וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמ"ל לסל וחסל: מתי נכון להפסיק עם הבקבוקים לתינוק?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 13:32

ישנם תינוקות שיפסיקו לבד, ויש מי שיעלו עם הבקבוק לכיתה א' אם רק יאפשרו להם. החלטתם שהגיע הזמן לסיים עם הבקבוקים? כך תדעו מתי ואיך לעשות זאת

בקבוקים של תינוקות בקערה. ShutterStock
נוכחות הבקבוקים בתפריט מאפשרת לתינוק לסמוך עליהם, בין שהוא מסוגל כבר לאכול רק מוצקים ובין שלא/ShutterStock

התינוק שלכם מסרב להיפרד מהבקבוק שלו? ואולי אלו אתם שמתקשים לשנות הרגלים? מתישהו זה יצטרך לקרות, ואם התינוק לא יעשה זאת ביוזמתו, תצטרכו להיות אתם אלה שמקבלים את ההחלטה - אין יותר בקבוקים. אם התחלתם לחשוב על הצעד של פרידה מבקבוקים, כדאי שתדעו לעשות זאת בעיתוי הנכון למשפחה שלכם ובדרך שתהיה הכי קלה לכולם.

כדי להבין איך לגשת לתהליך הפרידה נרד לעומקו של תפקיד הבקבוק בחיי התינוק. הדיאטנית הקלינית לתינוקות וילדים, עדי רסולי, מסבירה כי הבקבוקים באים לתת מענה על שני צרכים:

צורך תזונתי - נוכחות הבקבוקים בתפריט מאפשרת לתינוק לסמוך עליהם, בין שהוא מסוגל כבר לאכול רק מוצקים ובין שלא.

צורך רגשי - המציצה עצמה של הבקבוק נעימה ומרגיעה, ולכן לרוב משתלבת בסדר היום בעיקר לקראת השינה בערב או עם ההתעוררות בבוקר, כך שנוצר טקס ידוע, נעים וקבוע.

עד מתי הבקבוק צריך להיות חלק מתזונת התינוק?

ההמלצה הרשמית של ארגוני בריאות ברחבי העולם וגם בישראל היא להניק את התינוק או לתת לו חלב אם שאוב, ואם בוחרים אחרת יש לתת לו תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) עד גיל שנה לפחות. הזנה מבקבוק היא דרך קלה עבור התינוק להגיע לשובע מהיר, וכן היא משמשת תפקיד חיוני בזמן מחלה, כשהגוף מחפש את התגמול הגופני הכי מהיר לשובע ואספקת רכיבים תזונתיים.

ומה קורה כאשר התינוק כבר עבר את גיל שנה?

בשנתיים הראשונות לחייהם, תינוקות, במיוחד אלו הנמצאים במסגרת עם עוד ילדים, עשויים לחלות או להיחלש בקלות יחסית, ועשויים, כאמור, להיעזר בבקבוק. אם התינוק שלכם חוגג שנה באמצע החורף, יתכן וזה לא הרגע המתאים לפרידה מהבקבוק וכדאי לחכות לתקופת מועדת פחות לווירוסים ומחלות.

ישנם הורים שלא מוציאים את הבקבוקים מהתפריט של ילדיהם גם בגילאים שנתיים-שלוש, ובמקרה הזה חשוב לדעת כי אין בגילאים אלה כל צורך תזונתי בשתיית בקבוק תמ"ל. אם אתם נמצאים בסיטואציה דומה, יתכן ותחששו שהוצאת הבקבוק תיצור חוסר בוויטמינים ומינרליים אצל הילד שלכם, אולם במרבית המקרים הוצאת הבקבוק תאפשר לילד להגדיל את אכילת המוצקים, שכן גופו יזהה את החוסר ויבקש להשלים אותו.

מה בין אכילת יתר לפחד שהתינוק לא אוכל מספיק?

תינוקות או פעוטות המציגים קשיים באכילה או הגדילה שלהם עשויים לשבוע מהבקבוקים, ואז לא תהיה להם סיבה "להשקיע מאמץ" באכילת מזונות ממוצקים כצפוי בגילם. בנוסף, פעוטות הנהנים מאכילת מוצקים וגם מקבלים בקבוקים מקבלים תרומה קלורית מיותרת שעשויה להשפיע על משקלם והרגלי האכילה שלהם בעתיד.

כיצד נפרדים מהבקבוק בפועל?

אם התינוק כבר הגיע לגיל שנה וגם אם החלטתם לעשות זאת בשלב מאוחר יותר, כדאי שתשימו לב לדגשים הבאים:
תכננו פרידה הדרגתית - הורידו קודם כל בקבוק אחד למשך כמה ימים, ואז המשיכו להוריד את הבקבוקים הנוספים.
התחילו עם בקבוק הבוקר - הורידו קודם כל את בקבוק הבוקר, אם קיים, שכן גם אם התינוק יאכל ארוחה לא מספיק איכותית או יעילה מבחינתו - הוא יוכל להשלים את החוסר במהלך היום.
נסו להגיש את התמ"ל בכוס - עשו זאת במקום בקבוק הבוקר, וכך תהיה הקטנה הדרגתית של הנפח שהתינוק שותה, שכן שתייה מכוס היא קשה יותר. לחלופין, אתם יכולים להמיר את בקבוק הבוקר ישר באוכל מוצק.
הוציאו את בקבוק הערב מהתמונה - לאחר כשבוע עד שבועיים מהוצאת בקבוק הבוקר, הורידו גם את בקבוק הערב. גם כאן, ניתן להקטין את הכמות המוגשת בהדרגה, או פשוט עשו זאת בבת אחת.

אישה מאכילה תינוקת מבקבוק. ShutterStock
אם התינוק לא יעשה זאת ביוזמתו, תצטרכו להיות אתם אלה שמקבלים את ההחלטה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/?utm_source=newsletter&utm_medium=cpc&utm_campaign=walla_articles' target='_blank'>https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully