וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוק בן 10 שבועות נדבק בשעלת ונפטר. איך זה קרה?

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 16:05

בחודשים האחרונים תחלואת שעלת בקרב תינוקות ופעוטות נמצאת בעליה וכעת אנו נמצאים בהתפרצות של המחלה במחוז ירושלים. הסיבה - אימהות ותינוקות לא מחוסנים

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
תינוק מקבל חיסון/ShutterStock

תינוק בן 10 שבועות מירושלים נפטר משעלת לאחר שלא חוסן - כך הודיע היום (שני) משרד הבריאות. המקרה אירע בבית החולים הדסה עין כרם, שם הלך לעולמו לפני כשלושה שבועות.

התינוק פיתח תסמינים למחלה בגיל חמישה שבועות ואושפז בבית החולים שבועיים לאחר מכן. בחקירה אפידמיולוגית שנערכה, התגלה שלא התינוק ולא אמו היו מחוסנים למחלה. כלל מגעיו של התינוק נבדקו, ובוצע טיפול מונע.

לפי הודעת המשרד בהודעת משרד הבריאות נכתב כי החל מחודש פברואר "דווחו מקרים של תחלואת שעלת בקרב תינוקות ופעוטות, המספר נמצא בעליה כעת אנו נמצאים בהתפרצות שעלת במחוז ירושלים". עוד נכתב כי דווחו 215 מקרי שעלת בארץ - מתוכם 183 הם במחוז ירושלים. "רובם הגדול של החולים במחוז ירושלים, מרוכזים בשכונות חרדיות בירושלים, בית שמש, ביתר עילית, בהם אוכלוסייה חרדית שמאופיינת בדחיינות וכיסוי חיסונים נמוך". בהודעה נכתב כי מתוך 183 חולים בשעלת, 82 הם תינוקות בגיל פחות משנה, מרביתם בגיל פחות מחצי שנה. רוב החולים הם תינוקות שלא רשומים בסניפי טיפות חלב ולא חוסנו נגד המחלה.

מה זה שעלת?

שעלת היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת בשל חיידק הפרטוזיס והיא נחשבת למדבקת מאוד ואף לאלימה. המחלה תוקפת מבוגרים מדוכאי חיסון ובעיקר ילדים והיא מתאפיינת בחום, נזלת ושיעול מתמשך שאינו עובר. השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה וכ-1-2 אחוזים מהתינוקת שנדבקים במחלה בגילאים אלה - מתים.

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
אישה בהריון מתחסנת/ShutterStock

חיסון לשעלת

החיסון לשעלת במסגרת חיסון מחומש ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ובגיל שנה. לאחר מכן הוא ניתן בכיתה ב' ואז בכיתה ח'.

במשרד הבריאות ממליצים גם לנשים בהריון להתחסן בין שבועות 27-36. החיסון אמור לספק נוגדנים הן לאם והן לעובר מפני המחלה הזיהומית, שגובה מדי שנה את חייהם של כשני תינוקות בממוצע בישראל.

על אף שהמחלה נחשבת למסוכנת ומדבקת, באזורים בהם שיעורי החיסון גבוהים, היא אינה קיימת. כאשר רוב האוכלוסייה מחוסנת נוצרת מעין חיסוניות סביבתית, כך שהחיידק אינו נמצא באוכלוסייה. החיסון הוא הטיפול היעיל ביותר כנגד השעלת, שכן מתן אנטיביוטיקה אינו משנה משמעותית את מהלך המחלה, ולכן עיקר הטיפול הוא סימפטומטי לצורך הקלה על התסמינים.

ירידה בשיעורי ההתחסנות

"מאז תום משבר הקורונה נצפית בעולם ירידה בשיעורי ההתחסנות בקרב מבוגרים וילדים, בעולם הרפואה כבר מדברים על המושג Vaccine Fatigue"" - עייפות מחיסונים, שמצביע על ירידה בנכונות של אנשים להתחסן בחיסוני השגרה השונים. זאת ככל הנראה על רקע ריבוי חיסוני הקורונה שניתנו בשנים האחרונות", אמרה תמי אלקלעי, אחות ראשית מכבי שירותי בריאות.

"חשוב מאוד להמשיך ולהקפיד להתחסן בכל חיסוני השגרה לפי גיל ולפי מצב רפואי ולא לוותר על אף אחד מהם - זו הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות שלנו ושל משפחתנו ועל בריאות הציבור כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully