וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המתח שבין לאפשר לילדים ביטוי עצמי לבין להציב בפניהם גבולות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 7:53

יש הורים שמאפשרים לילדים שלהם מרחב בחירה, כל עוד הם לא מסכנים את עצמם או את האחר, ויש מי שמציבים הרבה יותר גבולות. לאיזו קבוצה אתם משתייכים?

הורים מתוסכלים לצד עגלת תינוק. ShutterStock
חשוב שתדעו שאין דרך נכונה/ShutterStock

חולצה ארוכה בשיא החום, מכנסי פיג'מה עם כוכבים, קסדה של סמי הכבאי וסנדלים עם גרביים - ככה הילד שלכם ביקש להתלבש הבוקר לגן. בתגובה אתם:

1. אומרים לו "מה פתאום" ובוחרים לו בגדים אחרים לקול מחאתו
2. לא אומרים מילה ומאפשרים לו לצאת ככה מהבית

ישנם הורים עבורם האופציה הראשונה היא אוטומטית במקרים כאלה, וישנם מי שיבחרו להגיב, או יותר נכון לא להגיב, כפי שמתואר באופציה השנייה. הורים המשתייכים לסוג המאפשר מאמינים כי הילד מבקש לבטא את עצמו וצריך לתת לו את המרחב לעשות זאת מבלי לתת לרעשי הרקע להפריע. במקרה הזה, רעשי הרקע הם הקולות "מה יגידו עליו" או "מה יגידו עלי, ההורה שלו". למעשה, הורים שמאמינים במתן ביטוי עצמי מלא לילד דוגלים לרוב בגישה שאומרת שכל עוד הוא לא מסכן את בטיחותו או בטיחותם של האחרים - הוא חופשי לעשות, להתנהג ולהתלבש כפי שהוא רואה לנכון.
מהצד השני, יש מי שלא יזרמו עם "השיגעונות" של הילד שלהם. הם יציבו גבולות, יגידו שהם לא מסכימים והילד יגיב, ככל הנראה, במחאה, מי יותר ומי פחות.

איך אפשר לאפשר לילד להתבטא מבלי לוותר על העקרונות שלכם?

ראשית, חשוב שתדעו שאין דרך נכונה, ומה שטוב עבור משפחה אחרת לא בהכרח יתאים לכם. אם אתם רוצים שהילד שלכם ירגיש שיש לו מקום להתבטא, אך לא מצליחים להשלים עם בחירות הסטיילינג שלו, נסו לבחור בדרך ביניים. למשל, אפשרו לילד בחירה בין כמה אופציות של פרטי לבוש שאתם מסכימים להם, ותנו לו את ה-say. כך הוא ירגיש שהבחירה היא אצלו ואתם תוכלו להיות בטוחים שכל החלטה שהוא יעשה תהיה מקובלת עליכם.

לפעמים אתם יכולים לחרוג מהעקרונות שלכם

זה ממש בסדר אם לפעמים, ממש לעתים רחוקות, תחליטו שאתם מוותרים. זה יכול להיות יום אחד בשבוע או כל תדירות שתיראה לכם לנכון, בה אתם מאפשרים לילד שלכם להיות מי שהוא רוצה להיות בלי להתערב לו. הוא יכול ללכת לגן לבוש במה שמתחשק לו ואתם - בשקט.

הפתרון הזה יכול ללמד את הילד על ויתור ופשרה (שלכם) וכן על זה שאפשר לצאת מהשגרה מדי פעם. הילד יידע שדעתו נחשבת, אך ילמד שיש נורמות התנהגות שאתם ההורים שלו חיים לפיהן והוא ייאלץ להתאים את עצמו אליהן.

בנוסף, עצם החריגה שלכם מהעקרונות שלכם תוכל להקטין את התיאבון של הילד לבחור להתלבש בתחפושות או בשילובי לבוש בלתי הגיוניים (לדעתכם). יכול להיות שזה יהיה אחד מהמקרים שאם לא תעשו מהם עניין, הם ייעלמו מעצמם. בכל מקרה, זה לא צריך להיות מה שמניע אתכם להסכים מדי פעם לגחמות הלבוש.

זוג הורים עם ילדה בדירה חדשה. ShutterStock
זה ממש בסדר אם לפעמים, ממש לעתים רחוקות, תחליטו שאתם מוותרים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully