וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים מתחילים לעשן היום בישראל בגיל 12. מה ההורים יכולים לעשות?

עודכן לאחרונה: 9.6.2023 / 7:52

מספר בני הנוער בישראל המעשנים מדי יום זינק פי שניים בארבע השנים האחרונות והאחריות לכך ברובה היא על הסיגריה האלקטרונית. מה מושך בה את בני הנוער ומה ההורים יכולים לעשות?

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בחופש הגדול יש לבני הנוער יותר זמן פנוי ויותר זמן בילויים והסיגריה האלקטרונית הפכה לחלק בלתי נפרד מהבילוי של חלק מקבוצות בני הנוער. הם יכולים לשבת בפארקים, בברים או סתם על ספסל ברחוב ופשוט לקחת שאיפה אחרי שאיפה במשך דקות ארוכות בלי לשים לב לזה שהם מעשנים בכלל ועוד בכמות כל כך גדולה.

מספר בני הנוער בישראל המעשנים מדי יום זינק פי שניים בארבע השנים האחרונות. הסיגריה האלקטרונית גרמה להורדת גיל ההתנסות בקרב בני הנוער, אם בעבר גיל ההתנסות היה 14-15 כיום גיל ההתנסות הוא 12. מעבר לזה, אנחנו רואים גם עלייה משמעותית בקרב בני הנוער שממשיכים לעשן לאחר ההתנסות הראשונה שלהם. וכל זה בחסות הסיגריה האלקטרונית.

למה הסיגריה האלקטרונית תפסה כל כך חזק בקרב בני נוער?

חשוב להבין שאין באמת שוני בין סיגריה אלקטרונית לסיגריה הרגילה. השוני הוא בעיקר באריזה השיווקית שלו. חברות הטבק מציגות את הסיגריה האלקטרונית כסיגריה "פחות" מזיקה ויותר מגניבה. אך לצערנו לאחרונה אנחנו עדים לנזק החמור של הסיגריה האלקטרונית בלא מעט מקרים.

שיווק אגרסיבי של חברות הטבק המציגות את המוצר כמוצר "בריא" יותר ומגניב יותר מה שיצר אפקט עדר בקרב בני נוער - אם כל כך הרבה משתמשים בזה, אולי כדאי לי גם לנסות.

האם הסיגריה האלקטרונית מסוכנת יותר מסיגריה רגילה?

יש כמה מאפיינים שהופכים את הסיגריות האלקטרוניות למסוכנת יותר - בעיקר בגלל אופי השימוש בה שהוא לעיתים גבוה הרבה יותר מאשר אופי העישון של סיגריות רגילות. בסיגריה אלקטרונית אחת יש הרבה יותר ניקוטין מסיגריה רגילה וצריך לזכור שלסיגריה רגילה יש זמן עישון מסוים - כחמש דקות , שלאחריו רוב המעשנים מפסיקים לעשן עד הסיגריה הבאה (מלבד המכורים הכבדים שמדליקים סיגריה נוספת).

בנוסף הסיגריה הרגילה מצריכה בחלק גדול את המעשן לצאת מהבית/החדר למקום פתוח לעשן ולחזור למקום. סיגריה אלקטרונית ניתנת לצריכה בכל מקום, אין זמן קצוב לעישון וניתן לעשות זאת במשך דקות ארוכות מבלי לשים לב לכך.

לסיגריה אלקטרונית אין גם ריח נורא כמו לסיגריה רגילה, ולכן גם מאפיין הריח שמרתיע אנשים מעישון יורד בסיגריה האלקטרונית.

מאפיין נוסף ולא פחות חשוב הוא המחיר. הסיגריה האלקטרונית זולה יותר באופן יחסי לסיגריות רגילות, ועלות היא דבר מהותי מאוד בקרב בני נוער.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
אילוסטרציות בני נוער מעשנים/ShutterStock

ההבדל ביחס של ההורים בין סיגריה רגילה לסיגריה אלקטרונית

כנראה שלא רק אצל ההורים, אלא כל החברה תופסת את הסיגריות האלקטרוניות כחלופה בריאה יותר: החברות המייצרות אותן מציגות אותן כחלופה בריאה יותר לסיגריות, מעין "הרע במיעוטו" ואף כאמצעי גמילה לגיטימי.

המסרים המועברים בשיווק הסיגריות האלקטרוניות מטעים את ציבור המעשנים בכך שהם טוענים כי יהיה להם קל יותר להיגמל מסיגריות רגילות על ידי מעבר לסיגריות אלקטרוניות, אך מה שהם לא מספרים, זה שמרבית המשתמשים עדיין יהיו מכורים, לסיגריות אלקטרוניות.

סיגריות אלקטרוניות גם אם הן פחות מזיקות מסיגריות רגילות, מכילות חומרים כימיים המסכנים את המעשן ומעלים את סיכוייו לחלות בסרטן והדבר החשוב ביותר - כל תכליתן הוא להשאיר את ציבור המעשנים מכורים לניקוטין וצרכנים של חברות הטבק עד ליום מותם. בדיוק בגלל האופן שבו הן משווקות ובגלל שעדיין אין מספיק מידע ומחקרים לגבי הסכנות משום שהמוצר יחסית חדש בשוק. גם לנזקי העישון מסיגריות רגילות לקח כמה עשרות שנים להתגלות. אנחנו נגיע לאותו מצב בקרוב אם לא נעשה משהו כדי לעצור את זה.

איך מטפלים בתופעה?

באלן קאר אנחנו מטפלים בתופעה בשני מישורים: מניעה וגמילה.

במישור של המניעה, אנחנו מעבירים הרצאות לבני נוער במסגרות חינוכיות על מנת להסיר מהסיגריה את התדמית "המגניבה והמרדנית" ובכך מונעים מהדור החדש ליפול למלכודת של חברות הטבק.

במישור של הגמילה, התאמנו את הסדנאות שלנו לבני נוער שכבר מעשנים ולגמילה מסיגריות אלקטרוניות. ככה שגם הם יפתרו מהתלות הזו בקלות מבלי להרגיש ויתור ולא על ידי הפחדות ושיחה על נזקי העישון אלא על ידי שינוי התפיסה שלהם את הסיגריות והעישון.

הסיגריה נתפסת על ידי בני נוער מעשנים כמרגיעה, עוזרת לריכוז, מפיגה שעמום, תורמת לתדמית חזקה ומגניבה. עישון נחשב אקט של מרד , משהו שכל בן נוער היה רוצה. בסדנה שלנו אנחנו מדברים על ניפוץ המיתוסים האלו, ובסופה הנער רואה את הסיגריה באור האמיתי שלה - לא מרגיעה או עוזרת לריכוז, לא כלי חברתי, אלא כמפריעה לריכוז, פוגעת ברוגע ובהנאה והופכת את המעשן לעצבני ומכור. הוא מבין שעישון הוא אקט של מרד אלא שיעבוד.

ומה ההורים יכולים לעשות?

למרות הדאגה, לא להטיף מוסר. בניגוד לדעה הרווחת שניתן להשפיע בדרך רציונלית על התנהגות, מחקרים רבים מלמדים שדרך הפחדות לרוב משיגים תוצאה הפוכה. כל המעשנים, גם הצעירים שבהם, יודעים שלעישון נזקים רבים. ככל שמעשן שומע על יותר על הנזקים שהסיגריה עשויה לגרום לו כך הוא ילחץ, והדבר שמעשן הכי רוצה כשהוא לחוץ, זה סיגריה.

מעשנים מרגישים יותר נרדפים, "מוקצים" ולא מובנים , אלו מייצרים "אנטי" לשינוי ולהתבצרות בהתנהגות הנוכחית - עישון. לכן יש לקיים "בירור עדין" לברר בעדינות עם ילדנו כמה הוא מעשן? האם הוא מודע לכך שגם לסיגריה אלקטרונית יש חסרונות בריאותיים, האם הוא יודע שיש בהן ניקוטין. האם הוא מרגיש תלוי בהן? ומשם לנסות לבצע ניסיונות הפסקה , עדיף בעזרת מומחים.

אסף אשכנזי הוא מנהל הפעילות של "אלן קאר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully