וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנטיקה לעומת אורח החיים: מה משפיע יותר על הבריאות?

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 9.6.2023 / 9:12

האם אנחנו יכולים להיוולד עם גנטיקה מעולה ובעקבות זאת לאכול לא בריא ולא לעשות ספורט? יש לנו תשובה, אבל לא בטוח שתאהבו אותה

פעילות גופנית או גנטיקה?. עריכת תמונות: גרפיקה וואלה!, ShutterStock
פעילות גופנית או גנטיקה?/ShutterStock, עריכת תמונות: גרפיקה וואלה!

כאשר אנו מדברים על הזדקנות בריאה, אנשים רבים מאמינים שלגנטיקה איתה נולדו ישנו תפקיד משמעותי. אולם, מחקר שפורסם באוגוסט 2022 מצביע על כך שיתכן ולבחירות שאנו עושים לגבי אורח החיים שלנו ישנה השפעה משמעותית הרבה יותר על הבריאות ועל תוחלת החיים שלנו מאשר לגנטיקה.

השתתפות בפעילות גופנית והפחתת אורח החיים היושבני (הבלתי פעיל) הם גורמי מפתח בהשגת הזדקנות בריאה. במחקר שמתואר כאן, נבחנו יחסי הגומלין בין החלטות לגבי אורח החיים, הגנטיקה, והסיכון לתמותה בקרב נשים מבוגרות. המחקר מספק תובנות מעניינות לגבי החשיבות של שמירה על אורח חיים בריא, ללא קשר לגורמי הסיכון הגנטיים.

יותר ספורט, פחות תמותה

המחקר בוצע על קבוצה של נשים מבוגרות, ונועד לבחון את הקשר בין פעילות גופנית, משך בילוי הזמן ללא פעילות, והסיכון לתמותה תוך לקיחה בחשבון של הנטיה הגנטית לאריכות ימים של המשתתפות. החוקרים אספו נתונים לגבי פעילות גופנית קלה, פעילות גופנית בינונית עד מאומצת, ומשך הזמן היושבני באמצעות שימוש במד תאוצה המודד שינויים בתנועה. הם גם ביצעו בדיקות גנטיות לחישוב הסיכון הגנטי על סמך שינויים גנטיים הידועים כקשורים לתוחלת חיים ארוכה.

במחקר נכללו 5,446 נשים, ובמהלך 6.1 שנות המעקב של מחקר נצפו 1,022 מקרי תמותה בקרב הנבדקות. תוצאות המחקר הצביעו על כך שרמות גבוהות יותר של פעילות גופנית קלה ושל פעילות גופנית בינונית עד מאומצת היו קשורות בסיכון מופחת לתמותה, בעוד שעלייה במשך הזמן ללא פעילות היתה קשורה בסיכון מוגבר לתמותה. התוצאות הללו נותרו משמעותיות גם כאשר ביצעו תיקון לגבי מדדים שונים כמו גיל, BMI, עישון, ומחלות רקע נלוות.

אישה רצה. ShutterStock
אישה רצה/ShutterStock

גנטיקה לעומת בחירות של אורח החיים

באופן מעניין, המחקר מצא שהקשר בין הפעילות הגופנית, היעדר הפעילות הגופנית, והתמותה לא השתנה בהתבסס על הנטיה הגנטית לאריכות ימים. במילים אחרות, ללא קשר לרקע הגנטי של הנבדקת, ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע והפחתת אורח החיים היושבני הם עדיין בעלי השפעה ניכרת על הבריאות ועל תוחלת החיים. הממצאים הללו מחזקים את החשיבות של אורח חיים פעיל בנשים מבוגרות, ללא קשר לנטיה הגנטית שלהן לתוחלת חיים ארוכה יותר.

לממצאים הללו ישנן השלכות חשובות לגבי קידום ההזדקנות הבריאה באוכלוסיה הכללית. בעוד שלגנטיקה יש בהחלט תפקיד בתוחלת החיים, ההשפעה אינה חשובה יותר מההשפעה החיובית של אורח החיים הפעיל. המחקר הזה מדגיש את החשיבות הרבה שיש למתן עדיפות גבוהה לפעילות גופנית סדירה ולהפחתת משך הזמן היושבני על מנת להפחית את הסיכון לתמותה. הטמעת השינויים הללו באורח החיים יכולה להיות בעלת השפעה ניכרת על הבריאות הכללית וההרגשה הכללית, ללא קשר לגורמים הגנטיים.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully