וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את "חוק הפינגווין" שיעזור לכם להשיג כל מטרה שתרצו

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 7:47

מה אתם מדמיינים כשאתם חושבים על פינגווין? ובכן, השאלה המשונה הזאת העסיקה מומחים רציניים מאוד לפסיכולוגיה בארצות הברית ואף היוותה השראה ל"חוק פסיכולוגי" חדש שיעזור לכם להתקרב יותר לאנשים ואפילו לשפר את הבריאות

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
רופאה מביטה בסריקות מוח/ShutterStock

מכירים את האנשים האלו שתמיד גורמים לכם להרגיש טוב יותר, גם בלי להתאמץ? או את אלו שתמיד יכולים להרגיע אתכם רק עם כמה מילים פשוטות? ובכן, אין ספק שלאנשים האלו יש יכולת שכדאי לחקור לעומק - וזה בדיוק מה שעשתה קבוצת פסיכולוגים וחוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

במחקר קצת משונה שפורסם בכתב העת Open Mind: Discoveries in Cognitive Science גילו החוקרים כי אנשים עם אינטליגנציה רגשית גבוהה, נוטים להשתמש יותר בביטויים שהם אמנם פשוטים והגיוניים מאוד, אך לא נפוצים אצל שאר האוכלוסייה.

מי שהובילה את המחקר הנוכחי היא הפסיכולוגית סלסט קיד (Celeste Kidd) מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. בראיון למגזין Scientific American היא סיפרה על עבודתה ואמרה כי "אנחנו מאמינים שהממצאים האלו יכולים להסביר המון על חילוקי דעות בין אנשים ועל הדרכים לפתור אותם. זו גישה שעוזרת לנו להבין מדוע אנשים בוחרים לתקשר בדרך מסוימת ומה זה אומר על האישיות ותפיסת העולם שלהם".

מה המילה פינגווין אומרת לכם?

אחת הדוגמאות המעניינות ביותר שבהן השתמשו קיד ועמיתיה במחקר היא המילה פינגווין. כשאנחנו שומעים את המילה הזאת, אפשר לחשוב שכולנו מדמיינים את אותה החיה האצילית, החמודה והמצחיקה. אולם כשהצוות שאל אנשים שאלות שנועדו לעזור להם לתאר את החיה הזאת, הם נחשפו לכל כך הרבה תיאורים ופרשנויות, שלימדו אותם המון על מה שמסתתר בתוך מוחם של המשתתפים.

יש מי שתיארו את הפינגווינים כ"כבדים" או "קלים", יש מי שחשבו שהם "רועשים". לחלקם הפינגווינים הזכירו ציפורים, כאשר אחרים האמינו שהם בכלל דומים יותר לדולפינים. קיד סיפרה כי הסבירות ששני אנשים אקראיים יתארו פינגווין באותה הצורה עומדת על כ-12 אחוזים בלבד - כאשר כל מילה ששימשה לתיאור החיה הזאת סייעה בבחינת דפוסים שונים באישיות של הנבדקים.

פינגווין בחוף בולדרס הסמוך לעיר קייפטאון, דרום אפריקה. ShutterStock
ציפור או דולפין? פינגווין/ShutterStock

פינגווינים, פוליטיקה ושינויי אקלים: שום דבר לא נתפס באותה הצורה

אז מה זה בכלל משנה שלכל אחד מאיתנו יש דימוי שונה של פינגווין במוח ולמה זה צריך להעסיק אותנו ועל אחת כמה וכמה את המומחים באוניברסיטאות? ובכן, במחקר הנוכחי, המומחים הדגישו כי רוב האנשים בכלל לא מודעים להבדלים האלו שיש לנו בתפיסה של גורמים שונים סביבנו. לכן, אנחנו נוטים להניח שרוב האנשים מסביב חושבים ומרגישים כמונו, גם אם זה רחוק מלהיות המצב בפועל.

"אנשים לא מסכימים לגבי שאלות כמו האם פינגווינים הם כבדים, ככל הנראה בגלל שהם מעולם לא הרימו פינגווין בעצמם", אמרה קיד בחיוך והוסיפה כי הפער הזה יכול לרמוז על הרבה פערים אחרים שבסופו של דבר מושפעים מהחוויה האישית של כל אחד מאיתנו. "כשאנחנו מודעים יותר לתדירות שבה אנחנו לא מבינים אחד את השני, זה יכול לעזור לנו לפתח אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר ולתקשר עם אנשים בצורה שהיא לפעמים נוגדת את האינטואיציה שלנו".

אז עכשיו כשהבנו שרוב האנשים סביבנו לא בדיוק שותפים לדעה שלנו על פינגווינים, המצב הפוליטי, שינויי האקלים ופחות או יותר כל נושא אחר שאנחנו חושבים עליו, אפשר להשתמש בהבנה הזאת כדי לדבר עם אנשים בצורה רגישה ומושכלת יותר, גם אם אנחנו לא באמת מבינים מה עובר להם בתוך הראש.

"חוק הפינגווין", שנולד לראשונה בהשראת המחקר הזה, מתייחס בדיוק לתובנה הזאת - לשאיפה לדבר עם אנשים בשפה שלהם, גם אם אין לנו מושג מהי באמת השפה שלהם. כדי לעשות זאת, ממליצים המומחים להימנע מלהניח שאתם יודעים מה אנשים אחרים מרגישים, חושבים או מאמינים - ובמקום זאת לחקור בעזרת שיח פתוח ומקרב, כדי להכיר אותם באמת ולהבין איך הם חווים את העולם.

"סליחה אם פגעתי" רק פוגע יותר - אבל יש חלופה טובה יותר

מחקרים רבים נערכו לאורך השנים על אנשים שניחנו באינטליגנציה רגשית גבוהה. המחקרים מצאו בין היתר כי אנשים אלו ייהנו בסבירות גבוהה יותר גם מהצלחה בחיים, בריאות איתנה ואף תוחלת חיים ארוכה יותר. אבל גם אם לא בורכתם ביכולת החשובה הזאת, זה בהחלט דבר שתוכלו לפתח. הנה כמה עצות פשוטות שיעזרו לכם להגיע לשם:

1. תיגמלו מה"מה קורה?"
כשאתם שואלים אנשים לשלומם, אל תעשו את זה כאוטומט, אלא באמת תתעניינו מה עובר עליהם. תשאלו שאלות עמוקות יותר, תבחנו וגם תשתפו במה שעובר עליכם. כל זה כמובן בתנאי שמי שעומד מולכם באמת רוצה לדבר כרגע ולא סתם מחייך בנימוס ומחכה שתלכו.

2. תבקשו סליחה ובאמת תתכוונו לזה
לסליחה שאנחנו מבקשים יש משמעות רבה - וגם לאופן שבו אנחנו מבקשים אותה. אם לדוגמה אתם נוטים להגיד "סליחה אם פגעתי בך", זה יכול רק לתסכל יותר, כי אתם מניחים שאתם יודעים מה הצד השני מרגיש - וגם לא באמת לוקחים אחריות על המעשים שלכם. מנגד, אם אתם מתנצלים על המעשים שלכם ומצרפים לכך הבטחות פרקטיות לדרכים שבהן תשתפרו - לא רק שזה יתקבל בצורה טובה יותר בצד השני, אלא גם יעזור לכם להתקרב יותר למי ש"אולי פגעתם" בהם.

3. כשיש ספק - תשאלו
כשאתם חושבים שאתם יודעים מה עובר על אדם אחר - אל תניחו שאתם יודעים, אלא פשוט תשאלו. תגידו שתשמחו להבין מה עובר עליו ושהוא יכול לדבר איתכם מתי, איך וכמה שירצה. כולנו רוצים להרגיש שרואים אותנו, שלמישהו אכפת מאיתנו ושלרגשות שלנו, הטובים והרעים, יש מקום. כשאתם מזמינים אנשים לחלוק איתכם את החוויה האישית שלהם, אתם יוצרים מידה רבה של אינטימיות ומייצרים מערכות יחסים אמיתיות, עמוקות ואיכותיות הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully