וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר גם לבד: איך תלמדו את הילדים שלכם ליהנות ממשחק עצמאי?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 13:35

נכון, זה כנראה יקרה עם הגיל, אבל אפשר לפתח גם אצל ילדים צעירים את היכולת לשחק עם עצמם ולא לבקש כל הזמן שתשחקו איתם

תינוק משחק עם צעצועי עץ. ShutterStock
כדי לפתח יכולת של משחק עצמאי נדרש זמן של ביחד/ShutterStock

"אמא, עכשיו את הגננת", "אבא, אני החולה ואתה הרופא" - מי מכם לא מקבל הזמנות (שלא לומר - דרישות) מהילד שלו לשחק איתו ביחד? יש מי שנהנים יותר ויש מי שפחות, בכל מקרה חשוב לזכור שזהו חלק מהתפקיד ההורי שלכם וכדאי שתקדישו לכך זמן מדי פעם. עם זאת, זה לא סותר את הרצון שלכם לזכות לפעמים בדקות ספורות של שקט, בזמן שהילד משחק עם עצמו.

אלין ונטורה, פסיכולוגית בהתמחות קלינית, מסבירה כי היכולת למשחק עצמאי מתפתחת בהדרגה, וככל שהילד גדל יהיה אפשר לצפות לטווחים ארוכים יותר של קשב ויכולת להעסיק את עצמו, לצד השפעה של הסביבה והטמפרמנט של הילד. בינתיים, אפשר להתמקד בהשפעות הסביבתיות עליו, עליהן יש לכם שליטה. הנה כמה הצעות:

שחקו יחד עם הילד

לא, לא התבלבלתם. כדי לפתח יכולת של משחק עצמאי נדרש זמן של ביחד. באופן מפתיע, משחק אחד על אחד פעם ביום, גם אם לזמן קצר, מפתח את יכולותיו של הילד לעסוק במשחק עצמאי. הזמן המשותף שלו איתכם מעניק לו ביטחון ורוגע שיאפשרו לו להשתחרר ולשחק לבד.

חשפו את הילד למשחקים פאסיביים

צעצועים אקטיביים הם כל אותם צעצועים שמופעלים על ידי סוללות. הילד לוחץ על הכפתור ודברים פשוט קורים כשהילד יושב ומסתכל. הצעצועים האקטיביים הללו הופכים את הילד לפאסיבי. לעומתם, צעצועים פאסיביים לא יעשו דבר אם הילד לא ישתמש בדמיון שלו: קוביות העץ, קופסת הקרטון, סירים ומחבתות, בובות, לגו וכו'. זה לא אומר שאתם צריכים להיפתר מהצעצועים האקטיביים שלכם, אך מומלץ ליצור הרבה הזדמנויות למשחק עם צעצועים פאסיביים שיפתחו לילד את הדמיון והיצירתיות.

תנו לילד להוביל את המשחק

ככל שתתערבו יותר במשחק של הילד, כך הוא יהיה פחות מתורגל בליצור משחק בכוחות עצמו. לפעמים, בלי כוונה, אתם משתלטים, שואלים המון שאלות ומשחקים עבור הילד שלכם. במהלך המשחק עקבו אחר הילד, לכו בעקבותיו, תנו לו להוביל. תפקידכם בזמן המשחק הוא בעיקר להתבונן ולהקשיב.

ודאו שחלל המשחק מוגן ובטוח לחלוטין

כמה פעמים יוצא לכם ביום להפציר בילד: "לא, צא משם! לא, אל תיגע בזה! לא, רד משם!"? אם תצרו לעצמכם חלל קטן בבית שהוא "חלל כן", בו הילד יוכל לשוטט ולחקור בחופשיות מבלי שתצטרכו להשגיח עליו בקפדנות כל הזמן. ההערות הללו קוטעות את המשחק שלו. פחות סביר שהוא יעסוק במשחק עצמאי אם כל הזמן תפקחו ותוציאו אותו מריכוז.

התחילו להתרחק בהדרגה

כאמור, בתור התחלה, שבו עם הילד למשחק משותף. זכרו, מטרתכם להתבונן ולהגיב בעיקר כשהוא פונה אליכם במבט או מראה לכם משהו ומצפה לתגובתכם. אל תתערבו ואל תכפו עליו רעיונות חיצוניים או עזרה מבלי שביקש. הילד הוא המוביל. כשהילד נינוח ועובר מעט זמן אפשר להתחיל להתרחק בהדרגה. אתם עדיין נמצאים באותו חדר בזמן שהם משחקים לידכם. השלב הבא יבוא באופן טבעי, כשתרצו ללכת לשירותים או להוציא משהו מהתנור וכו'. כמובן שאין צורך לביים זאת. כשנראה לכם שהגיע הזמן ואפשר להתרחק, אל תיעלמו לילד, ואמרו לו גם אם הוא מרוכז ואתם רוצים להימנע מעימות שאתם הולכים רק לרגע. אמרו "אני הולך לשירותים, תוכל לשמוע אותי, אתה יכול להמשיך לשחק, אני תכף אחזור" או "אני הולכת לקחת כוס מים". מדובר בפרידה קצרה מאוד של דקה או שתיים שאחריה אתם חוזרים ומיידעים אותו שחזרתם. ככה הוא יכול להיות נינוח ולא לחפש אתכם. האמון והקשר מאפשרים נפרדות ועצמאות.

לצד כל האמור, הרצון שהילד ישחק באופן עצמאי לא בא לבטל את הצרכים ההישרדותיים והבסיסיים שלו בהיקשרות וקרבה. טבעי שהקטנטנים ירצו להיות קרובים אליכם. המשחק העצמאי לא מחייב או מכוון לכך שהם ישבו לבדם בחדר וישחקו אלא יהיו חופשיים לחקור, ליצור, לדמיין ולשחק כשאתם בסביבה, בנוכחות שקטה.

ילד משחק בצעצועי עץ. ShutterStock
ככל שתתערבו יותר במשחק של הילד, כך הוא יהיה פחות מתורגל בליצור משחק בכוחות עצמו/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/?utm_source=newsletter&utm_medium=cpc&utm_campaign=walla_articles' target='_blank'>https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully