ואת השאר השאירו באחסון שקט בבית. מדי פעם עשו רוטציה ביניהם.

עקרון שלישי: אפשרו מגע בספרים

חשוב מאוד לאפשר לתינוק לגעת פיזית בספרים ולהרגיש אותם. תינוקות רוצים לחקור, לגעת ואפילו להכניס את הספר לפה, וזה בסדר. זהו חלק מההתפתחות שלהם. מסיבה זו, כדאי לרכוש ספרים בכריכה קשה.

עקרון רביעי: התחילו מוקדם

אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל. למעשה, אפשר להקריא סיפור לתינוק כשהוא עדיין בבטן. זאת דרך מצוינת לטעת הרגל ואהבה לסיפורים, בעיקר כשהם מוקראים בקולכם.

עקרון חמישי: הציעו ספרים תואמי התפתחות

לבחירה נכונה יש משקל רב. התחילו בספרים עם מעט מלל לגילאים הצעירים ועלו עם כמות המלל לגילאים הגדולים יותר, ככל שהתינוק מאותת שהוא אוהב ורוצה.

עיקרון שישי: עגנו את הספרים בסדר היום

חשוב מאוד להכניס את הספרים כעוגנים בסדר היום. למשל, קוראים סיפור לפני השינה, או קוראים סיפור קצר בבוקר או אחר הצהריים. תינוקות נהנים מוודאות וסדר, והכנסת הסיפורים לסדר היום בהחלט יכולה ליצור אצלם ציפייה.

עקרון שביעי: הקפידו על פניות מלאה שלכם

כשאתם מקריאים סיפור - הקפידו להיות שם עם מלא תשומת הלב. השאירו את הטלפון בצד, כמו גם את כל טרדות היום והיו כל כולכם בתוך הסיפור. אם לא תתנו את כל תשומת לבכם להקראת הסיפור, התינוק ירגיש זאת ועלול לאבד את סבלנותו.

עקרון שמיני: הגזימו באינטונציה של הקריאה

זה הזמן לגייס את כישרון הדרמה שלכם ולהקריא לתינוק את הסיפור עם הרבה הגזמות - באינטונציה, בהבעות הפנים וכו'. תינוקות מאוד יימשכו לתיאטרליות וייהנו מהסיטואציה.

עקרון תשיעי: הציבו ספרים בכל פינה

במקביל לעקרון ההנגשה, הציבו ספרים בפינות שונות בבית - אמבטיה, סלון, חדר משחקים, אפילו בעגלה. תינוק שיראה ספר בכל מני מקומות (אבל לא יותר מדי) סביבו יתרגל לנוכחותם וסביר שיבקש אותם יותר, מאשר אם היה נתקל בהם הרבה פחות.

עקרון עשירי: שלבו מגע וקרבה

העקרון האחרון והחשוב ביותר הוא תמיד לשלב מגע וקרבה בעת הקראת הסיפור. חבקו את התינוק, הושיבו אותו עליכם כשאתם מקריאים או לטפו אותו - זה הערך הכי חשוב שהספרים יכולים לתת: זמן איכות משותף.

ילד קורא ספר. ShutterStock
חשוב מאוד לאפשר לתינוק לגעת פיזית בספרים ולהרגיש אותם/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully