וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חשוב ליטול תרופה כשהחדר מואר

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 9:53

טיפול תרופתי שגוי עלול להוביל לנזקים רבים, ועל כן ישנה חשיבות גדולה להקפיד על נטילת התרופות בהתאם להוראות והנחיות הרוקחים. אז מהן מהן ההמלצות החשובות ביותר לפני נטילת תרופות ולמה הכי חשוב להתייחס בעלון הארוך שמגיע יחד איתן?

אריזות של תרופות וכדורים. ShutterStock
צריך לשים לב למה אתם נוטלים. תרופות/ShutterStock

ההגעה לבית המרקחת מהווה נקודת השקה בין המלצות הגורם המטפל, דהיינו הרופא, לרוקחים. לעיתים היא נראית פעולה טריוויאלית ומשעממת, אך זוהי נקודה שהיא קריטית לטיפול יעיל ומיטבי עבור המטופלים, שכן טיפול תרופתי שגוי עלול להוביל לנזקים רבים, ועל כן ישנה חשיבות גדולה להקפיד על נטילת התרופות בהתאם להוראות והנחיות הרוקחים.

חשוב להבין מספר דברים, שנכונים תמיד, כשנוטלים תרופות:

הנה כל מה שחשוב לשים אליו לב

זמני לקיחה ותאריכי תפוגה
חשוב להדגיש כי בניגוד למה שרבים חושבים, שבמידה ומרגישים יותר טוב אפשר להפסיק את הטיפול התרופתי, העניין הוא שגוי לגמרי. אין להפסיק נטילת תרופה או לשנות את המינון או את זמני הלקיחה ללא היוועצות מקדימה. בנוסף, חשוב לשים לב לתאריך התפוגה המצוין.

נטילת תרופות - באור בלבד
זו עלולה להישמע הנחיה מובנית מאליה, אבל היא נובעת ממקרים רבים של שימוש שגוי בתרופות שנלקחו בחושך. ההמלצה היא ליטול את התרופות בחדר מואר, תאורה שמאפשרת לנו לוודא כי התרופה הנלקחת היא זו שהתכוונו אליה, ושחלילה לא פג תוקפה.

המינון הוא הקובע
המינון שניתן על ידי הרוקח הכרחי לטיפול יעיל ובטוח. במידה והרוקח אומר לכם ליטול תרופה 3 פעמים ביום למשל, הכוונה היא שלוש פעמים ביממה (כלומר כל 8 שעות), ולא כפי שכולם נוהגים לקחת: בוקר, צהריים וערב.

היזהרו מחשיפה לשמש
במקרים רבים ישנן תרופות המונעות מהמטופלים חשיפה ממושכת בשמש וחשוב לוודא זאת עם הרוקח, מהסיבה שבעת נטילת התרופה, החומרים הפעילים מתפזרים באופן שווה כמעט בכל חלקי הגוף וגם בצמידות לעור, וחשיפה לשמש עלולה לגרום לכך שהתרופה תתפרק לחומר אחר שעלול להיות רעיל, או לגרום לתופעות לוואי.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
לקרוא את האותיות הקטנות/ShutterStock

חלק מהתרופות משפיעות על הריכוז
לרוב הרוקחים יזהירו אותנו מפני תרופות שעלולות לגרום לעייפות ונמנום. זה לא אומר בהכרח שנירדם חלילה בנהיגה, אלא אומר שהתרופה עלולה לגרום לפגיעה בערנות, לפגוע בהערכת הזמן והמרחק, והרפלקסים שלנו מושפעים במידה רבה - עניינים קריטיים בזמן פעולות שגרתיות כמו נהיגה. עלינו לנהוג בזהירות יתר, ולהקפיד לשמור על מרחק רב.

ההמלצות אלו תקפות לא רק לנהגים, אלא גם למפעילי ציוד הנדסי, או אלה העובדים עם מכונות, וזאת כדי למנוע תאונות עבודה.

מעל גיל 18? אתם כבר לא ילדים
לרוב השאלה "התרופה מתאימה לילדים?" תיענה בשלילה. על פי ההגדרה, מטופל מעל גיל 18 נחשב למבוגר, ולכן, חשב לוודא את גיל המטופל, על מנת לדייק את אופן הטיפול המתאים. ובכלל, כל תרופה מותאמת בסוג ובהוראות השימוש למטופל, ויש להימנע מנטילת תרופות של אדם אחר, או מתן תרופות אישיות לאדם אחר.

קריטי ומציל חיים

במידה ואתם או אדם שנמצא בקרבכם חווים תופעות לוואי כמו כאבי ראש, בחילות והקאות, כנראה שנטלתם תרופה שלא בדרך הנכונה, ויש לפנות במיידי לטיפול רפואי.

הוראות הרוקחים הן קריטיות ומצילות חיים. טרם נטילת התרופות, חשוב לשים לשים למספר דגשים חשובים על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי. למרות נטייתנו לזלזל בעלון הארוך, חשוב לקרוא אותו בעיון ולשים לב כי אנו מקפידים על ההוראות המופיעות בו.

מחר, ה-20 ביוני, יתקיים כנס רוקחות 2023 באקספו תל אביב, האירוע המרכזי של ענף הרוקחות הקהילתית ומטעמה של הסתדרות הרוקחים בישראל, המאגדת כ-620 בתי מרקחת קהילתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully