וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תסייעו לילדכם לעשות את המעבר מהגן לבית הספר בצורה חלקה

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 7:39

המעבר מהגן לבית הספר מביא איתו המון התרגשות, אך גם לא מעט חששות, בעיקר שלנו - ההורים.

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
יש לא מעט הורים ששולחים את ילדיהם להכנה לכיתה א'/ShutterStock

חלק מאיתנו ההורים מודאגים מכך שאולי הילד שלנו לא מספיק מוכן עדיין מבחינה רגשית, אולי ישנם חששות חברתיים וגם חשש שמא יהיה לו פער בלימודים מול הילדים האחרים, שחס וחלילה כל אלו- יורידו לו את הביטחון העצמי.

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית לילדים עם כלים מעשיים שיסייעו לכם להתכונן לקראת המעבר, בעיקר מבחינה רגשית.

1. תורידו לחץ- יש לא מעט הורים ששולחים את ילדיהם להכנה לכיתה א' על מנת להקנות להם הכרה בסיסית של האותיות והמספרים. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יחוו הצלחות וירגישו תחושת ביטחון אל מול החומר הנלמד. שלא יהיו מאחור, שלא ירגישו שהם לא טובים, שיבינו יותר מהר כי הם כבר למדו. נכון שזה תמיד טוב להגיע מוכן, אך זכרו שמטרת בית הספר- היא ללמד ולהקנות את כל אלו ובכל מקרה כולם יתחילו מאותה נקודה. הורידו לחץ בהיבט הזה מול הילדים שלכם. תנו להם להתחיל בקצב שלהם ובמידת הצורך- תחזקו, אבל קודם כל- תאפשרו להם להתמודד וסמכו על המורות שהן עברו את ההכשרה להקנות את המיומנויות הללו לילדים.

2. תייצרו ודאות- מידע מפחית לחץ ומגביר את הוודאות. דברו עם הילדים על מידע טכני, כמו- מה זה צלצול, מה הוא אומר, מתי אוכלים, כמה הפסקות יש, מה עושים בהן, איך מבקשים לצאת לשירותים באמצע שיעור...לעיתים המידע שכל כך ברור מאליו עבורנו- הוא כל כך בסיסי ונחוץ עבורם. כמובן שאת הכל יסבירו להם גם בבית הספר, אך חשוב לדבר איתם מראש, לבדוק אם יש להם שאלות, כדי לתת להם ביטחון כללי בהגיעם למקום ומרחב חדשים, עם ילדים שאינם מכירים, עם צוות חדש וחוקים חדשים.

3. תשלבו שיח רגשי- תנו מקום לרגשות שמתעוררים בילדים שלכם, בין אם זה התרגשות, פחד, געגוע, שמחה, עצב- כל רגש שעולה הוא לגיטימי. אין כאן נכון או לא נכון. נסו להבין יחד עם הילדים שלכם מה יעזור להם להתמודד אם הם יהיו עצובים, כועסים, אם יתגעגעו באמצע היום. ילד שירגיש בטוח לשתף את החוויה הפנימית שלו, יוכל להעביר את המסרים שלו החוצה גם בבית הספר וגם לדעת לבקש מה הוא צריך ומה יכול לעזור לו.

4. תיווך באמצעות ספרים וסיפורים- חפשו ספרים שמדברים על המעבר לכיתה א' ופתחו שיח מתוכם באמצעות שאלות מנחות ומעמיקות על נקודת המבט של ילדכם בהקשר של הסיפור. אפשר גם ליצור סיפור משלכם ולאחר מכן לפתח שאלות מתוך הסיטואציות שהיו שם, כמו למשל: עם איזו דמות הם הזדהו, מה הם חשבו והרגישו על מה שקרה, מה הם יכולים לומר לילדה שקשה לה, או לילד שעומד בצד וכועס, או לילדה שמתגעגעת ורוצה את אמא שלה, או לילד שמתגעגע לגננת. תייצרו סימולציה של אינטראקציה חברתית, כמו ילדה שמתביישת לגשת לילדה אחרת ולהציע לה לשחק ביחד, ועוד מצבים שמותאמים לסוגי ההתמודדויות שאתם מכירים מהילד שלכם. המחשבות, הרגשות, התשובות והדרכים בהם ילדיכם יעודדו את הילדים בסיפור, הם למעשה המענה שהם יוכלו לתת לעצמם בעת הצורך, משום שסגנון השיח ההשלכתי - החיצוני שצף באמצעות סיפורים, מייצר הזדמנות להכיר את השיח הפנימי של הילדים שלנו ואת האופן שבו הם רואים וחווים את המציאות ואת דרכי ההתמודדות שלהם.

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
שתפו אותם בחוויה שלכם כילדים/ShutterStock

5. דמיון מודרך- דמיינו איתם את היום הראשון- תעצמו את העיניים יחד איתם ודמיינו איך זה הולך להיות, איך הם הולכים להרגיש, באיזה חלק בגוף הם יחושו את אותם רגשות. עם מי ישחקו, מה ילבשו, מה ישמעו, מה יריחו, מה יראו: תנו להם ליצור את התמונה הרצויה בראש שלהם מתוך חוויה חושית. תציירו איתם את היום הראשון ותדברו על הציור, תשאלו שאלות ותתעניינו בפרטים שמופיעים בו.

6. שתפו אותם בחוויה שלכם כילדים- ילדים אוהבים לדעת מה עבר עלינו כשהיינו ילדים וללמוד מאיתנו. זה יסייע להם להרגיש שמה שהם מרגישים בעצמם- הוא לגיטימי, נורמלי, טבעי ובסדר.

7. ספרו להם שהם לא לבד- ספרו להם שיש עוד ילדים חדשים, שעבור כולם זו התחלה חדשה והרגשות שלהם לגמרי טבעיים ושיש עוד ילדים שמרגישים בדיוק כמוהם. זו דרך נוספת להעניק לגיטימציה רגשית ולייצר נורמליזציה.

8. העצימו את הילדים שלכם - ספרו להם במה הם טובים- ובכך תייצרו עוגנים. אם הילד שלכם יידע על עצמו למשל שהוא חבר טוב, שהוא ילד שמח, מצחיק, או שהיא אוהבת לשחק ולהכיר חברות חדשות ושיש בה סקרנות- זה יסייע להם להרגיש בטוחים בעצמם, משום שהם יכירו עוד חלקים שקיימים בהם. לכל ילד יש את ה"קסם" שלו וכשתראו להם את הקסם הזה באמצעות שיקוף, הם ילכו עם אותו "סל עוצמות" גם לבית הספר ויזכרו את כל היכולות שלהם ויוכלו לעשות בהן שימוש בעת הצורך.

9. תפתחו בהם חוסן פנימי- הידיעה והיכולת שיש בהם את כל המשאבים והיכולות להתמודד עם אתגרים בהצלחה. סמכו על הילדים שלכם שיש להם את כל העוצמות הנדרשות להתמודד מבחינה חברתית, לימודית, מול המורים ומול כל מה שיגיע. למדו אותם על "ארגז הכלים" הפרטי שיש להם; הראו להם מתי הם עברו שינוי וצלחו אותו, אם זה מעבר דירה, מעבר בין גנים, החלפה של מדריכים בחוג ועוד. תנו להם לספר, להיזכר, ובכך תיטעו בהם את הידיעה - שהם מסוגלים. ילד שיודע שהיה לו בעבר שינוי שהוא הצליח להתמודד איתו- יוכל לסמוך על עצמו שהוא יוכל להתמודד גם עם המעבר לכיתה א' ועם מה שזה יביא איתו. תסבירו להם כי גם אם יהיו להם קשיים בהתחלה, ואפילו כישלונות - הם יוכלו לקום שוב על רגליהם ולהתמודד עם כל מה שיבוא.

10. כך תעודדו מוטיבציה ללמידה - עזרו להם להתיידד עם החומר. תהפכו את הלמידה לחוויה. למשל, באמצעות משחק בו חיפשתי עם בני אותיות בכל מיני מקומות מחוץ לבית- הוא הסב את תשומת ליבי לכך שבתוך העצים מסתתרות שתי אותיות ע' ו- ץ' סופית (עץ). זה היה מרגש להתחיל ולזהות אותיות נוספות בסביבה הטבעית שלנו, עמוד שנראה כמו האות ן' או כיכר שנראתה כמו האות ס' וכן הלאה. אפשר להכין אותיות ומספרים מפלסטלינה, לצייר אותן על חוף הים- היו יצירתיים. הרעיון הוא ליצור חוויה חיובית סביב הלמידה וכך תוכלו לייצר מוטיבציה מתוך סקרנות.

המעבר בין הגן לכיתה א' מציף בתוכנו לא מעט רגשות וזיכרונות, כמו גם אזכורים לילדים שאנחנו היינו, לאתגרים שאנחנו התמודדנו איתם - בין אם זה אתגרים לימודיים או חברתיים. זכרו שהסיפור שלנו זה לא הסיפור של הילדים שלנו - חשוב שנהיה מודעים לכך ונוודא שאנחנו לא משליכים את הפחדים שלנו עליהם ומייצרים לחץ מיותר. ההתמודדות שלהם תהיה שונה משלנו משום שיש להם משאבים אחרים. תסמכו על עצמכם שתהיו שם עבורם בעת הצורך אבל בעיקר- תסמכו עליהם שיש להם את כל מה שנחוץ כדי להתמודד ולעשות את המעבר בצורה הטובה ביותר.

הכותבת: נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית לילדים

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אמא לוקחת את בתה לבית הספר בפעם הראשונה. ShutterStock
המעבר בין הגן לכיתה א' מציף בתוכנו לא מעט רגשות וזיכרונות/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully