וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן ההנקה של התינוק יכול להשפיע על תוצאותיו במבחנים בהמשך - מחקר

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 7:49

מחקר חדש גילה כי להנקה עשויה להיות השפעה מיטיבה על ציוני מבחנים שונים בבגרות. אבל יש כוכבית אחת לא קטנה

אישה מניקה תינוק בלילה. ShutterStock
אמא מניקה/ShutterStock

האם הנקה וזמן הנקה יכולים להשפיע על תוצאות מבחני מתמטיקה ושפה בגיל יותר מבוגר? לפי מחקר חדש התשובה היא - כן.

דוח, שפורסם ביום שני בכתב העת Archives of Disease in Childhood, עקב אחרי כ-5,000 ילדים בריטיים מינקותם בתחילת שנות ה-2000 ועד שנתם האחרונה בתיכון. הילדים חולקו לקבוצות לפי משך הזמן שהם ינקו: בכלל לא, כמה חודשים או במשך שנה או יותר. לאחר מכן השוו החוקרים את תוצאות הילדים במבחני התעודה הכללית של בריטניה לחינוך בשנים האחרונות של בית הספר התיכון. מה שצוות המחקר מצא היה שיש שיפור מתון בציוני המבחנים הקשור להנקה ממושכת יותר, אמרה מחברת המחקר הראשית ד"ר רנה פריירה-אליאס, דוקטורנטית. חוקר ביחידה הלאומית לאפידמיולוגיה סב-לידתית באוניברסיטת אוקספורד.

בהשוואה לאלו שמעולם לא ינקו חלב אם, ילדים שהונקו לפחות 12 חודשים היו עם סיכוי גבוה ב-39 אחוזים להישגים גבוהים גם במתמטיקה וגם במבחני שפה - במקרה הזה אנגלית - והיו בסבירות נמוכה ב-25 אחוזים להיכשל בבחינה באנגלית.

"אבל זה לא אומר שכל אימא חייבת להניק את ילדה", הבהירה פריירה-אליאס.

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
אמא מניקה/ShutterStock

הקשר בין הנקה וציוני מבחנים

בבריטניה, אמהות במעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר נוטות יותר להניק את ילדיהן, וילדיהן נוטים יותר להצליח בבית הספר. זה לא אומר שההנקה היא שגורמת לילדים להצליח בבית הספר - ברור שזה יכול להיות היבט אחר של העובדה שהמשפחה שלהם במצב טוב יחסית", אמר לאתר CNN ד"ר קווין מקונוווי, פרופסור אמריטוס לסטטיסטיקה יישומית באוניברסיטה הפתוחה באנגליה. "יכול להיות שמשהו בהנקה גורם לילדים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להצליח בבחינות שלהם, אבל יכול להיות גם שגורם עצמאי אחר משפיע גם על הסיכויים שהילד יונק וגם יצליח במבחנים".

החוקרים אכן ניסו לשלוט בגורמים רבים שעשויים להשפיע על התוצאות שלהם, כמו היכולת הקוגניטיבית של האם, אבל הם לא יכלו להסביר הכל במחקר תצפיתי, אמרה פריירה-אליאס. "ייתכן שיש כמה גורמים מבלבלים", אמרה. "עשינו הכי טוב שיכולנו".

ההבדל שהמחקר הזה הראה היה צנוע, הוסיפה פריירה-אליאס, כלומר אין הבדל מספיק גדול בציוני המבחנים במידה שזה אמור לגרום להורים לדאוג. "ההנחה היא שיש לעודד משפחות באופן כללי להניק בגלל מספר יתרונות אפשריים, אבל זה עדיין לא אומר שזו התוצאה הכי טובה עבור כל משפחה"

לדבריה, יש צורך במחקרים נוספים כדי לאשש את הממצאים - במיוחד כאלה שמסבירים את המשתנים בין המשפחות. "למרות שהשאלות הללו קיימות כבר כמעט מאה שנה, עדיין אין לנו תשובה סופית", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully